خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بیمارستان‌های شیک تامین اجتماعی کادر درمان ندارند/هم‌صنف بودن نوربخش با وزیر بهداشت به ضرر بیمه‌شدگان تمام شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۴۷

دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید که هم‌صنف بودنِ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با وزیر بهداشت موجب شد تا پس از اجرای «طرح تحول نظام سلامت» منافع پزشکان بر منافع ۴۰ میلیون شده این سازمان بچربد.

«اکبر قربانی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح انتقاداتی که به نحوه ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، گفت: در حال حاضر وجود توزیع مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در کل کشور ناموزون است. برای نمونه زمانی که به شهری در مرکز کشور می‌روید، می‌بینید که یک بیمارستان شیک ساخته‌اند اما این بیمارستان شیک، کادر درمان ندارد.

وی افزود: شهری را هم می‌بینید که با داشتن جمعیت بالا نیاز به یک مرکز درمانی قوی دارد اما چنین مرکزی در آن وجود ندارد. خب جمعیت کارگری این شهر برای دریافت خدمات از سازمانی که ۳۰ سال به آن حق بیمه پرداخته‌اند، چه باید بکنند؟ به تهران بیایند؟ مگر مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی تهران چقدر در ارائه خدمات به تهرانی‌ها موفق هستند که حالا بتوانند به شهرستانی‌ها خدمات بدهند.

دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این روند ناصواب موجب شده است که مراجعه کنندگان از ساعت ۵ صبح در صف نوبت دهی بیستند تا ساعت ۷ صبح که متصدی باجه سرکارش حاضر شود، گفت: تازه این پروسه مربوط به نوبت‌گیری است و پس از آن بیمار باید دو تا سه ساعت معطل شود تا وقت زمان ویزیت‌اش فرابرسد اما چه ویزیتی! ویزیت یک دقیقه‌ای. توجه داشته باشید که پزشکان بیمارستان‌های تامین اجتماعی تنها از ساعت ۹ تا ۱۲ سرکار می‌آیند و پس از آن تعطیل می‌کنند و به مطب شخصی خود می‌روند.

قربانی با بیان اینکه این امر موجب شده است که بیماران همواره از ارائه خدمات در مراکز ملکی ناراضی باشند، گفت: از آنجا که پزشک می‌خواهد به سراغ کار شخصی‌اش برود؛ نمی‌تواند که برای ۴۰ بیماری که قرار است ویزیت شود؛ وقتی بگذارد در نتیجه همه کارهایش را در دو ساعت انجام می‌دهد و بیمار را خیلی کوتاه ویزیت می‌کند که ابدا در حد تشخیص بیماری نیست. این در شرایطی است که با استناد به سیاست‌گذاری‌هایِ درمان که مصوبه هیات وزیران است طول ویزیت پزشک نباید کمتر از ۲۰ دقیقه باشد.

این عضو کارگروه‌های درمان دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پزشکان برای توجیه کم‌کاری خود در بخش درمان سرپایی، مراجعه‌کنندگان را برای تشخیص بهتر بیماری به بخش‌های پاراکلینکی ارجاع می‌دهند، گفت: اینگونه درمان و رسیدگی هزینه‌های فراوانی را در حوزه پاراکلینیکی بر روی دست سازمان تامین اجتماعی می‌گذارد. خب در این شرایط چگونه می‌خواهیم هزینه‌های درمان را کاهش دهیم؟ چگونه می‌خواهیم رضایت‌مندی بیماران را جلب کنیم؟ آیا می‌توانیم با نادیده گرفتن بخش درمان سرپایی بیماری‌هایِ مراجعه‌کنندگان را به خوبی تشخیص دهیم تا از گسترش آنها جلوگیری کنیم؟

وی افزود: به هر صورت اگر مدعی هستیم که بهترنیم باید در دو و سه شیف به بیماران خدمات دهیم اینگونه کیفیت ویزیت ارتقا می‌یابد و کمتر پرداخت هزینه‌های پاراکلینکی به بر دوش سازمان تامین اجتماعی می‌ماند. در ضمن اگر پزشک دقیق بیماری مراجعه کننده را تشخیص دهد داروی مناسب را برای او تجویز می‌کند و اگر هم نیاز نباشد دارویی تجویز نمی‌کند اما حالا انواع داروهایِ غیرمرتبط تجویز می‌شوند که اثرات جانبی آنها هزینه‌های سنگینی را بر دوش بیمار و نظام سلامت می‌گذارد.

دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه بیمارستان میلاد به صورت سه شیفته خدمات ارائه می‌کند اما  فیاض بخش و لبافی نژاد اینگونه کار نمی‌کنند، گفت: شلوغی و ازدحام جمعیت  در تمامی این مراکز به چشم می‌خورد اما چون یک مرکز سه شیفته کار می‌کند رضایت بیماران را بیشتر جلب می‌کند. به هر صورت زمانی که مافیای پزشکان حاکم باشد یک سری از آنها در یک قانون نانوشته صبح‌ها در بیمارستان کار می‌کنند و بعدظهرها به مطب می‌روند تا بیشترین درآمد و کمترین زحمت را داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: شما به عنوان مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی می‌خواهید یک عده پزشک را به زود پولدار کنید؛ حتی به قیمت جان افراد. بارها این موضوع را هشدار داده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. این در شرایطی است که اگر یک برنامه خوب داشتیم می‌‌توانستیم بدون احداث درمانگاه‌های جدید و با افزایش تعداد شیفت تمام مشکلات مربوط به درمان سرپایی را برطرف کنیم. توجه کنید که درمان سرپایی بسیار مهم است چون در همان مراجعه اول بیمار مشخص می‌شود که باید بستری شود، دارو بگیرد یا برای انجام آزمایش و ام.ار.ای فرستاده شود.

با این حال قربانی تاکید دارد که مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی عزمی برای انجام این کار ندارد: اگر همه جانبه نگاه کنیم اجازه نمی‌دهیم که مافیای پزشکان با منابع بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی بازی کنند؛ منتها عزمی برای به سامان کردن امور وجود ندارد. در کل منافع پزشکان بر منافع بیمه‌شدگان می‌چربد.

این عضو کارگروه‌های درمان دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه زمانی که طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد، عمده‌ترین اهدافش توزیعِ خدماتِ درمانی در کل کشور، پیاده شدن نظام ارجاع، پزشک خانواده و اجرایی شدن پرونده‌های الکترونیکی بود، گفت: در بحث طرح تحول نظام سلامت به این امر اشاره‌ای نشده بود که سازمان تامین اجتماعی باید جور طرح تحول نظام سلامت را بکشد اما ده‌ها هزار میلیارد تومان از منابع آن نصیبِ طرح تحول نظام سلامت شد.  اما سهم بیمه‌شدگان چه بود؟ افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌های کلیه خدمات درمانی. این در شرایطی است که در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه صرفا از متناسب سازی هزینه‌های درمان سخن گفته شده بود. اما چه اتفاقی اقتاد؟

وی افزود: پزشکی که تا پیش از اجرای طرح ۱۰ هزار تومان ویزیت می‌گرفت، حالا ۵۰ هزار تومان ویزیت می‌گیرد. متاسفانه خیانت بزرگی شد وعده‌ای در این طرح خوب، در اجرای بد آن با وزارت بهداشت همراه شدند. به هر صورت هم صنف بودنِ آقای نوربخش با وزیر بهداشت موجب شد تا پس از اجرای «طرح تحول نظام سلامت» منافع پزشکان بر منافع  ۴۰ میلیون شده این سازمان بچربد در کل این مسئله به ضرر بیمه‌شدگان تمام شد.

قربانی با بیان اینکه این مسئولان وزارت بهداشت بودند که باید از سازمان تامین اجتماعی الگوبرداری می‌کردند، پرسید: چه شد که الگوی درمان رایگان تا این اندازه منحرف شد؟ چه شد که پزشکان سازمان تامین اجتماعی این چنین از اجرای طرح تحول نظام سلامت منتفع شدند و بیمه‌شدگان متضرر؟ می‌خواهم بگویم اگر دولت می‌توانست بهتر از سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان عمل کند، می‌بایست این کار را انجام دهد نه اینکه درمان مردم را به حال رها کند.

دبیر کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان تاکید کرد: مجری طرح تحول سلامت آدم متخلفی بود که راه را کج رفت. او قانون خدا را در نظر نگرفت، منافع ملی را در نظر نگرفت و صرفا منافع صنفی پزشکان را پیگیری کرد؛ خیانتی عمیق و بزرگ که لطمه‌ای بزرگ به سازمان تامین اجتماعی زد و بازهم می‌گویم که متاسفانه عده‌ای در این تاراج او را همراهی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز