خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار درباره گرانی و کمیابی سموم و کودها/ درآمد کشاورزان کم می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۶۶۲

گرانی بیش از اندازه نهاده‌های کشاورزی ازجمله کودها، سموم و بذرها به شدت بر تولید کشاورزی و معیشت کشاورزان تاثیر گذاشته است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم سوخته سرایی (رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان) گفت: اکنون در آستانه کشت پاییزه قرار داریم و اگر شرایط نهاده‌های کشاورزی به همین شکل باشد، کشاورزان به شدت متضرر می‌شوند.

او توضیح داد: چند عامل منجر به گرانی، کمیابی و نایابی کودها، سموم و بذرها شده است. نهاده‌های کشاورزی از زمره اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و همین اتفاق به افزایش چند برابری قیمت‌ها انجامید، تا جایی که در مواردی شاهد افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی هستیم.

این مسئول صنفی کشاورزی افزود: گذشته از این، به دلیل اینکه واردات تحت تاثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا قرار گرفته، در مواردی سموم، کودها و بذرهای مورد نیاز کمیاب و حتی نایاب است.

او با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید علاوه بر اینکه معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است بر کمیت و کیفیت تولید کشاورزی اثر بگذارد، توضیح داد: وقتی سمی نایاب یا آنقدر گران باشد که تهیه آن از توان کشاورز خارج شود، او ناچار صرفه‌جویی می‌کند و نتیجه این صرفه‌جویی آفت زدگی محصولات کشاورزی است. به این ترتیب ما تولید کمتری خواهیم داشت و این خود بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز