خبرگزاری کار ایران

کارگران در لایحه بودجه چقدر دیده شدند؟

بازهم منابع درمان تامین اجتماعی به حساب دولت واریز می‌شود/همسان‌سازی فقط برای بازنشستگانی‌ست که زیر دو میلیون دریافتی دارند

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۲۷۵

در لایحه بودجه ۹۸ باز هم واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت ادامه دارد؛ همسان‌سازی نیز برای تعداد محدودی از بازنشستگان کشوری و لشکری قابل اجراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز (چهارم دی ماه) از لایحه بودجه ۹۸ رونمایی شد. هرچند باتوجه به انقباضات فضای اقتصاد و رویکردهای ریاضتی دولت،  بخش‌های رفاهی و کارگری بودجه قابل پیش‌بینی بود بازهم چند بند از لایحه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، نیازمند توجه خاص است:

الف- بند «و» باز هم در تبصره بودجه باقی ماند

وایز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه دولت در بودجه ۹۸ مشابه بودجه ۹۷ دیده می‌شود؛ باز هم بند «و» تبصره ۷ لایحه بودجه به واریز منابع درمان تامین اجتماعی اختصاص دارد و این نشان می‌دهد که علیرغم اعتراضات کارگران، دولت از دست‌اندازی به منابع درمان کارگران انصراف نداده است.

متن این بخش از لایحه بودجه به شرح زیر است:

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد( ٢٨ ) و ( ٢٩ ) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳ و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون تأمین اجتماعی این منابع را هزینه می‌نماید.

ب) اعتبار «همسان‌سازی» و کمک به صندوق‌های بازنشستگی:

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه دولت، برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که دریافتی زیر دو میلیون تومان دارند، اعتبار در نظر گرفته است.

در بخشی از این تبصره آمده است: دولت مجاز است اعتبار ردیف ۵۵۰۰۰۰-۲۲ جدول شماره ۹ این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از ۲۰ میلیون ریال می‌باشد براساس آیین نامه اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه‌های ذی ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اختصاص دهد. صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف به افزایش احکام حقوقی سال ۹۸ بازنشستگان ذی نفع ناشی از اجرای این حکم را از ۱ فرودین ۹۸ اعمال نماید.

برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با اولویت بازنشستگان آموزش و پرورش نیز ۳۴۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال بودجه تخصیص داده شده است.

برای کمک به مستمری بازنشستگان صندوق فولاد نیز ۳۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نیز ۲۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال بودجه اختصاص داده شده است.

ج) حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی و استانی شدن یارانه‌ها:

در لایحه بودجه ۹۸ آمده است: استانداری‌ها مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند. منابع حاصله از این حذف قرار است با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های ناتمام استانی شود.

حذف یارانه پردرآمدها به اختیار استانداری‌هاست البته خانوارها می‌توانند نسبت به حذف یارانه خود اعتراض کنند.

د) بودجه رفاه اجتماعی و بودجه یارانه

بودجه رفاه اجتماعی ۱۲۲۵۸۶۷۰۱۶ میلیون ریال است.

بودجه تخصیص داده شده به یارانه، ۱۱۶۳۷۴۰۶۱ میلیون ریال است.

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور ۱۴۲ هزار و  ۶۰۰ میلیارد تومان منابع و مصارف از محل هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

گفتنی است براساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۷، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری ۹۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان بود. براین اساس در لایحه بودجه سال آینده، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها حدود ۴۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که افزایشی بالغ بر ۴۴ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز