خبرگزاری کار ایران

وحید شقاقی مطرح کرد؛

اقتصاد پیش‌بینی‌ناپذیر برای سوداگران بهشت است/ دولت باید مراقبِ اقتصاد ناشی از سودهای یک شبه باشد

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۸۴۹

یک کارشناس اقتصادی گفت: ارزان بودن نیروی کار در کشور به عنوان یک مولفه مثبت برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. نیروی کار ما در کشور هم تحصیل‌کرده است و هم ارزان. این امر طبیعتاً یک ظرفیت بالقوه برای سرمایه‌گذاری است اما سرمایه‌گذار مهم‌تر از هزینه‌های تولیدِ خود به امنیت اقتصادی و به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد توجه می‌کند.

وحید شقاقی (کارشناس اقتصادی) با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل در امنیت سرمایه و سرمایه‌گذاری امنیت اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر و با ثبات بودن اقتصاد است به خبرنگار ایلنا گفت: متأسفانه هر دو متغیر در اقتصاد ایران وضعیت خوبی ندارد. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر را تعریف کنیم. اقدامات دولت مطلوب نیست و ثبات در اقتصاد چندان دیده نمی‌شود و متغیرها مدام در حال نوسان هستند.

وی افزود: نوسانات متغیرها شدید و با فاصله‌های زمانی کم رخ می‌دهد. دولت نیز نتوانسته اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کند. سرمایه‌گذار و مردم نمی‌دانند که در سه ماه و شش ماه آینده یا دو تا ده سال آینده در اقتصاد کشور چه وضعیتی برقرار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یک پروسه طولانی مدت است، گفت: سرمایه‌گذار برای خود یک افق پنج تا ده ساله تعریف می‌کند. ما چون نتوانسته‌ایم فضای روشنی از اقتصاد کشور به دست بدهیم و نتوانسته‌ایم اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کرده و برای متغیرهای اقتصاد دامنه مشخصی را تعریف کنیم، در چنین شرایطی طبیعتاً سرمایه وارد کشور و اقتصاد مولد نمی‌شود چراکه هر آن احتمال دارد که این محدوده‌ها به هم بریزد.

شقاقی با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که باید دولتمردان هر کشوری انجام بدهند، این است که یک فضای روشن از متغیرهای اقتصادی ترسیم کنند، اظهار داشت: در فضای امروز اقتصادی کشور متأسفانه زمینه‌های جولان سوداگران بر اقتصاد را شاهد هستیم.

او ادامه داد: سوداگران لحظه‌ای تصمیم‌ می‌گیرند، می‌خرند و می‌فروشند. آن‌ها نیاز به تعیین محدوده مشخص و امن برای سرمایه‌گذاری ندارند چون اقتصاد خیلی غیرقابل پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین کار ویژه دولت برای اینکه بتواند سرمایه‌ها را جذب کند، سیاستگذاری در راستای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور باید باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: سرمایه‌گذاری یک پروسه بلندمدت است و نیاز به اقتصاد قابل پیش‌بینی دارد. متأسفانه اقدامات کنونی، نه تنها مثبت نیست که در بیشتر موارد مخرب است و ما به‌صورت مداوم قوانین و مقرراتمان را تغییر می‌دهیم. 

او ادامه داد: مثلاً اینکه یک شبه سیاستگذاری می‌کنیم که صادرات یک کالا قطع شود؛ یا به یکباره اعلام می‌کنیم که واردات برخی کالاها ممنوع شد؛ یا برای نوسان نرخ ارز هیچ محدودیتی را اعلام نمی‌کنیم؛ یا برای نوسان نرخ سود بانکی و نرخ تعرفه هیچ‌گونه محدوده مشخص پایداری را اعلام نمی‌کنیم، مشکلات زیادی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود.

شقاقی تصریح کرد: نرخ سود در یک افق ده ساله نوسان نرخ سود، برنامه نرخ تعرفه باید تعیین شود. متأسفانه این ابزارها را لحظه‌ای تغییر می‌دهیم و در چنین شرایطی است که وقتی متغیرهای حیاتی اقتصاد تغییر کند، کل برنامه‌ریزی سرمایه‌دار تغییر می‌کند.

وی افزود: وقتی فشار خون به صورت مدوام نوسان دارد، خطرناک می‌شود. وقتی فشار خون بالا است می‌توان با دارو آن را کاهش داد و وقتی پایین بیاید، می‌توان امکان‌های پزشکی را افزایش داد اما وقتی دایم نوسان داشته باشد، خیلی خطرناک است. ما از این دست نواسانات خیلی شدید را در سیاستگذاری‌های حوزه اقتصادی کشور شاهد هستیم. همین امر باعث می‌شود، سرمایه‌گذار نتواند برنامه‌ریزی کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نوسانات شدید سبب می‌شود تا رفته رفته پیکره اقتصاد کشور از هم بپاشد و چنین اقتصادی صرفاً برای سوداگران بهشت است چراکه آنان به دنبال سودهای یک شبه هستند و هیچ تولیدی شکل نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: البته ارزان بودن نیروی کار در کشور به عنوان یک مولفه مثبت برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. نیروی کار ما در کشور هم تحصیل‌کرده است و هم ارزان. این امر طبیعتاً یک ظرفیت بالقوه برای سرمایه‌گذاری است اما سرمایه‌گذار مهم‌تر از هزینه‌های تولیدِ خود به امنیت اقتصادی و به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد توجه می‌کند. در اقتصاد کنونی دلایلی است که باعث می‌شود، اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد و امنیت اقتصادی نیز وجود نداشته باشد. این امر سبب می‌شود تا ما حتی ظرفیت‌های خوبمان را از دست بدهیم. مثلاً امکانات گردشگری و طبیعی و منابع و هم نیروی کار ارزان عملاً بلااستفاه بمانند.

او ادامه داد: نیروی کار در کشور ما هم ارزان و هم تحصیلکرده است و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم اما مخرب‌های اقتصادی در حوزه تولید بیش از مساعدهای آن است.

شقاقی با اشاره به اینکه غیر از سیاستگذاری‌های دولتی، شرایط منطقه‌ای نیز باعث شده تا هرچه بیشتر نوسانات اقتصادی داشته باشیم، گفت: هنوز خیلی از امکان‌ها و ظرفیت‌های بالقوه برای ارتقای سرمایه‌گذاری‌ها در کشور هست اما اغلب به این امکان‌ها توجه ویژه‌ای نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت اراده کند که از نوسانات غیرعادی به ویژه در سیاستگذاری‌های این حوزه بکاهد، می‌تواند با افزایش سرمایه‌گذاری به کاهش بیکاری در کشور یاری برساند. اقتصاد ایران ظرفیت‌های خوبی برای رشد دارد و به خصوص دولت در این روزها باید حساس‌ترین تصمیمات را با کارشناسی دقیق انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز