خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس:

طی ۱۵ سال ۱۳۰۰ نفر از کارگران واگن‌پارس اراک کم شد/ با ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات، می‌توانیم ۵۰۰ کارگر استخدام کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۷۰۰

واگذاری واگن پارس به مپنا چندی است که مطرح شده است. یکی از مشکلات در این واگذاری در مورد قیمت واگن پارس بود. در این میان یکی از مشکلات کارگران واگن پارس بلاتکلیفی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که ایجاد یک شغل در ایران بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه می‌برد، در برخی شغل‌های تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تا ۲ میلیارد تومان هم می‌رسد. کارگران واگن پارس می‌گویند که اگر در حال حاضر فقط ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان خرج دستگاه‌های واگن پارس بشود، توانایی جذب ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر را دارد که معادل حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر شغل است. در چنین شرایطی خیلی از بنگاه‌هایی هستند که به نام بنگاه‌های کوچک و متوسط دستِ کم ۲ میلیارد وام تسهیلات دریافت می‌کنند اما اغلب مشاغلی ناپایدار ایجاد می‌کنند. کارگرانی که مجبور هستند زیر حداقل دستمزد بگیرند و بیمه‌ای هم ندرند. واگن پارس در شرایط فعلی با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

سعید جولایی (رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس) با اشاره به اینکه اخیراً وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر در خصوص مشکلات واگن پارس به اراک آمدند، اظهار داشت: خبر نهایی این بود که مپنا در مورد قیمت واگن پارس به تفاهم رسیده است. واگذاری واگن پارس به مپنا چندی است که مطرح شده است. یکی از مشکلات در این واگذاری در مورد قیمت واگن پارس بود. بلاتکلیفی یکی از مشکلات کارگران واگن پارس بود.

جولایی خاطرنشان کرد: از یک طرف زیر نظر «وزرات دفاع» بودیم و از طرف دیگر با یک برگه به صورت وکالت‌نامه زیر نظر  سازمان گسترش و نوسازی صنایع بودیم. آن زمان نه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ما را تحویل می‌گرفت و برای پروژه‌های شرکت برنامه‌ریزی و اقدماتی انجام می‌داد و نه وزارت دفاع مثل قبل پیگیر بود.

او ادامه داد: البته کارگران معتقدند که معلوم نیست آمدن مپنا مشکلات واگن‌پارس را حل می‌کند اما باید گفت بالاخره ۴۰ درصد شرکت مپنا در دست دولت است و زیر نظر وزارت نیرو است. آنها در صنایع ریلی قدرت زیادی دارند. شرکت مپنا در سال ۸۵ پروژه لوکوموتیو آلستوم را گرفت؛ درحالیکه که ما هم متقاضی این پروژه بودیم. البته مپنا قبل از این تاریخ کار ریلی انجام نمی‌داد. وقتی برنده شد، به دنبال این بود که واگن‌پارس راصاحب شود.

جولایی با بیان اینکه نیروهای کارخانه واگن پارس متخصص هستند، تصریح کرد: البته نمی‌دانیم چطور شد که مپنا سال ۸۵ پروژه لوکوموتیو آلستوم را برنده شد، چون قبل از آن کار ریلی انجام نمی‌داد و واگن پارس آن را از دست داد. قبل از آن مپنا پروژه‌های نیروگاهی انجام می‌داد. ما امیدوار هستیم با این واگذاری مشکلاتمان کمتر شود.

وی افزود: مپنا پشتوانه ریالی و ارزی دارد و در بحث واردات راحت‌تر مجوز می‌گیرند، مواد اولیه را می‌توانند به ما کمک کنند. در حال حاضر ما قرارداد داریم اما بلاتکلیفی سهامدار باعث شده در گرفتن پروژه با مشکل رو به رو شویم.

طی ۱۵ سال ۱۳۰۰ نفر از کارگران واگن‌پارس اراک کم شد/ با ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات، می‌توانیم ۵۰۰ کارگر استخدام کنیم

رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس اضافه کرد: کارگران واگن‌پارس با یک ماه تاخیر حقوقشان را دریافت می‌کنند. در حال حاضر حقوق مهر ماه را نگرفته‌ایم. در دو قسمت حقوق‌ها پرداخت می‌شود. بخش اول کارگران عملیاتی هستند و بخش دوم را مسئولان و مدیران دریافت می‌کنند. آقای بیدهندی مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی نیز موافقت کرده است که واگن‌پارس با ۴۵ روز تاخیر بیمه‌های کارگران را واریز کند. این مسئله در شورای تامین استان تصویب شد.

جولایی خاطرنشان کرد: در سال ۸۳ واگن پارس بیش از ۲ هزار کارگر مستقیم داشت؛ هر سال از تعداد کارگران کم شد و کسی هم جایگزین نشده است. نهایتا سالی ۱۰ نفر به کارگران اضافه شده است. چند سال هم اصلاً نیرو نگرفته‌ایم. الان نیروهای مستقیم شرکت به ۷۰۰ نفر رسیده است. در حال حاضرحدود ۳۰ درصد از ظرفیت کارخانه فعال است. واقعا اگر شرکت به راه بیفتد، کافی است تا با حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه به‌روز رسانی و اصلاح برخی ماشین‌آلات شرکت، نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر می‌توانیم استخدام کنیم. قرارداد ریلی در کشور هست و قرارداد خارجی به صرفه نیست.

او ادامه داد: اگر دولت واقعاً بخواهد کاری کند، شرکت ما می‌تواند در شرایط بیکاری مملکت کمک کند. در حال حاضر دستگاه لیزر ما واگن پارس بین رفته است. خرید این دستگاه می‌تواند قطعه‌سازی ما را جلو بیندازد. ما توانایی این را داریم که سالانه هزار دستگاه بسازیم. آن زمانی که ماشین‌آلات به‌روز بودند، این کار انجام می‌شد. توان این را داریم که همزمان ۸ تا پروژه انجام دهیم. فقط باید فکری به حال ماشین آلات شرکت شود.

او ادامه داد: شرکت احیا صنعت کارهای ریلی و واگن در زمینه تعمیرات انجام می‌دهد. شرکت احیا صنعت از زیرمجموعه‌های واگن پارس مربوط می‌شود. آنها داخل شرکت واگن‌پارس کار می‌کنند و مشکلات زیادی دارند. این واحد نیز در معرض تعطیلی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز