خبرگزاری کار ایران

برشان:

شیوع کرونا ۵۰ هزار کارگر اصفهانی را بیکار کرد

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۹۹۳

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با شیوع کرونا ۵۰ هزار نفر از کارگران در شهر اصفهان علاوه بر مشکلات همیشگی و ساختاری این قشر، بیکار و مشاغل آن‌ها تعطیل شد.

به گزارش ایلنا، اصغر برشان در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته کارگر و روز جهانی کارگر را در حالی پشت سر گذاشتیم که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری جلسات و تجمعات برای تبیین و طرح خواسته‌ها و مشکلات جامعه کارگری مقدور نبود.

وی افزود: امسال ۵۰ هزار نفر از کارگران در شهر اصفهان علاوه بر مشکلات همیشگی و ساختاری این قشر، بیکار و مشاغل آن‌ها تعطیل شد و بر مبنای قانون، حقوق و مزایای خود را باید از طریق سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در نیمه اردیبهشت‌ماه هستیم و هنوز هیچ بودجه‌ای از طرف دولت به سازمان تأمین اجتماعی جهت پرداخت حقوق و مزایای کارگران اختصاص داده نشده است و این قشر با گذشت بالغ بر دو ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه براساس قانون حداقل مزد باید برمبنای تورم و سبد هزینه زندگی که از سوی مراجع رسمی اعلام و تأیید می‌شود تعیین شود، این رقم امسال به اندازه نیمی از تورم بالای ۴۱ درصد بوده و بدون درنظر گرفتن خواسته نمایندگان کارگران و فقط با نظر کارفرما و دولت که خود بزرگترین کارفرماست تصویب و اعلام شد که مورد اعتراض شدید جامعه کارگری قرار گرفت.

برشان با بیان اینکه قرار است شورایعالی کار مجدداً با تشکیل جلسه مصوبه دستمزد را اصلاح و در رقم تعیین شده بر مبنای تورمی که از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود اعلام شود، خاطرنشان کرد: حداقل مزد بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز از این حداقل دستمزد تبعیت کرده و حداقل مزد شاغلین و بازنشستگان تأمین اجتماعی از حداقل مزد و مزایای کارمندان کشوری و لشکری یعنی ماهیانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه کمتر است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری با منابع دولتی انجام شده این همسان‌سازی و متناسب سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با تمامی قول‌ها و وعده‌های داده شده هنوز عملیاتی نشده و دولت که خود بزرگترین کارفرما و ابر بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی است بدهی خود را جهت تأمین منابع به سازمان تأمین اجتماعی که نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت کشور را از نظر بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تحت پوشش دارد پرداخت نکرده و متأسفانه همسان‌سازی حقوق اجرایی نشده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به دستور دولت در بورس عرضه شد و منابع حاصل از این عرضه سهام به صورت شفاف باید با نظر صاحبان سرمایه در راستای ارتقای این سهام و تبدیل به احسن سرمایه‌گذاری در بازار سهام مصرف گردد.

وی با اشاره به رونمایی از تندیس کارگر به دست شهردار اصفهان و با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اظهار کرد: از سازنده این تندیس تقدیر می‌کنم و امیدوارم رونمایی از این تندیس عامل توجه حقیقی و عنایت ویژه به مسائل کارگران در تحقق خواسته‌های جامعه کارگری باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز