خبرگزاری کار ایران

کارگران روغن نباتی جهان ۲ ماه مزد و ۳۵ ماه بیمه طلبکارند/ مدیرکل کار زنجان: همه به مطالبات خود می‌رسند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۵۲۹

منابع کارگری در کارخانه روغن نباتی جهان از انتظار ۸۵ کارگر این کارخانه برای آغاز فعالیت تولیدی خبر داد و گفت: هنوز سرویس رفت و برگشت، یک وعده نهار و پرداخت حق بیمه کارگران عملی نشده است.

یکی از کارگران روغن نباتی جهان با اشاره به استمرار مشکلات کارگران این کارخانه به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس ماده ۱۵۲ قانون کار در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی، صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنان قرار دهد.

وی با بیان آنکه نبود سرویس رفت و برگشت برای او و همکارانش هزینه‌بر است، افزود: فاصله سکونت‌گاه کارگران تا کارخانه روغن نباتی جهان حدود ۳۰ کیلومتر است که چندین کیلومتر آن راه فرعی و فاقد عبور و مرور خودرو‌های عمومی است.

به گفته این کارگر، یکسال پیش از آنکه مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان آغاز شود، سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران شامل دو اتوبوس و ۴ مینی‌بوس فراهم بود.

این کارگر با تاکید بر اینکه کارفرما باید برای این تعداد کارگر مطابق آنچه قانون کار تاکید کرده سرویس ایاب و ذهاب فراهم کند، اظهار داشت: حدودا یکسال است (از آبان ماه سال ۹۷) که کارگران هر روز روانه کارخانه شده‌ به سبب نبود سرویس رفت و برگشت در محل کار خود، از خودروهای عمومی و شخصی استفاده می‌کنند.

او در این زمینه اضافه کرد: در مسیر کارخانه عبور و مرور خودرو‌های عمومی وجود ندارد به همین دلیل برخی کارگران ناچارند یک دستگاه سواری کرایه کرده و برای رفت و برگشت ۳۰ هزار تومان کرایه بپردازند. در عین حال برخی کارگران که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، از تامین هزینه‌های خودروی خود عاجزند.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی‌شان باعث کاهش انگیزه کار در کارگران می‌شود، در ادامه پیرامون حذف وعده غذایی نهار نیز گفت: از یک سال گذشته کارفرما بر خلاف قانون کار از دادن یک وعده غذای گرم به کارگران خودداری کرده است.

۳۵ ماه بیمه کارگران واریز نشده است

این کارگر روغن نباتی جهان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت نشدن ۳۵ ماه حق بیمه کارگران این کارخانه اظهار داشت: به دنبال مصوبات اخیر کمیسیون کارگری، کارفرما می‌بایستی تاپایان آبان ماه جاری بخشی از معوقات بیمه‌ای کارگران را به حساب تامین اجتماعی واریز کند که هنوز پرداخت نکرده است.

او با بیان اینکه کارفرما در این زمینه بدقولی کرده است، گفت: با توجه به اینکه معوقات بیمه‌ای کارگران در ماه‌های تیر و مرداد ماه سال جاری پرداخت شده، موقتا در زمینه تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی مشکلی وجود ندارد اما ۳۵ ماه تعویق در پرداخت حق بیمه آنها را در هنگام استفاده از مزیت بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل خواهد کرد.

این کارگر با بیان اینکه جدا از معوقات بیمه‌ای؛ کارگران در حال حاضر دو ماه دستمزد شهریور و مهر ماه را طلبکارند، در پایان افزود: در حال حاضر می‌توان گفت طبق جلسه شهریور ماه کمیسیون کارگری، کارفرما فقط به تعهدات مزدی خود عمل کرده است. طبق صورتجلسه کمیسیون کارگری قرار است تا پایان آبان‌ماه ۹۸ همه معوقات مزدی کارگران پرداخت شود.

 فعالیت کارخانه از سر گرفته می‌شود/ کارگران به مطالبات خود می‌رسند

در این زمینه محمدرضا یوسفی (مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان) با تایید ادعای کارگران روغن نباتی جهان گفت: با آغاز فعالیت تولیدی کارخانه روغن نباتی جهان، کارگران به مرور به همه مطالبات خود خواهند رسید.

او با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه روغن نباتی جهان مراحل تعمیرات خود را به خوبی پشت سر گذاشته و طی چند روز آینده شاهد از سرگیری فعالیت این واحد تولیدی نیز خواهیم بود، در ادامه گفت: پیگیر همه مطالبات کارگران روغن نباتی جهان هستیم اما در حال حاضر حفظ اشتغال و معیشت کارگران این کارخانه در اولویت قرار دارد.

او با بیان اینکه بارها برای پیگیری مشکلات کارگران این واحد تولیدی با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم و در این جلسات به صورت جدی به همه مشکلات پرداخته شده است، افزود: با توجه به اینکه واحد روغن نباتی جهان شرایط عادی ندارد فعلا موضوع راه‌اندازی کارخانه حائز اهمیت است چراکه اشتغال و معیشت کارگران را تامین می‌کند. در مراحل بعدی با آغاز فروش محصولات و شروع گردش مالی کارخانه به سایر مطالبات کارگران همانند تامین سرویس ایاب و ذهاب و یک وعده غذای گرم و غیره نیز رسیدگی می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، با بیان اینکه ما به همه مطالبات کارگران روغن نباتی جهان رسیدگی خواهیم کرد، افزود: در آخرین جلسه کمیسیون کارگری قرار شد کارفرما تا پایان آبان ماه همه معوقات مزدی کارگران را پرداخت کند ضمن اینکه تا هم‌اکنون به تعهدات مالی خود در قبال کارگران عمل کرده است. در بحت معوقات بیمه‌ای نیز علارغم بدهی کارفرما به تامین اجتماعی، در حال حاضر با تعامل سازمان تامین اجتماعی مشکل کارگران برطرف شده و کارگران امکان تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی خود را دارند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با تایید این موضوع که متوقف شدن چندین ماهه سرویس ایاب و ذهاب و نهار برای کارگران هزینه‌بر است، افزود: با آغاز تولید به مرور همه مشکلات برطرف می‌شود ضمن اینکه در حال حاضر این واحد تولیدی مراحل تعمیرات و نوسازی قطعات خود را به خوبی پشت سر گذاشته و آماده تولید است.

لازم به یاد آوری است، ۸۵کارگر باقی‌مانده کارخانه روغن نباتی جهان طی یکسال گذشته به دلیل متوقف شدن فعالیت تولیدی کارخانه دچار مشکل شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز