خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مطالبات چغندرکاران از آذرقند نقده هنوز پرداخت نشده/ عضو شورای شهر: با پرداخت تسهیلات بانکی بدهی‌ها تسویه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۴۰۸

چغندرکارانی که محصولشان را تحویل شرکت آذرقند نقده دادند، همچنان ۳۵ درصد از مطالباتشان را از پاییز ۹۷ تاکنون دریافت نکرده‌اند. این مساله موجبات اعتراض آنها را فراهم آورده است. در این میان مدیران شهری می‌گویند: قرار است تسهیلات بانکی‌ به شرکت داده شود. این موضوع در حال نهایی شدن است و امید می‌رود که طی هفته‌های آتی، تسهیلات؛ اعطا شده و متعاقبا مطالبات چغندرکاران تسویه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی هفته‌های اخیر، کشاورزان چغندرکار نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان و مهاباد به عدم تسویه کامل مطالباتشان از سوی کارخانه آذرقند نقده اعتراض کردند.

۳۵ درصد از مطالبات چغندرکاران هم‌چنان باقیست

در همین رابطه، سلمان قدرتی (رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی) توضیح داد: کشاورزان حدودا از مهر سال گذشته، چغندرهایشان را تحویل کارخانه دادند. از آن زمان تاکنون، این کارخانه تنها حدود ۶۵ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده و ۳۸ میلیارد تومان آن که شامل ۳۵ درصد باقی‌مانده مطالبات می‌شود را، هنوز پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود پنج یا شش جلسه پیرامون این موضوع با حضور نمایندگان کشاورزان و مسئولان کارخانه و برخی مقامات برگزار شده، اما نتیجه‌ای دربرنداشته است. این مساله موجبات نارضایتی شدید چغندرکاران را فراهم آورده است.

قدرتی افزود: البته با توجه به اعتراضات صورت گرفته، شرکت این وعده را داده که تا پایان اردیبهشت ماه، بخش دیگری از مطالبات کشاورزان را پرداخت نماید و باقی‌مانده آن را نیز در ابتدای فصل کشت، در قالب نهاده‌های کشاورزی مثل بذر و سم و... به کشاورزان بدهد.

وی سپس در خصوص تمایل کشاورزان منطقه به کشت محصول چغندر گفت: چغندر در قیاس با دیگر محصولات، درآمد بیشتری را برای کشاورزان منطقه ایجاد می‌کند. کاشت این محصول از اسفند تا اواخر فروردین ماه به طول می‌انجامد و هر چقدر چغندر بیشتر در خاک باقی بماند، عیار قند آن افزایش می‌یابد.   

شیوه دریافت چغندر و تعیین افت و عیار محصولات به درستی انجام نمی‌شود

قدرتی اظهار داشت: متاسفانه شیوه دریافت و تعیین افت و عیار - شاخص‌های موثر در تعیین قیمت محصول کشاورزی- به درستی در کارخانجات قند انجام نمی‌شود. کسانی‌که در این کارخانجات اقدام به تعیین شاخص‌ها می‌کنند از تجربه و تخصص کافی برخوردار نیستند. ابزارآلات کارخانجات نیز قدیمی هستند و مشکلاتی در زمینه تعیین کیفیت محصولات دارند. متاسفانه به بهانه بارش‌های پاییزه سال گذشته، کارخانجات افت بالایی را برای چغندر تحویل گرفته شده منظور می‌کردند که این امر؛ موجب اعتراض ناظران نظام صنفی کشاورزی شد.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در پایان، اشاره کرد: با توجه به تورم و گرانی‌های موجود، کشاورزانی که مطالباتشان را کامل نتوانستند دریافت کنند این روزها در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی هستند. در کنار این مسائل البته، برفِ بهاره امسال نیز موجب بروز خساراتی برای باغداران منطقه شده است.    

سعید دیلمقانی (عضو شورای شهر نقده، نماینده شهرستان نقده در شورای اسلامی استان آذربایجان غربی، نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها و نماینده شورای عالی استان‌ها در کمیسیون‌های اقتصادی دولت و مجلس) نیز، در توضیح مشکلات چغندرکاران معترض به شرکت آذرقند نقده، گفت: مسائل و مشکلات این شرکت، ناشی از اختلافات بین مدیرعامل و یک شخص حقیقی بوده است؛ اختلافاتی که موجب شد بخشی از تولیدات و درآمدهای شرکت توقیف شود.

وی ادامه داد: اکنون کارخانه توانسته تا حدودی بر این مشکلات غلبه کرده و اصلاحاتی در فعالیت‌هایش صورت دهد. این درحالی‌ست که هنوز از مجموع مطالبات کشاورزان، تقریبا ۳۰ درصد آنها باقی مانده است.

قرار است تسهیلات بانکی به شرکت داده شود

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها افزود: قرار است تسهیلات بانکی‌ به شرکت داده شود. این موضوع در حال نهایی شدن است و امید می‌رود که طی هفته‌های آتی، تسهیلات؛ اعطا شده و متعاقبا مطالبات چغندرکاران تسویه شود.  

اعطای تسهیلات، امید به تسویه کامل مطالبات کشاورزان و تولید با ظرفیت کامل را ایجاد می‌کند

وی اشاره کرد: ما برای پیگیری این مطالبات و حل و فصل مشکلات، به موضوع ورود پیدا کردیم. در حال حاضر و باتوجه به تحولاتی که ذکرشان کردم، می‌توان امیدوار بود که روند حوادث به سمت بهبود می‌رود. در واقع، تسهیلاتی که داده خواهد شد، پیشرفت امور را تقویت خواهد کرد و این امید را هم ایجاد خواهد کرد که شرکت آذرقند بتواند در سال جاری با تمام ظرفیت خود تولید کند. گفتنی است در سالی که گذشت، این شرکت توانسته بود معادل دو برابر سال ۹۶ تولید کند.      

نماینده شهرستان نقده در شورای اسلامی استان آذربایجان غربی در پایان، در توضیح ویژگی‌های اقتصادی منطقه، اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی، نقده متکی بر کشاورزی است. طبیعتا، بسیاری از کشاورزانی هم که چغندرشان را به کارخانه آذرقند داده بودند، عمدتا روی درآمد حاصل از فروش محصولشان، حساب بازکرده بودند. بنابراین، از آنجا که این مطالبات به‌طور کامل تسویه نشده بود، کشاورزان حق داشتند که معترض به وضعیت پیش آمده باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز