خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفتمین روز شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع)

مراسم عزاداری نشلجی‌ها در مشهد اردهال کاشان برگزارشد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۴۸۴

مراسم سومین جمعه مهرماه و عزاداری هفتمین روز از سالروز شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) با حضور انبوه مردم دارالمومنین کاشان، نشلج و خاوه در مشهد اردهال کاشان برگزارشد

مراسم باشکوه سومین جمعه مهرماه و عزاداری هفتمین روز از سالروز شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع)، روز جمعه(۱۸مهرماه) با حضورانبوه مردم دارالمومنین کاشان، نشلج و خاوه در مشهد اردهال کاشان برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از کاشان، در این مراسم معنوی بسیار با شکوه که جمعی از مسئولین ادارات و نهادهای دولتی شهرستان کاشان، مسئولین محلی و بخشدار نیاسر حضور داشتند، دستجات مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی هیئت‌های مذهبی همراه با گروه تعزیه خوانی از روستای نشلج و شهرستان کاشان در صحن مطهرامامزاده سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) به عزاداری پرداختند.

در این مراسم که به سومین جمعه مهرماه(جمعه نشلجیها) معروف است، مردم روستای نشلج به خاطر عشق و علاقه‌ای که ازقدیم به اهل بیت(ع) خصوصا این امامزاده واجب التعظیم دارند، ازساعات اولیه بامداد ازروستای نشلج که در ۳ کیلومتری این بارگاه مقدس قراردارد، به صورت دستجات سینه‌زنی به طرف این امام‌زاده حرکت کرده و سپس در صحن سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) به عزا پرداختند و مداحان اهل بیت(ع) نیز دروصف و یاد شهادت شهیدان کربلای ایران و اباعبدالله الحسین(ع) به مدیحه سرایی پرداختند.

گفتنی است درطول مسیر کاروان عزای نشلجیها به طرف مشهداردهال دیگ های نذری حلیم، آش، ایستگاه های صلواتی و دادن گلاب به ارادتمان به حضرت برپاست تا عاشقان به اهل بیت(ع) با جان و دل عشق خود را به آن حضرت(ع) نشان دهند.
شبیه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، عزاداری، زنجیرزنی و سینه‌زنی، سخنرانی حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی مدیر مؤسسه غدیرشناسی و مداحی میثم مطیعی مداح بیت رهبری از جمله برنامه‌هایی است که در مراسم جمعه نشلجی ها برگزار شد.

مراسم پیاده‌روی نشلجی‌ها به زمانی برمی‌گردد که پس از انتشار خبر شهادت این امامزاده واجب‌التعظیم در اردهال، مردم روستای نشلج با شنیدن این خبر با پای پیاده به راه می‌افتند و خود را به مزار ایشان می‌رسانند و اقامه عزا می‌کنند و این سنت همچنان ادامه دارد و اهالی این روستا در سومین جمعه مهرماه که به " جمعه نشلجی‌ها " معروف است با پای پیاده و در قالب دسته‌های عزا خود را به این بارگاه نورانی می‌رسانند.
گفتنی است، هر ساله سومین جمعه مهرماه به مناسبت مراسم هفتمین روز شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) مراسم جمعه نشلجی‌ها توسط مردم روستای نشلج با حضور خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز