خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری:

بالا بردن شفافیت به حذف امضاهای طلایی منجر می‌شود/ بودجه تعاونی‌ها 11 برابر افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۸۹۹

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر نقش تعاونی‌ها در واگذاری شرکت‌های دولتی به آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) که در نشست راه‌اندازی سامانه‌های جامع حوزه تعاون و تفاهم‌نامه راه‌اندازی صندوق ریسک‌پذیری در حوزه تعاون سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سابقه تاریخی راه‌اندازی تعاونی‌ها گفت: نظام‌های لیبرال و سوسیالیستی همواره در اندیشه راه‌اندازی تعاونی و اقتصاد تعاون محور بوده‌اند تعاونی‌ها یک مکتب بودند نه یک نظام. در ایران با پیگیری حضرت آیت الله بهشتی و فکر و اندیشه وی تعاونی‌ها شکل گرفت و پس از انقلاب اسلامی حوزه تعاون به شکل یک وزارتخانه تعریف شد این نشان می‌دهد که تعاونی‌ها در ایران به بالندگی رسیده‌اند و آنقدر بالنده شدند که نیاز است برای آن یک وزارتخانه مستقل تعریف شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد نزول بخش تعاون بوده‌ایم، گفت: در بیانیه گام دوم رهبری راهکارهایی در خصوص پررنگ کردن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد ارائه شده است. رهبری توجه ویژه‌ای به مبحث تعاونی‌ها داشتند از این رو راهکارهایی برای ارتقای بخش تعاون و تعاونی‌ها در اختیار ما گذاشته شده است.

وی با اشاره به 11 برابری شدن بودجه بخش تعاون در قانون بودجه سال 98 گفت: این افزایش به رغم تمام محدودیت‌های بودجه‌ای صورت گرفته است پس نشان می‌دهد که دولت از پررنگ‌ شدن تعاونی‌ها در اقتصاد حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت واگذاری شرکت‌های دولتی در قالب خصوصی‌سازی به تعاونی‌ها گفت: این گونه منویات دولت در حوزه حفظ اشتغال رعایت می‌شود و در عین حال بخشی از واگذاری‌ها به بخش تعاون انجام می‌شود.

وی افزود: در واقع ما با اتکا به سرمایه‌های اجتماعی خود اداره واحدها و مالکیت آنها را به بخش تعاون واگذار می‌کنیم این گونه می‌توانیم آنها را بهتر اداره کنیم و بحث واگذاری‌ها هم عادلانه می‌شود.

وی در ادامه به اشاره به اهمیت رعایت شفافیت در بخش تعاونی‌ها و موضوعات مربوط به تعاونی‌ها گفت: در این راستا مسئولیت‌های اجرایی در حوزه تعاونی‌ها به اتاق تعاون واگذار می‌شود و دولت هم بر این مجموعه نظارت می‌کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های جامع در بخش تعاون گفت: ثبت تعاونی‌ها از این به بعد از طریق این سامانه‌ها انجام می‌شود. مزیت این کار این است که به جای اینکه ثبت یک تعاونی یک ماه وقت ببرد تنها در پنج روز انجام می‌شود. از سویی بالا بردن شفافیت و حذف امضاهای طلایی منجر می‌شود. 

شریعتمداری با اشاره به انتقادهایی که به نحوه صرف وام‌های چهار درصدی به صاحبان اشتغال روستایی می‌شود، گفت: قطعا پرداخت وام چهار درصدی را بدون نظارت بر آن رها نمی‌کنیم. کسانی که این وام‌ها را دریافت کردند نظارت می‌شوند ضمن اینکه نظارت‌های مردمی هم بر آنها وجود دارد. انتشار اسامی افرادی که وام چهار درصدی گرفته‌اند به تفکیک هر شهر کمک می‌کند تا مردم آن منطقه بفهمند آیا این پول در جای خود هزینه شده است یا نه؟ ضمن اینکه اگر دریابیم کسی وام‌ها را در جهتی که گرفته مصرف نکرده چند برابر این چهار درصد را به عنوان سود از وی دریافت می‌کنیم و اجازه حیف و میل منابع عمومی کشور را نمی‌دهیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه حمایت مالی صندوق‌های ریسک‌پذیر از تعاونی‌ها به همت بانک توسعه تعاون و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری گفت: با راه‌اندازی صندوق‌های ریسک‌پذیر، تامین مالی خرد سرعت می‌گیرد. امروز در جهان تامین مالی خرد به صورت گسترده توسط صندوق‌های ریسک‌پذیر انجام می‌شود اما در ایران در تامین مالی خرد نظارتی نبوده است با این تفاهم‌نامه و تعریف سامانه برای تامین مالی خرد شفافیت در این حوزه ممکن می‌شود و کسانی که می‌خواهند برای فعالیت تولیدی از منابع مالی خرد استفاده کنند، مشکل‌شان حل می‌شود ضمن اینکه صندوق ضمانت بازپس‌گیری وجوه سرمایه‌گذاری را برای مردم ممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت تولیدی در حوزه آبزیان به واسطه تعاونی‌ها صورت می‌گیرد، گفت: این خود نشان می‌دهد که تعاونی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند در یک فعالیت تولیدی موثر موفق عمل کنند.

وی با اشاره به همکاری صندوق نوآوری شکوفایی در معاونت علمی فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: با این همکاری زمینه ایجاد تعاونی در حوزه استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود و در این قالب از اشتغال دانش‌بنیان حمایت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز