خبرگزاری کار ایران

رییس شورای اسلامی شهر ورزنه:

زمین‌های زراعی چندهزار ساله ورزنه‌ای‌ها کویر شده/ استعفای نمایندگان مجلس تبلیغاتی بود

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۱۳۰

رییس شورای اسلامی شهر ورزنه پیرامون اعتراضات حقآبه‌داران شرق اصفهان گفت: آب را در لوله‌ها با فشار بالا از کنار گوش مردم به جایی که قبلا در آن هیچ چیزی نبوده، انتقال می‌دهند و باعث شده‌اند آنجا چنان رونق بگیرد که کشاورزان زمین‌هایشان را رها کرده، برای کار به استان یزد بروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساکنان شرق حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان روزهای پرالتهابی را می‌گذرانند. در این میان، کشاورزان ورزنه در ورودی شهر تجمعاتی را برپا کرده‌اند. مطالبه اصلی آنها بازگرداندن حقآبه‌ها بوده و هست. به‌علاوه، چندهفته قبل بود که ۱۸نفر از نمایندگان مجلس استان اصفهان در اعتراض به عدم منظور نمودن اعتبار برای احیای زاینده‌رود و آب شرب اصفهان، استعفای دسته‌جمعی دادند. استعفایی که گفته می‌شود با وعده رییس‌جمهور مبنی بر رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود، برای اکثر نمایندگان بلاموضوع شد. شاید همین مساله بود که بر خشم کشاورزان افزود چراکه می‌دیدند پیگیری حقآبه‌هایشان به‌ سادگی و تنها با یک وعده از دستور کار خارج می‌شود.

در ازای آبادی صنایع یزد، زمین‌های زراعی چندهزارساله ورزنه‌ای‌ها کویر شده است

با حسین اظهری (رییس شورای اسلامی شهر ورزنه) گفتگویی پیرامون تجمعات روزهای اخیر کشاورزان داشته‌ایم. وی با اشاره به بی‌فایده‌بودن پیگیری‌های قانونی مردم برای احیای حقآبه‌ها از طریق دولت و مراجع قانونی و اجرای مصوبه نه ماده‌ای شورای عالی آب، گفت: برای مردم سخت است که ببینند حق قانونی آب آنها در فاصله‌ای نه‌چندان دور از آنها جریان داشته باشد اما امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد و به جای دیگری انتقال داده شود.

وی افزود: حقآبه کشاورزان ورزنه با فشار به یزد می‌رود و به واسطه آن، صنایع یزد آباد شده‌، اما در مقابل زمین‌های زراعی چند هزارساله ورزنه‌ای‌ها کویر شده است.

اظهری تاکید کرد: بحث لزوما مردم ورزنه و یا یک جای خاص نیست. اصلا فکر کنید مثلا مردم افغانستان، پاکستان و یا هرجای دیگری، اگر با این مساله‌ مواجه شوند که حقآبه قانونی آنها بدون درنظر گرفتن معیشت‌شان به جای دیگری انتقال داده شود، می‌توانند چنین تصمیمی را برتابند و ساکت بنشینند؟ الان اعتراض مردم به این موضوع است و به دنبال موضوعات دیگر نیستند.

وی عنوان داشت: آب را در لوله‌ها با فشار بالا از کنار گوش مردم به جایی که قبلا در آن هیچ چیزی نبوده، انتقال می‌دهند و باعث شده‌اند آنجا چنان رونق بگیرد که کشاورزان زمین‌هایشان را رها کرده، برای کار به استان یزد بروند.

مردم استعفای نمایندگان را بیشتر یک اقدام تبلیغاتی برای انتخابات آینده می‌دانند

اظهری اظهار داشت: مردم مایوس و مستاصل شده‌اند. با مردم که درباره استعفای نمایندگان صحبت می‌کنیم، می‌گویند این اقدام بیشتر به‌نظر می‌رسد جنبه تبلیغاتی برای جلب رای برای انتخابات آینده را داشته است. مردم فکر می‌کنند اینها که قاعدتا می‌بایستی سال آینده برای انتخابات تبلیغات می‌کردند اکنون با این کار فعالیت تبلیغاتی‌شان را شروع کرده‌اند. البته اگر این استعفا می‌توانست تاثیرگذار باشد، مردم دلگرم می‌شدند اما اینگونه نبوده است.

رییس شورای اسلامی شهر ورزنه اشاره کرد: مردم ورزنه اکنون اوضاع بسیار بدی دارند. بسیاری از آنها که سابقا برای خود کار و زندگی‌ داشته‌اند، در حال حاضر به جز یارانه درآمد دیگری ندارند. کسانی که بیش از ۳۰-۴۰ جریب زمین کشاورزی داشته‌اند، عمدتا بالای ۵۰-۶۰ سال سن دارند و دیگر نه می‌توانند و نه کسی آنها را برای کارگری به‌کار نمی‌گیرد. این آدم‌ها چه می‌توانند بکنند؟ اینها در اینجا به حال خود رها شده‌اند.

وی بیان داشت: از طرف نهادهای دولتی آمده‌اند و گفته‌اند پرورش ماهی را به‌عنوان شغل جایگزین کشاورزی انجام دهند اما به این مساله توجه نمی‌کنند که احداث استخر هم به ۱۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد.

 به روایت خودشان ۹۰۰ نفر سالک گرفته‌اند

رییس شورای اسلامی شهر ورزنه در پایان، با اشاره به تاثیرات ناشی از خشک شدن تدریجی تالاب گاوخونی (در اثر تامین نشدن حقآبه آن از زاینده‌رود) گفت: اکنون بیماری‌ای به‌نام سالک به ورزنه آمده است. به‌رغم اینکه مقامات بهداشت و درمان، تعداد مبتلایان به بیماری سالک را نهایتا در حدود ۹۰۰ نفر ذکر می‌کنند اما برآورد ما این است که تعداد بسیار بیشتر است. در این میان، ۵۱۲ دانش‌آموز که بیشتر آنها دختر هستند، به این بیماری مبتلا شده‌اند. در همین اواخر بود که گزارش و مجموعه تصاویری از تاثیرات این بیماری بر کودکان ورزنه تحت عنوان قتل زیبایی در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد. آیا واقعا این قتل زیبایی نیست؟ تاثیر این بیماری بر چهره و بدن افراد همچون اسیدپاشی است. اقدام خاص و موثری هم برای جلوگیری و یا پیشگیری از این مریضی صورت نگرفته است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز