خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی هپکو:

اگر دستمزد دو برابر هم بشود، مشکلات کارگران حل نمی‌شود/ کارگران دیگر نمی‌توانند «گوشت» بخرند

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۱۳۲

محمدرضا کهریزی با ابراز نگرانی از شرایط فعلی کارگران گفت: اگر مشکلات حل نشود، سال آینده، سال دشوارتری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شروع جلسات رسمی «شورای عالی کار» با موضوع دستمزد ۹۸، به بحث‌های پردامنه‌ای در ارتباط با تاثیر افزایش مزد روی زندگی کارگران از یک سمت و روی تولید و فضای کلان اقتصاد از سمت دیگر، دامن زده است. نمایندگان کارگری شورای عالی کار معتقدند متوسط تاثیر دستمزد روی هزینه‌های تولید و خدمات از ۴ درصد تجاوز نمی‌کند؛ این در حالیست که به گفته‌ی آنها اگر مزد به اندازه کافی افزایش نیابد، سال آینده شکاف هزینه- درآمد خانوارهای کارگری عمیق‌تر خواهد شد.

محمدرضا کهریزی (عضو شورای اسلامی کار کارخانه هپکو) که نماینده کارگرانِ یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران در استان مرکزی را برعهده دارد، در ارتباط با مذاکرات مزدی پیش‌رو می‌گوید: حتی اگر دستمزد، دو برابر هم بشود، مشکلات معیشتی کارگران حل نخواهد شد.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه راهکارهای خروج جامعه کارگری از بن‌بست را باید در ابعاد کلان‌تر و در مدیریت فضای کلان اقتصاد جستجو کرد، ادامه می‌دهد: ما کارگران در زندگی روزمره‌مان با تورم ۲۵۰ درصدی روبرو هستیم؛ اگر ارزاق و سبد خوارکی را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که تهیه برخی از کالاهای اساسی از جمله گوشت دیگر در توان کارگران نیست؛ در چنین شرایطی دستمزد اگر دو برابر هم شود، چاره‌ساز نیست.

کهریزی به مشکلاتی که روزانه در شرکت هپکو با آن درگیر هستند، می‌پردازد: مشکل اینجاست که تولید در صنایع بزرگ با سختی‌های بسیار مواجه شده است؛ خیلی از شرکت‌های مادر در کاریابی و عقد قرارداد برای انجام پروژه‌ها مشکل دارند و در این شرایط، کارگران، هم نگران امنیت شغلی و آینده خود هستند و هم نمی‌توانند با این دستمزدهای ناکافی از پس هزینه‌های زندگی خانواده های خود بربیایند.

کهریزی ادامه داد: در همین هپکو کارگران جوان و مجردی را می‌شناسم که به خاطر مشکلات اقتصادی قادر به تشکیل خانواده و ازدواج نیستند؛ آخر چطور می‌توانند تشکیل خانواده بدهند؟! در شهر اراک قبلاً یک متر مسکونی در مناطق متوسط، ۱.۵ میلیون تومان بود حالا همان زمین به متری ۴.۵ میلیون تومان رسیده؛ یعنی دقیقاً سه برابر شده! مسئولان اگر می‌خواهند جوانان بعد از پیدا کردن شغل بتوانند ازدواج کنند، باید مشکلات را از سر راه بردارند.

نماینده کارگران هپکو که سال گذشته، مشکلات بسیاری را از سر گذراندند؛ در پایان می‌گوید: جمع‌بندی من که از نزدیک با چند هزار کارگر صنعتی در ارتباط هستم این است که اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، سال ۹۸ سال سختی برای کارگران خواهد بود؛ اگر تورم پابرجا باشد، مشکلات معیشتی حل نشود و دولت متغیرهای کلان اقتصاد را کنترل نکند، مشکلات کارگران بیشتر و بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز