خبرگزاری کار ایران

کارگران پیمانکار لاستیک بارز کردستان مطرح کردند:

به‌رغم بیست سال تجربه و تخصص، کار نداریم/ اداره کار: کارگران خواستار بازگشت به کار هستند

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۷۶۵

کارگران پیمانکار لاستیک بارز کردستان از بیکاری‌شان به‌رغم بیست سال کار و تخصص می‌گویند. مسئول روابط کار اداره کار دهگلان نیز به عدم عقد قرارداد بین پیمانکار و لاستیک بارز اشاره می‌کند و معتقد است طبق ضوابط این شرکت، کارگران شرایط ادامه کار نداشتند و از ویژگی‌های لازم برای استخدام نیز برخوردار نبودند.

چهار نفر از کارگران شرکت لاستیک بارز کردستان (واقع در شهرک صنعتی دهگلان) در تماس با خبرنگار ایلنا، از مشکلات خود با این شرکت و پیمانکارانش که در نهایت منجر به اخراج آنها از سوی کارفرما شد، خبر دادند.

یکی از آنها درباره سیر حوادث پیشامد کرده در حوزه روابط کار‌یشان با این شرکت گفت: ما ۴ نفر کارگر با سابقه بیست سال کار هستیم که از ابتدای سال ۹۵ تا شهریور سال ۹۷ برای پیمانکار شرکت بارز برای نصب تجهیزات و به‌عنوان تکنیسین فعالیت کردیم.

از ۳ فروردین به ما اعلام شد که دیگر وارد کارخانه نشویم

وی ادامه داد: در ۲۴ شهریور ۹۷ از سوی شرکت بارز برای کار فراخوانده شدیم. در آن مقطع زمانی فعالیت، مشکلات بسیاری داشتیم از قبیل اینکه بیمه و مزایایمان را پرداخت نمی‌کردند. از ۵ اسفند تا ۳ فروردین ۹۸ مجددا در این شرکت مشغول به کار بودیم تا بالاخره در ۳ فروردین به ما اعلام شد که دیگر نباید وارد کارخانه بشویم و ما را به طور کامل اخراج کردند.

بدون هیچ دلیلی روشنی ما را اخراج کردند

این کارگر اشاره کرد: ما را اخراج کردند و به جای ما ۸ نفر نیروی جدید را به کار گرفتند. هیچ دلیل روشنی هم برای اخراج ما اعلام نکردند. طی پیگیری‌هایی که در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان داشتیم، هیات تشخیص در ۲۱ فروردین جلسه‌ای پیرامون این مساله ترتیب داد که در آن نماینده کارفرما ضمن حضور و ایراد توضیح، این نکته را تصدیق کرد که قرار بوده ما را با قرارداد یکساله به کار گیرند.

پیمانکار می‌گوید نه با شرکت و نه با کارگران قراردادی نداشته

در همین رابطه، اسعد کانی گنجی (کارشناس روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان) پیرامون موضوع این کارگران، گفت: این افراد از سال‌های گذشته، با پیمانکاران مختلف کار کرده‌اند. با اتمام کار آن پیمانکاران، آنها حقوق و مزایا‌یشان را دریافت کرده‌اند. پیمانکار هم همکاری‌اش با لاستیک بارز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در اسفند ماه ۹۷ قرار شد یک پیمانکار با لاستیک بارز قراردادی را تنظیم کند و کارگران یادشده را مجددا برای کار بیاورد اما به دلایل مختلف، این توافق بین کارفرما و پیمانکار حاصل نشد. البته در این میان، کارگران بدون عقد هیچ قرارداد مشخصی بین لاستیک بارز و پیمانکار، به مدت ۲۶ روز کاری در آنجا فعالیت می‌کنند.

کانی گنجی با اشاره به اینکه پیمانکار در حال حاضر مدعی است نه با شرکت و نه با کارگران قراردادی نداشته، گفت: طی گفتگوهایی که با لاستیک بارز داشتیم آنها به ما اعلام کردند استخدام نیرو در این مجموعه، شرایط و آزمون خاصی را دارد و فرد به لحاظ سنی و تحصیلات باید ویژگی‌های مدنظر ما را داشته باشد. این کارگران هم قرار بوده برای پیمانکار، و نه لاستیک بارز کار کنند. در حال حاضر که پیمانکار نیست، ما هم نمی‌توانیم این افراد را به دلایل مختلف، جذب کنیم. البته به نظر ما، ادله مطرح شده از سوی لاستیک بارز محکمه‌پسند بوده است.

وی افزود: از آنجا که نماینده کارگر در جلسه قبل حضور نداشت، جلسه به امروز موکول شده است. گفتنی است نماینده لاستیک بارز اظهار داشت از آنجا که این ۴ نفر، ۲۶ روز به صورت روزمزد فعالیت کردند حقوق و مزایای آنها را پرداخت خواهد کرد اما کارگران اصرار دارند که باید برای ما بازگشت به کار زده شود.

امکان بازگشت به کار این کارگران وجود ندارد

کارشناس روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان در ادامه، اظهار داشت: در شرایط فعلی، امکان بازگشت به کار این افراد وجود ندارد. با این حال، ما باز هم رسیدگی خواهیم کرد و امیدواریم که نتیجه رضایت‌بخشی از جلسه امروز حاصل شود.

وی پیرامون دوره زمانی فعالیت کارگران با پیمانکار، گفت: از ابتدای ۹۵ تا اواسط ۹۶، این افراد برای یک پیمانکار دیگر کار کردند. در همان زمان، شکایاتی نسبت به پیمانکار اولیه مطرح شد و کارگران هم توانستند حقوق و مزایایشان را به طور کامل دریافت کنند. اما پیمانکار آخر، اصلا به لاستیک بارز نرفته است. در این میان، کارگران مدعی هستند که مسئول تدارکات لاستیک بارز به آنها شفاها قول داده که آنها را سر کار خواهد آورد. اما مسئول تدارکات این مساله را رد می‌کند و می‌گوید من به آنها اعلام داشتم که باید طبق قوانین و مقررات باید به کار گرفته می‌شدند.

کانی گنجی افزود: پیمانکار اولیه بین‌سال‌های ۹۵ و ۹۶ به کار نصب تجهیزات و راه‌اندازی مشغول بود اما طی دو سال اخیر، شرکت در چرخه تولید قرار داشته است. آن پیمانکار قرارداد روشن داشت و کارگران هم با پایان یافتن پروژه، کارشان در آنجا به اتمام رسید.

فقدان پیمانکار، امکان تداوم کار این کارگران را فراهم نیاورد

وی اظهار داشت: با توجه به تخصص و تجربه‌ای که این کارگران داشتند، مسئولان شرکت لاستیک بارز نسبت به به‌کارگیری آنها تمایل مثبت داشتند. آنها ابراز داشته بودند که اگر در دفعه آخر، پیمانکار مناسبی پیدا می‌شد خود شرکت خواهان فعالیت این افراد می‌بود اما فقدان پیمانکار، امکان تداوم کار این کارگران را فراهم نیاورد.

کانی گنجی در رابطه با معوقات مزدی این افراد، توضیح داد: لاستیک بارز مدعی است که ما خواستیم با آنها تسویه حساب کنیم اما کارگران حقوق‌شان را نگرفتند. گفتنی است خود کارگران ضمن تایید این موضوع، دلیل نپذیرفتن دستمزد را، عدم اجابت مطالبه اصلی‌شان یعنی بازگشت به کار اعلام کردند.    

این افراد به خاطر کبر سن و مسائلی دیگر، از شرایط لازم برای استخدام برخوردار نیستند

کارشناس روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان در پایان، تاکید کرد: ما امروز با حضور نماینده کارفرما و کارگر این پرونده را بررسی می‌کنیم و امیدواریم نتیجه عادلانه‌ای از این جلسه حاصل شود. با در نظر گرفتن قانون، تلاشمان بر این است که حق و حقوق کارگران پایمال نشود. اما لاستیک بارز هم چارچوب خاص خودش را دارد و این افراد به خاطر کبر سن و مسائلی دیگر، از شرایط لازم برای استخدام در این شرکت برخوردار نبوده و نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز