خبرگزاری کار ایران

حکایت مصائب خصوصی‌سازی برای کارگران کشتارگاه ایلام؛

سیزده ماه معوقه مزدی و بلاتکلیفی/ مالک قبلی حتی یکبار به ایلام نیامد/ دولتی شدن کشتارگاه، منع قانونی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۷۴۶

کشتارگاه صنعتی دام ایلام از جمله بنگاه‌های دولتی خصوصی‌شده‌ای است که از زمان واگذاری در سال ۹۶ تاکنون، مشکلات بسیاری برای کارگرانش ایجاد شده. مطالبه کارگران بازگشت مدیریت کشتارگاه به شرکت پشتیبانی امور دام و در واقع، دولت است اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام یادآور موانع قانونی پیش‌روی این مطالبه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کشتارگاه صنعتی دام ایلام که گفته می‌شود یکی از بزرگترین‌های ایران و حتی غرب آسیا است، بعد از خصوصی‌سازی روزگاری را می‌گذراند که تقریبا مشابه شرایط دیگر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور بعد از واگذاری به بخش خصوصی است.

این کشتارگاه که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۳۷۲ بازمی‌گردد و گفته می‌شود میزان ظرفیت اسمی آن یک هزار راس دام سبک و ۱۰۰ دام سنگین در یک شیفت اعلام شده، از تابستان سال ۹۶ در وضعیت تعطیلی قرار گرفته است.

مالکیت این کشتارگاه تا سال ۹۵ در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار داشته، اما بعد از آن به بخش خصوصی واگذار شد. از ابتدای سال ۹۶ این فرد مالکیت این مرکز را در اختیار گرفت و البته به گفته کارگران؛ وامی حدود دو میلیارد تومان برای هدایت آن از بانک کشاورزی دریافت کرد که خود این نکته جالبی است چراکه حدود سه ماه بعد از واگذاری، مشکلات کشتارگاه آغاز شد.

یکی از کارگران این شرکت در گفتگو با ایلنا، از حدود سیزده ماه معوقه مزدی و عدم پرداخت بسیاری مزایا و مطالبات کارگران طی یک‌سال و نیم اخیر می‌گوید و اینکه سال جدید را در حالی آغاز کرده‌اند که هیچ تغییری در وضعیت معوقات انباشت شده آنها ایجاد نشد. به علاوه، از اواسط اسفند ماه کشتارگاه که طی چند ماه اخیر با تلاش کارگران اداره می‌شد، با همت مسئولان اداره برق، دچار قطعی برق شد و در خاموشی کامل فرورفت. همچنین در آخرین روزهای سال گذشته، شرکت بار دیگر به مزایده گذاشته شد و در روز ۲۸ اسفند برنده مزایده معرفی و اعلام شد.

وی اشاره کرد: در مزایده مجدد بحث معوقات کارگران لحاظ و قرار شد خریدار جدید آنها را با کارگران تسویه کند.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان خصوصی‌سازی با دریافت حکم از قاضی، خریدار قبلی را به خاطر مشکلات ناشی از مدیریت وی، خود به‌خود کنار گذاشت.

وی افزود: مدتی قبل در ابتدای سال جدید کارگران برای کار به کشتارگاه مراجعه کردند اما به دلیل بلاتکلیفی و نامشخص بودن وضعیت فعالیت این واحد، کار نکردند.

این کارگر در پایان، با اظهار ناامیدی از مدیریت بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی نهایتا چند ماه می‌آید اینجا را مدیریت می‌کند و سپس آن را رها می‌کند. به نظر کارگران بهتر است که مدیریت اینجا مجددا به شرکت پشتیبانی امور دام همچون گذشته، واگذار شود.

 شکرالله شیرخانی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام) پیرامون وضعیت این کشتارگاه گفت: در اردیبهشت ۱۳۹۶، این کشتارگاه به فردی به نام خانم فاطمه بهادر واگذار شد که اصلا اهلیت این کار را نداشت و حتی یکبار هم به ایلام نیامد. همسر وی کسی بود که بیشتر امورات این کشتارگاه را مدیریت می‌کرد. در زمان واگذاری به این فرد، سازمان خصوصی‌سازی اصلا نظر نهادهای محلی و استانی را نخواست. با گذشت حدود سه ماه از واگذاری، مدیریت نادرست وی موجب بیکاری کارگران آن واحد شد که تعدادشان قبلا حدود ۵۵ نفر بود که طی حدود یک سال اخیر و با بازنشست شدن عده‌ای دیگر، اکنون تعدادشان به ۲۵ نفر رسیده و ۱۲ ماه حقوق معوق برایشان ایجاد شده، و زیر فشار مشکلات معیشتی هستند. علاوه بر این، مشکلات این کشتارگاه مخاطرات بهداشتی نیز برای شهر ایلام به وجود آورد.

وی افزود: مجموعه مدیریتی استان، تلاش کردند شرایط مناسبی را برای این خانم جهت فعالیت فراهم آورند اما وی نتوانست به تعهداتش (به‌خاطر عدم اهلیت) عمل کند.

شیرخانی گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، سازمان خصوصی‌سازی مجددا کشتارگاه را به مزایده گذاشت و در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ مشخص شد فردی برنده مزایده شده است. البته هنوز به صورت رسمی به وی ابلاغ نشده است.

وی افزود: بهبود وضعیت کارگران وابسته به این است که برنده مزایده، مدیریت آنجا را تحویل بگیرد. لازم به ذکر است که مطالبات کارگران نیز در همین مزایده لحاظ شده است و مالک جدید می‌بایستی تمامی مطالبات کارگران را پرداخت کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در خصوص مالک قبلی این بنگاه توضیح داد: به لحاظ قانونی دادستانی و سازمان خصوصی‌سازی کشور پیگیر وضعیت این فرد هستند.

وی گفت: اگر بار قبل که شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته بود، سازمان خصوصی‌سازی پیرامون اهلیت خریدار آن به درستی تحقیق و بررسی کرده بود، مشکلاتی که برای این شرکت بعدا به وجود آمد، پیشامد نمی‌کرد. بنابراین، اگر فردی صاحب اهلیت شرکت را تملک کند، مشکلی در کار پیش نخواهد آمد و دغدغه‌های موجود برطرف خواهند شد.

وی پیرامون مطالبه کارگران جهت مجددا دولتی شدن کشتارگاه ایلام، اظهار داشت: مطالبه کنونی کارگران بازتاب‌ تجربه تلخ مدیریت خصوصی پیشین است. طبق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی باید صورت گیرد و دولت می‌بایستی خودش را کوچک کند بنابراین دولتی شدن کشتارگاه مانع قانونی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که بعضا خصوصی‌سازی به شکلی نادرست و بدون مطالعه در کشور ما اجرا می‌شود بعد هم به کلیت آن ایراد وارد می‌کنند درصورتی‌که مشکل از نحوه اجرا است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در پایان، گفت: این در حیطه مدیریت سازمان خصوصی‌سازی کشور است که جلوی بروز خطای اولیه پیرامون واگذاری کشتارگاه را بگیرد و البته با توجه به سوابق گذشته، من بعید می‌دانم یک‌چنین اشتباهی دوباره رخ دهد و قطعا این‌بار این سازمان همه جوانب را در نظر گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز