خبرگزاری کار ایران

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد؛

استفاده از ظرفیت سهام عدالت راهکاری مناسب برای حمایت از اقشار فاقد درآمد ثابت

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۲۰۳

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تاثیر حمایتی آزادسازی سهام عدالت بر آسیب‌دیدگان شیوع کرونا را تشریح کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سه‌شنبه نهم اردیبهشت رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

در توضیح این ابلاغیه علیرضا صالح (رئیس سازمان خصوصی‌سازی) گفت: اولین ابلاغیه این است که مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که تمایل دارند مدیریت سهامشان با خودشان باشد، از فردا به سامانه سهام عدالت تحت عنوان www.samanese.ir رجوع کنند و با انتخاب کد ملی اعلام کنند که تمایل دارند سهام شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت را خودشان مدیریت کنند.

در شرایطی که شیوع کرونا به معیشت اقشار مختلف آسیب وارد کرده، مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‌های خود درباره شیوع این بیماری تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر جبران آسیب‌های کرونا را بررسی کرده است.

دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا؛ استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار در دوران شیوع ویروس کرونا» آورده است: با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و مشکلات اقتصادی که برای اقشار مختلف، به‌خصوص اقشار فاقد درآمد ثابت ایجاد شده است، لزوم تمهید سیاست‌های حمایتی به‌منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به این خانواده‌ها ضروری می‌‌کند. در همین راستا، یکی از گزینه‌های مناسب برای اجرای چنین سیاستی، استفاده از ظرفیت سهام عدالت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید با توجه به اینکه ارزش پورتفوی سهام عدالت به رقم قابل توجهی رسیده است (مطابق گزارش سازمان خصوصی‌سازی در اسفندماه ۱۳۹۸، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد ریال است)، طراحی گزینه‌های مختلف برای اجرای سیاست‌های حمایتی مبتنی‌بر سهام عدالت امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده از سهام عدالت برای اجرای سیاست‌های حمایتی ذیل دو راهکار قابل انجام است؛ یکی فراهم کردن امکان فروش بخشی از سهام عدالت برای اقشاری از جامعه و دیگری فراهم کردن امکان توثیق سهام عدالت برای اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور که هر دو راهکار با در نظر گرفتن ملاحظات اجرایی خاص خود در شرایط فعلی قابلیت اجرا خواهند داشت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز