خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

برای دستیابی به امنیت شغلی و معیشت ناچار از تشکل‌یابی هستیم/ شستا محل فشار نمایندگان شده/ مزد ما نصف قدرت خرید است

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۹۸

رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تاکید کرد: بر این باوریم که در شستا تغییراتی باید صورت گیرد. ما از این موضوع آگاه هستیم که شستا محل فشار نمایندگان شده است. اگر مسئولان نمی‌توانند آن را اصلاح کنند بگذارند تا ما آن را سه جانبه مدیریت کنیم. وقتی نهادهای اجتماعی را کنار می‌زنیم نتیجه این می‌شود که شکست می‌خوریم یا در مجلس استیضاح می‌شویم یا مشکلات دیگر پیش می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی (نماینده کارگران در شورای عالی کار، رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران و نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در مراسمی که به مناسبت روز شوراها و در راستای گرامیداشت هفته کارگر در سالن 17 شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: چند سالی می‌شود که وقتی وارد جلسات شورای عالی کار می‌شویم کسی به این موضوع فکر نمی‌کند که از کدام تشکل آمده است. ما تنها به منافع کارگران می‌اندیشیم.

وی سپس به طرح سه مطالبه اصلی کارگران یعنی امنیت شغلی، معیشت و تشکل‌یابی که از چند سال قبل در کانون شوراها مطرح و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: مساله تشکل به‌رغم اینکه در کنار امنیت شغلی و معیشت قرار دارد، محوری‌تر است چراکه ابزار رسیدن به آن دو مطالبه دیگر است. ما معیشت را ماه به ماه تجربه می‌کنیم. امنیت شغلی در گذشته دیرتر برای‌ ما مشکل ایجاد می‌کرد اما اکنون به خاطر قراردادهای یکماهه آن نیز زودتر ایجاد مساله می‌کند.

وی ادامه داد: تشکل‌های کارگری ضریب پوشش‌شان به نسبت تعداد کارگران کم است. البته ما افزایش بیش از 100 درصد شوراها را در استان تهران داشته‌ایم. این مساله در مورد دیگر تشکل‌های کارگری نیز تقریبا مصداق می‌یابد اما علاوه بر افزایش کمی به پیشرفت‌ها و افزایش کیفی نیز باید توجه شود. مساله افزایش کیفی با توجه به عملکرد مقامات و نهادها مورد توجه است اما در حوزه کیفی باید به  کاستی‌های خودمان توجه کنیم. راه‌های امحای این کاستی‌ها از طریق آموزش و مواجهه با کارگران و اصلاح قوانین باید رقم بخورد. ما باید شاهد افزایش حضور تشکل‌های کارگری در نهادهای تصمیم‌گیر باشیم.

خدایی گفت: سه مطالبه‌ای که مطرح کردم به عنوان مطالبه اولیه باید به آنها توجه شود اما موضوع تشکل‌ها بسیار حاد است. اکنون خود نمایندگان تشکل‌های کارگری محروم از امنیت شغلی هستند. آنها دارای قراردادهای موقت هستند، به محض اینکه کارگری برای تشکل‌یابی یا احقاق حقوق کارگران تلاش می‌کند امنیت شغلی‌اش از دست می‌رود. اکنون طرح اصلاح قانون شوراها به همت آقای محجوب در مجلس و آقای حبیبی در کانون شوراها در دست بررسی است اما اصرار داریم که این موضوع اصلاح شود.

وی تاکید کرد: اگر مجلس و دولت اعتقاد به گفتگوی اجتماعی و اعتباربخشی به نهادهای مدنی را دارند ما هم در مقام کانون شوراها اصرار به تصویب این اصلاحات در مجلس داریم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: اتحاد و انسجام بین تشکل‌های کارگری موضوع مهم دیگری است و در این میان به فرهنگ کار تشکیلاتی حتما باید توجه شود. وقتی که قرار است منافع کارگران مورد تاکید و حمایت قرار گیرند سودجویی‌ها و سوءظن‌ها باعث لطمه به این مساله می‌شود. امروز وضعیت کارگران بحرانی است و ما اجازه نداریم که درگیر خودمان باشیم.

وی با بیان اینکه آمار نشان دهنده شرایط نامساعد است، گفت: ما به شادی و نشاط احتیاج داریم و این باید در کنار همدیگر محقق شود. ما وظیفه داریم مطالبات کارگران را از تریبون‌های مختلف مطرح کنیم. ما به حمایت‌های کارگران و نمایندگانشان چه قبل از تصویب مزد و چه بعد از آن نیازمندیم.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خاطرنشان ساخت: قدرشناسی کارگران موجب نشود که دولت و کارفرما فکر کنند که کار بزرگی در حوزه دستمزد صورت گرفته است. رقم سبد معیشت که مورد تایید دولت و کارفرما نیز هست، سه میلیون و 760 هزار تومان تعیین شد اما مزد دریافتی به زحمت به دو میلیون تومان می‌رسد. مزد ما نصف قدرت خرید است. ما حتی نتوانستیم قدرت خرید از دست رفته سال 97 را جبران کنیم اما ما پای دستمزد مصوب را امضا کردیم چون پای عهدمان هستیم. به این موضوع راضی نیستم اما به علت شرایط کشور به آ‌ن رضایت دادیم.

خدایی اشاره کرد: راهکارهای افزایش غیرنقدی قدرت خرید کارگران باید بررسی شود. ما نگران وضعیت تغذیه کارگران هستیم. اگر می‌شد که بار دیگر به کارفرمایان افزایش را تحمیل کرد حتما آن کار را انجام می‌دادیم اما اکنون نوبت به اقدام از سوی دولت است.

وی تاکید کرد: ما با موضوع اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی به شدت مخالفیم و برای این مخالفت دلایل کارشناسی داریم چرا برای انجام اصلاحات از جیب کارگران باید بخشایش صورت گیرد. اگر این اصلاحات سریعا بخواهد انجام شود دیگر نه از تاک خبری می‌ماند و نه از تاک‌نشان. اما اگر به شکل تدریجی صورت گیرد طی یک یا دو سال شاهد نابودی سازمان تامین اجتماعی خواهیم بود.

وی ادامه داد: چرا مرتبا به فکر واگذاری شرکت‌های تامین اجتماعی هستند مگر این شرکت‌ها دولتی هستند که آنها را می‌خواهند خصوصی کنند؟ اصلا مگر می‌شود که اموال مردم را از آنها گرفت و آن را مجددا خصوصی‌سازی کرد؟

رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تاکید کرد: بر این باوریم که در شستا تغییراتی باید صورت گیرد. ما از این موضوع آگاه هستیم که شستا محل فشار نمایندگان شده است. اگر مسئولان نمی‌توانند آن را اصلاح کنند بگذارند تا ما آن را سه جانبه مدیریت کنیم. وقتی نهادهای اجتماعی را کنار می‌زنیم نتیجه این می‌شود که شکست می‌خوریم یا در مجلس استیضاح می‌شویم یا مشکلات دیگر پیش می‌آید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان پیرامون موضوع حذف حداقل دستمزد در روستاها اظهار داشت: به‌رغم نظرات مخالف این موضوع آن موسسه‌ای که در اصفهان پیگیر این مساله است همچنان قدرت‌نمایی می‌کند و راهکار نشان می‌دهد. گاهی اوقات کسانی هستند که یک مساله اشتباه را به آرامی مطرح می‌کنند بنابراین برخوردی هم که با آنها صورت می‌گیرد همین گونه خواهد بود اما کسانی هم هستند که موضوعات اشتباه را در چهارراه‌ها مطرح می‌کنند با این افراد و گروه‌ها باید برخوردی جدی‌تر و شدیدتر صورت گیرد. من اینجا می‌گویم که اگر مسئولان با آنها برخورد نکنند ما خودمان با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز