خبرگزاری کار ایران

عبدالرحیم لطفی:

وارد کار اجتماعی با مردم شده‌ایم/ در استان گلستان ۵۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیز‌داری انجام شده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۱۹۸

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای اجرایی کردن پروژه‌های مختلف وارد کار اجتماعی با مردم شده‌ایم که «مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی» به همین منظور طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرحیم لطفی (معاون منابع طبیعی آبخیزداری استان گلستان) در حاشیه مراسم معرفی پروژه‌های آبخیزداری که در استان گلستان برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه از سال هشتاد هر ساله استان گلستان دچار پیامد سیل است، اظهار داشت: گلستان جزو استان‌های سیل‌خیز کشور است و خسارات مالی و جانی زیادی تاکنون در این استان به وجود آمده است.

وی افزود: تاکنون در محدوده‌ای به اندازه بیش از نیمی از استان گلستان مطالعات آبخیزداری انجام شده است که حدود یک میلیون هکتار را شامل می‌شود.

لطفی خاطرنشان کرد: تاکنون در استان گلستان حدود ۵۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیز‌داری انجام شده است. نقش این پروژه‌ها در کاهش خسارات سیل اخیر نیز بسیار زیاد بود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه سیل در بالادست استان خسارات کمتری به دلیل اجرای پروژه‌های آبخیزداری داشت، گفت: خیلی از جاها زمین گنجایش لازم را نداشته و لغزیده است اما در جاهایی که پروژه‌های آبخیزداری انجام شده، خسارات کم بوده است.

لطفی بیان کرد: مردم برخی روستاها را به دلیل هشدارها و احتمالات خرابی ناشی از سیل، تخلیه و جابه‌جا کرده‌اند و در ارتفاعات نشانده‌اند. جابه‌جایی برخی روستاها حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

او ادامه داد: به وسیله پروژه‌های آبخیرداری سیلاب برخی روستاها ایمن شد و نیاز به جا‌به‌جایی‌ها از بین رفت. در این راه خیلی از خانه‌ها، باغ‌ها و مزارع از خسارات مصون ماند.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار داشت: بعد از انجام پروژه‌ها دیگر اگر سیلابی در منطقه پخش شود، در زمین نفوذ خواهد کرد و به آب سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه‌ها می‌افزاید. با همین یک راهکار توانسته‌ایم صرفه‌های اقتصادی برای روستاها داشته باشیم. عملیات آبخیزداری نیاز به پول زیادی نیز ندارد؛ ما در این راستا با طبیعت همراه بوده‌ایم و از مردم مشارکت طلبیده‌ایم.

وی افزود: حدود ۵۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری تاکنون در استان گلستان انجام شده است. همچنین برای کنترل گالی‌ها و خندق‌ها راهکارهایی داده شده است و برای انجام پروژه‌ها تاکنون حدود ۲ هزار سازه سنگ ملات و غیره انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه حفظ سکونتگاه‌های روستایی و شهری برای ما اهمیت ویژه دارد، تصریح کرد: استان گلستان ازجمله معدود استان‌هایی است که پدیده سر شاخه‌ها به روستاهای پایین دستش آسیب می‌زند. ما در این راستا پروژه سرشاخه گیر را انجام دادیم که سیلاب را کنترل و فیلتر می‌کند.

او ادامه داد: این عملیات را در استان گلستان در همه یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار انجام خواهیم داد.

لطفی اظهار داشت: برای اجرایی کردن پروژه‌های مختلف ما وارد کار اجتماعی با مردم شده‌ایم. از این رو «مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی» طراحی شد.

 معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: وضعیت شش روستا در استان گلستان بسیار بد بود که باعث مهاجرت مردم آن مناطق شده بود. ما در ابتدا در هر روستایی با مردم و مسئولان منطقه صحبت کردیم. گروه‌های توسعه در روستا تشکیل دادیم که توانستند برای مناطق خودشان برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: تمام منابع اعتباری بخش خصوصی و تعاونی‌ها را به این سمت سوق دادیم و توانستیم وضعیت معیشتی مردم را ارتقا ببخشیم.

لطفی بیان کرد: توسعه گیاهان دارویی در این منطقه حرف اول را می‌زند؛ ما بحث توسعه زعفران را در این منطقه داشتیم، از زعفران توانسته‌ایم تا ده برابر کسب درآمد کنیم در مورد خیلی از گیاهان دارویی چنین موفقیت‌هایی به دست آمد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: ما صندوق‌های خردی را  در روستاها تشکیل دادیم و وام‌هایی با درصدهای بسیار پایین در حد یک درصد و ۱.۵ درصد دادیم. در واقع بنای ما این است که این مسائل را به مردم محول کنیم. بنابراین کار اعطای وام به مردم نیز به خود مردم محول شد.

او ادامه داد: اعتبارات دولتی برای استان گلستان با متد و روش کار جدید باعث تغییرات موثر در منطقه شده است. هر ساله ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون برای این نوع پروژه‌ها در استان گلستان خرج می‌شد و امسال شاید بیشتر باشد  اما اکنون راهکارهایی برای افزایش کارایی انجام شده است.

لطفی تصریح کرد: در این راستا ۱۴۶ گروه توسعه تشکیل شده است که شامل  ۹۳۷ نفر مرد، ۹۶۶ نفر زن بوده است. این گروه‌های توسعه‌ای در شش روستا تشکیل یافته است. لطفی بیان کرد: صندوق‌های مالی مردمی به آنها کمک کرده و وام می‌دهند که در بین ۱۰۶ روستا، حدود ۷۷۱۴ میلیون پس انداز در این صندوق‌ها ذخیره شده است. از طریق همین صندوق‌ها تعداد ۱۰۰۴ وام داده شده است.  

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما مردم در پروژه‌ها مشارکت می‌دهیم. کار از خودشان است و ما کارهای تسهیلگری را انجام می‌دهیم. یعنی هزینه کارگری را خودشان می‌دهند و ما برخی تجهیزات را به صورت رایگان در اختیارشان می‌گذاریم. مثلا ما ۳۸ هزار هکتار مرتع داشتیم که رو به قهقرا بود که با مشارکت خود مردم توانست اصلاح شود و رسیدگی‌های لازم را دریافت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز