خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار خبر داد:

اختصاص یارانه دستمزد به بنگاه‌های آسیب دیده از سیل

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۸۵۹

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح اشتغال عمومی در مناطق سیل زده و پرداخت یارانه دستمزد به واحدهای آسیب دیده از سیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، علاءالدین ازوجی (مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) از اجرای طرح اشتغال عمومی در مناطق سیل زده و پرداخت یارانه دستمزد به واحدهای آسیب دیده از سیل خبر داد.

ازوجی در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان با اعلام این خبر اظهار کرد: امداد نجات، اسکان و استقرار موقت و دائمی از جمله اقداماتی است که باید در استان‌های سیل زده صورت گیرد که در بخش امداد و نجات خوب عمل شده است.

وی با بیان این که اقدامات پیش بینی شده برای ۹ استان سیل زده ارسال شده است، تصریح کرد: خوشبختانه بازخورد خوبی نیز داشته‌ایم تا نوع مداخلات و برنامه‌های ما در این مناطق مشخص شود.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی جلساتی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکیدمان بر سفرهای هدفمند به مناطق سیل زده است تا اقدامات متناسب با وضعیت فعلی باشد.

ازوجی تاکید کرد: موضوع مشارکت سمن‌ها و جوامع محلی در نقاط آسیب دیده خیلی مهم است چرا که در مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی قبلی شاهد بودیم گروه‌هایی که از استان‌های مختلف آمده بودند بعد از مدتی مکان را ترک کردند و حالا احتمال این که بخشی جمعیت آسیب دیده این مناطق در حال مهاجرت باشند وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم موضوع مهاجرت را تنها از طریق طرح‌های عمرانی پیگیری کنیم اما می‌توان با اجرای طرح‌های اشتغالزا موقتی و پایدار، با مشارکت جوامع محلی نگهداشت مردم همان مناطق را راحت‌تر انجام داد.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در استان گلستان ۶ شهرستان خسارت دیدند که جمعیت این ۶ شهرستان ۶۰۴ هزار نفر است ولی جامعه هدف قطعا تغییر می‌کند.

ازوجی بیان کرد: اطلاعات استخراج شده از ۷۶ شهرستان خسارت دیده در سیل طی سیل اخیر نشان می‌دهد عمدتا شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری تا حدودی بالاتر از متوسط کشور داشتند دچار خسارت شدند بنابراین اقداماتی که در این مناطق انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که هم موقتی، هم سریع و هم دائمی باشد تا آمار بیکاری از این مقدار بالاتر نرود و حتی بتوان با انجام مداخلات توسعه‌ای، اشتغال پایدار صورت گیرد و بیکاری کاهش یابد.

وی از اجرای طرح اشتغال عمومی خبر داد و گفت: برای ساخت و سازهای زیربنایی از ظرفیت خود روستاها بهره گیری می‌شود و تجربه قبلی در برخی مناطق به ما نشان می‌دهد اگر این اشتغال را ایجاد نکنیم ممکن است این جمعیت مناطق سیل زده به سمت سایر شهرها مهاجرت کنند.

ازوجی ادامه داد: بیش از چهار هزار نفر می‌توانند در قالب طرح مشاغل عمومی بین ۶ ماه تا یک سال کار کنند و با منابع عمومی حدود ۲۵ میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث بیمه بیکاری برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد حدود دو هزار و ۴۰۰ نفر مشمول بیمه بیکاری قرار می‌گیرند و البته ممکن است این آمار تا هزار نفر دیگر هم بالاتر رود.

وی گفت: دولت بنگاه‌هایی را در برخی شهرستان‌ها شناسایی می‌کند تا یارانه دستمزد پرداخت کنند و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر یارانه دستمزد دریافت می‌کنند.

ازوجی ادامه داد: اطلاعات گرفته شده از استان نشان می‌دهد حدود چهار هزار مددجو با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان مشمول حمایت وزارت خانه می‌شوند، همچنین سه هزار مستمری بگیر سه میلیارد تومان دریافت می‌کنند.

وی افزود: در بخش کمک هزینه بیمه روستاییان که بخشی از آن توسط خود افراد انجام می‌شود هزار نفر را شامل می‌شود اما باید برآورد دقیقی از بیمه کشاورزان، صنایع دستی و... هم تهیه شود.

ازوجی گفت: البته این آمار و اطلاعات باید نهایی شود حتما باید از معاونت‌های مربوطه در وزارت متبوع مجددا چک شود و مداخلات توسعه‌ای و سازکارهای مربوطه آن نیز کامل‌تر شود سپس اجرایی شود.

مدیرکل توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه اسدی مدیر پروژه سرمایه گذاری در طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی و امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی این وزارتخانه در سفر دو روزه به گلستان به بررسی مشکلات و آسیب‌های وارد شده به مناطق سیل زده پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز