خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مشکل جدی در حوزه گندم نخواهیم داشت/ ممنوعیت خروج گندم از کشور ضروری است/ بسیاری از کشاورزان به بانک‌ها بدهکارند

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۱۹۴

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: به‌رغم خسارات ناشی از سیل، حتی اگر نیمی از گندم استان‌های‌ خوزستان و گلستان که به همراه فارس بیشترین میزان تولید را در ایران دارند، دچار آسیب جدی شوند، درصورتی‌که دولت بتواند شرایط را به خوبی مدیریت کند، پایداری تولید را از دست نخواهیم داد و تولید بسیار خوبی را در سال جاری خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خان‌محمدی (دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران و عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور) پیرامون خسارات سیل در زمینه زراعت گندم کشور، اظهار داشت: هنوز در حال جمع‌آوری میزان خسارات هستیم. از همین رو، نمی‌توان به‌طور دقیق آمار و ارقامی را اعلام کرد.

دچار مشکل جدی در حوزه تولید گندم نخواهیم شد

وی اشاره کرد: برای سال پیش‌رو، به مدد برکات الهی بارش‌های بسیار خوبی بر ما نازل گشت اما به دلایل بسیار ما نتوانستیم از آنها به خوبی بهره‌مند شویم. با این‌حال، با توجه به این بارش‌ها، اگر دولت بتواند شرایط خطیر و خسارات ناشی از سیل‌ها را مدیریت کند، پیش‌بینی می‌شود که بین ۱۴ الی ۱۵ میلیون تن گندم از سطح زیرکشتی که داشتیم در سال جدید برداشت خواهیم داشت.

خان‌محمدی تصریح کرد: به‌رغم حوادث پیش‌آمده و خسارات ناشی از سیل، حتی اگر نیمی از گندم استان‌های‌ خوزستان و گلستان که به همراه فارس بیشترین میزان تولید را در ایران دارند، دچار آسیب جدی شوند، درصورتیکه دولت بتواند شرایط را به خوبی مدیریت کند، پایداری تولید را از دست نخواهیم داد و تولید بسیار خوبی را در سال جاری خواهیم داشت. در غیر این صورت، بازهم دچار مشکل جدی نخواهیم شد و تا حدود ۱۳ میلیون تن برداشت گندم خواهیم داشت.

دولت باید مشوق‌های لازم را برای گندم‌کاران فراهم آورد تا از خروج آن از مرزها جلوگیری شود

عضو هیات مدیره مجمع خبرگان کشاورزی پیرامون اقداماتی که از سوی دولت برای حمایت از گندم‌کاران نیاز است انجام شود، عنوان داشت: دولت باید به موقع مشوق‌های لازم را برای گندم‌کاران فراهم آورد تا از خروج این محصول استراتژیک از مرزها جلوگیری شود. این اقدامات تشویقی شامل برقرار نمودن قیمت‌های مناسب در حوزه خرید تضمینی تولیدات گندم‌کاران و عرضه آنها در بازار است. اما اگر همان رویه‌ای که در رابطه با پیاز و گوجه در پیش گرفته شد، در خصوص گندم نیز دنبال شود کمبودها و مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

به کشاورزان برای نوسازی ماشین‌آلات برداشت محصولات کشاورزی کمک شود

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید لحاظ شده و برای آن فکری شود شیوه نادرست تولیدکنندگان کود در عرضه این محصول است. آنها کود را در انبارهای شرکت‌هایشان جهت بالا بردن قیمت‌ها نگاه می‌دارند که این مساله مشکلات بسیار زیادی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند. در یک‌چنین جایی دولت می‌بایستی ورود کرده و جلوی این اقدام نادرست را بگیرد تا کشاورزان به موقع به کود مورد نیاز زمین‌هایشان دست بیابند. به‌علاوه، کمک‌هایی هم به کشاورزان برای نوسازی ماشین‌آلات برداشت محصولات کشاورزی باید در نظر گرفته شود.

دولت و مجلس بر قیمت گندم نظارت کرده، آن را به‌روز ارائه دهند

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در پایان، خاطرنشان ساخت: بزرگترین حمایتی که دولت و مجلس می‌توانند از کشاورزان گندم‌کار داشته باشند، این است که بر قیمت محصول گندم نظارت کرده، و آن را به روز ارائه دهند. اگر هم قادر به این کار نیستند، حداقل برای کشاورزان مشوق در نظر بگیرند. متاسفانه در شرایط فعلی دست کشاورزان بسیار خالی است و بسیاری از آنها به بانک‌ها بدهکار هستند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز