خبرگزاری کار ایران

ازسوی علیرضا حیدری مطرح شد؛

نقش محوری مرحوم وهابی در تصویب قانون ساختار

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۸۵۷

شمس الدین وهابی، از محوری‌ترین افرادی بود که در تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در مجلس نقش داشت.

به گزارش ایلنا، علی حیدری با اشاره به درگذشت مرحوم وهابی، به پیشینه تصویب این قانون اشاره کرد و افزود: به موجب حکم قانون برنامه سوم توسعه، دولت باید نسبت به ارائه لایحه نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی اقدام می‌کرد. در آن مقطع، سازمان تامین اجتماعی از طرف رئیس جمهور وقت متولی تهیه پیش‌نویس لایحه بود و همزمان با این موضوع، در مجلس شورای اسلامی کمیسیون مشترکی تشکیل شد تا به بررسی لایحه پیشنهادی قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بپردازد چراکه طبق روال مجلس، مسائلی که به چند کمیسیون مربوط هستند، در کمیسیون مشترک بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: در آن زمان، مرحوم مهندس وهابی رئیس این کمیسیون مشترک بود و در نهایت، مجموع این عوامل باعث شد که بر روی متن لایحه، یک شور اول تدوین و تصویب شود که البته مقدار زیادی با لایحه دولت و طرحی که در مجلس تدوین شده بود، اختلاف داشت.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: متعاقب این موضوع، دکتر ستاری‌فر از سازمان تامین اجتماعی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رفت و جلساتی با مرحوم شمس وهابی برگزار شد تا دلایل و توضیحات مربوطه ارائه شود.

حیدری، تواضع و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل اجتماعی و موضوعاتی مانند فقر و رفاه را از خصوصیات اخلاقی مهندس وهابی برشمرد و تصریح کرد: این خصوصیات باعث شد که جلسات کمیسیون مشترک، با حضور نمایندگانی از همه طرفین تشکیل و تلاش شود تا متن لایحه، جامع‌تر گردد.

وی ادامه داد: تقریبا در ۳ سالی که جلسات این کمیسیون ادامه داشت، مرحوم وهابی نقش چشم‌گیری در تصویب و جامعیت قانون برعهده گرفت. البته ایشان قبل از اینکه وارد بحث قانون جامع نظام و تامین اجتماعی شود، بر روی قانون اصلاح نظام بانکی هم کار کرده بود و با مباحثی مانند حکمرانی خوب و مدیریت شرکتی آشنایی کامل داشت و به همین دلیل، توانست این موارد را برروی لایحه نظام جامع هم عملیاتی کند.

به گفته حیدری، بررسی متن پیش‌نویس قانون ساختار حدودا ۳ سال در کمیسیون مشترک مطرح بود و چندین بار نیز بین مجلس ششم و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت تا اینکه در اواخر مجلس ششم، متن قانون تصویب و برای آخرین بار به شوری نگهبان رفت و در نهایت، توسط مجلس هفتم ابلاغ شد.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: مهندس وهابی در فرایند تدوین و تصویب این قانون، نظرات همه طرفین و موافقان و مخالفان را می شنید تا نکته‌ای از قلم نیفتد. وی همچنین به تجربیات بین المللی و مطالعات و بررسی های صورت گرفته کشورهای دیگر علاقه داشت و به همین دلیل، افرادی را مامور می‌کرد تا از این دیتاها نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در آن زمان، روابط نزدیکی با کمیسیون مشترک داشتند و نمایندگان رسمی آنها در کمیسیون حضور می‌یافتند؛ با این وجود، مرحوم وهابی در یک جلسه مرحوم دکتر شبیری‌نژاد و مرحوم دکتر پناهی را به صورت غیررسمی دعوت کرده بود تا نظرات آنها را هم بشنود و نتایج مطالعاتی که آنها انجام داده بودند را نیز در نظر بگیرد.

به گفته حیدری، مرحوم وهابی حتی پس از پایان دوره مجلس ششم نیز نسبت به مسائل اجتماعی و اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی دغدغه‌مندی داشت و همیشه در جلسات مختلفی که به قانون ساختار مرتبط بود حضور می‌یافت و تعاملات خوبی با اولین تیم مدیریتی وزارت رفاه و تامین اجتماعی در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۸۴ برقرار کرده بود تا هرچه زودتر این قانون اجرایی شود. حتی در سال‌های بعد هم که موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی جلسات بحث و هم‌اندیشی درخصوص اجرای این قانون را در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار می‌کرد، بازهم ایشان حضور فعالی داشت تا این قانون هم به‌خوبی فهم و درک و اجرا شود.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، یکی از جامع‌ترین قوانینی است که پس از انقلاب اسلامی تصویب شده و به عنوان یکی از قوانین مادر و اصلی، حقوق اساسی مردم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد. تلاش‌های مرحوم وهابی در تصویب این قانون، همواره در یادها خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز