خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون شوراها در مجلس:

در صورت تصویب طرح اصلاح ساختار تامین اجتماعی در مجلس از دخالت‌های بی‌حد و مرز دولت در سازمان کاسته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۹۷۹

نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی با حمایت از طرح اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت باید دست از سر تامین اجتماعی بردارد و نمایندگان کارگر و کارفرما نقش خودشان را در تصمیم گیری‌ها ایفا کنند.

محمد محمودی شاه‌نشین با تاکید بر اینکه سالهاست در پی این هستیم که سازمان تامین اجتماعی در اختیار صاحبان اصلی آن قرار بگیرد به خبرنگار ایلنا گفت: باید شرکای اجتماعی بتوانند در مورد سازمان تامین اجتماعی تصمیم بگیرند، اختلافات بین دولت و تشکل‌های کارگری به حداقل برسد و سه‌جانبه‌گرایی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر اینکه کارگر و کارفرما به عنوان دو ضلع اصلی و دولت به عنوان ضلع سوم و ناظر باید به صورت مساوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی نقش داشته باشند، گفت: انتخاب مدیران و هیات مدیره تامین اجتماعی باید با روش سه‌جانبه‌گرایی صورت بگیرد و تصمیم‌گیری کلان و سیاستگذاری کلان در مورد تامین اجتماعی باید در قالب سه‌جانبه‌گرایی انجام شود.

وی با اشاره به طرح اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: این طرح به امضای تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس رسیده و اگر در مجلس دهم به تصویب برسد، برای همیشه از دخالت‌های بی‌حد و مرز دولت در انتخاب مدیرعامل تامین جتماعی و دست‌اندازی به اموال تامین اجتماعی کاسته می‌شود.

محمودی شاه‌نشین با تاکید بر اینکه وقتی کارگران و کارفرمایان ببینند در تصمیم‌گیری نقش و البته تاثیر مستقیم دارند، نسبت به سازمان توجه بیشتری خواهند داشت، گفت: سازمان تامین اجتماعی به نگاه حمایتی نیاز دارد و باید کسانی از تامین اجتماعی حمایت کنند که دلسوز آن باشند و چشم طمع به اموالش نداشته باشند که در این باره کارگران و کارفرمایان بهترین گزینه هستند.

وی با تاکید بر اینکه طرح اصلاح ساختار سازمان تامین  اجتماعی چنانچه در صحن علنی مجلس مطرح شود، رای می‌آورد، گفت: از آنجا که نمایندگان مجلس دهم نسبت به کارگران لطف دارند، به طرحی که مورد حمایت جامعه کارگری و بازنشستگان باشد، رای خواهند داد.

نماینده شهریار از کارگران و بازنشستگان خواست تمام تلاش خود را برای تصویب این طرح اعمال کنند. وی گفت: این طرح هیچ مشکلی برای دولت ایجاد نمی‌کند و چون بحث مدیریتی است، امکان مخالفت دولت با آن معنا ندارد.

وی در تشریح دلایل نگاه مثبت مجلس به طرح اصلاح ساختار تامین اجتماعی گفت: اکنون میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی از مرز 200 هزار میلیارد تومان گذشته و سازمان در معرض بحران قرار دارد به نوعی که ناچار به گرفتن وام شده اما دولت هیچ اقدامی در زمینه پرداخت بدهی خود به سازمان نمی‌کند.

محمودی شاه‌نشین با انتقاد از اینکه دولت همیشه در پرداخت دیون خود به سازمان تامین اجتماعی کم لطف بوده است، گفت: اگرچه مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سالهای 97 و 98 تصویب کرده که دولت بدهی خودش را به تامین اجتماعی بپردازد اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قرار بود دولت در قالب واگذاری شرکت‌های دولتی، بخشی از بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد، گفت: متاسفانه دولت در این خصوص نیز در حد انتظار ظاهر نشده و گویا بنا ندارد بدهی خودش را به تامین اجتماعی بپردازد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با ابراز تاسف از اینکه دولت همواره به سازمان تامین اجتماعی به عنوان حیات خلوت نگاه کرده است، گفت: دولت توجه لازم را به مدیریت تامین اجتماعی ندارد و دلیل اثبات این ادعا آن است که سازمان همیشه به مدت طولانی با سرپرست اداره شده که در این نوبت نیز شاهد بودیم آقای زدا بیش از زمان قانونی شش ماهه سرپرست مانده بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان عریض و طویلی مانند سازمان تامین اجتماعی نباید حتی یک روز با سرپرست اداره شود، گفت: اگر قرار باشد قانون به درستی اجرا شود، شش ماه آخر مدیریت مرحوم نوربخش و دو ماه آخر دوران سرپرستی آقای زدا هیچ مستند قانونی ندارد.

محمودی شاه‌نشین با اعلام اینکه اگر بخواهند با ابزار قانونی مدیریت بر سازمان تامین اجتماعی را بررسی کنند، این آقایان پس از گذشت مدت 6 ماهه سرپرستی، امضایشان اعتبار ندارد، گفت: می‌توان بابت بسیاری از امضاهایی که از سوی مدیران تامین اجتماعی انجام شده، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بسیاری از مسوولان را مورد بازخواست قرار داد.

وی خواستار بررسی نقش کارگران و کارفرمایان در انتخاب مدیران مربوط به سازمان تامین اجتماعی شد و گفت: کل دارایی و درآمد سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و کارفرمایان نیز سهم خود را واریز می‌کنند. سوال اینجاست که در این بین دولت چه نقشی دارد؟

نماینده شهریار با تاکید بر اینکه دولت باید تنها نظارت کند و دست از سر صندوق‌ها بردارد، گفت: اگر دولت دست از سر سازمان تامین اجتماعی برندارد، سرعت ورشکستگی سازمان که اکنون در سراشیبی آن قرار دارد، بیشتر می‌شود و مانند صندوق‌های دیگری می‌شود که در این صندوق‌ها ورود شد و اکنون در ورشکستگی به سر می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز