خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نمایندگان مجلسی که عاشق استیضاح بودند، کجا هستند؟/اگر نمی‌توانید برای ترمیم مزد کاری کنید، سرنوشت‌مان را به خودمان بسپارید

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۱۹۹

فرامرز توفیقی با انتقاد از صحبت‌های سرپرست وزارت کار گفت: نمی‌شود محاسبات گروه کارگری شورای عالی کار و لزوم برگزاری جلسه‌ی سه‌جانبه را به سادگی زیر سوال برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، می‌گویند "فعلاً قصد نداریم جلسه شورای عالی کار را برگزار کنیم"، می‌گویند "قرار است بسته حمایتی بدهیم، هم به اقشار آسیب‌‌پذیر و هم به کارگران"؛ این حرف‌ها اما نمایندگان کارگران را قانع نمی‌کند؛ نمایندگانی که اصرار دارند براساس نص صریح قانون کار، جلسه شورای عالی کار «بایستی» برگزار شود و مصوبات کمیته دستمزد به تایید نهایی برسد؛ آنها براساس الزامات صریحِ سه‌جانبه‌گرایی معتقدند؛ یک نفر، چه وزیر و چه سرپرست وزارت‌خانه، نمی‌تواند در مورد «ترمیم دستمزد کارگران» به تنهایی تصمیم‌گیری کند.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) می‌گوید: در مقام یک کارگر، می‌خواهم از سرپرست وزارت کار بپرسم که چطور برای کارگران کشور تعیینِ تکلیف می‌کند؟! چطور می‌تواند حُکم صادر کند که شورای عالی کار برگزار شود یا نه؟

نمایندگان مجلسی که عاشق استیضاح بودند، کجا هستند؟/اگر نمی‌توانید برای ترمیم مزد کاری کنید، سرنوشت‌مان را به خودمان بسپارید

مگر امضاکنندگان، نمایندگانِ همین دولت نبودند؟

وی ادامه می‌دهد: وزارت کار موظف و مکلف است شورای عالی کار را برگزار کند؛ حال می‌توانند در جلسه شورای عالی کار، کلاً با موضوع ترمیم دستمزد مخالفت کنند اما نمی‌توانند اصل موضوع را زیر سوال ببرند؛ سوالِ من این است که آن چیزی که اکنون سرپرست وزارت کار می‌اندیشد، چرا در زمان برگزاری جلسات کمیته دستمزد، به مخیله‌ی سه عضو دولتی این کمیته و نمایندگان کارفرمایی نرسید؛ چرا آنها (حتی خودِ دولتی‌ها که نماینده‌ی سه وزارت‌خانه‌ی مختلف بودند)، پای مصوبه‌ی ترمیم مزد به میزان ۸۰۰ هزار تومان را امضا کردند؟ مگر آنها نماینده‌ی «همین دولت» نبودند؟

توفیقی با بیان اینکه تا امروز حدود نود درصد از قدرت خرید دستمزد کارگران از دست رفته، می‌افزاید: چطور ادعا می‌کنند قیمت‌ها با افزایش قیمت ارز بالا نرفته؟ با این ادعاها، محاسبات ما را که تمامی براساس اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است، را زیر سوال می‌برند یعنی به طریق اولی این مراکز رسمی کشور را زیر سوال می‌برند!

مگر کلِ «سبد معیشت خانوار» همین گوشت و مرغ است؟!

وی انتقادات را ادامه می‌دهد: چرا آقایان قیمت رُب گوجه فرنگی را نمی‌بینند که ۲۴۰ درصد گران شده؛ چرا گوجه فرنگی را نمی‌بینند که ۳۰۰ درصد گران شده؛ چرا سیب‌زمینی را نمی‌بینند که ۲۰۰ درصد گران شده؛ اینها اقلامی‌ست که سفره‌ی منِ کارگر را تشکیل می‌دهد؛  اینکه می‌گویند بسته حمایتی می‌دهیم؛ کاملاً مردود است؛ مگر کلِ «سبد معیشت خانوار» همین گوشت و مرغ است؟! مگر کارگر کرایه خانه ندارد که ۹۵ درصد گران شده؛ مگر هزینه ایاب و ذهاب ندارد که دست‌کم، ۳۳ درصد گران شده؛ چرا عوارض ورود و خروج از شهر را نمی‌بینند که صد درصد گران شده؛ به یُمن سیاست‌های غلط همین دولتی‌ها، همه‌ی کارگران شده‌اند «حاشیه‌نشین»؛ صبح که می‌آیند سر کار باید عوارض بدهند و عصر که می‌روند خانه نیز همینطور. چرا هزینه‌های نگهداری خودرو را نمی‌بینند که بالغ بر ۲۵۰ درصد افزایش داشته؟!

قبل‌ترها کسی بود که راجع به قیمت گوجه فرنگیِ تره‌بارِ سرِ کوچه‌شان لاف می‌زد

این فعال کارگری تاکید می‌کند: به ما هم اعلام کنند که اعداد و ارقام را از کجا آورده‌اند که ما هم برویم و استفاده کنیم! خیلی‌ها قبل‌ترها بودند که راجع به قیمت گوجه‌فرنگیِ بازارِ تره‌بارِ سر کوچه‌شان صحبت کردند و لاف زدند اما بعدتر تاریخ گواهی داد که کاملاً راه را اشتباه می‌رفتند! مواقب باشید رفتارهای آنها را تکرار نکنید! یادمان نرود که وظیفه اصلی وزارت کار، صیانت از کارگر و قانون کار است و نباید این اصلی‌ترین وظیفه را فراموش کند.

وی به موضوع از زاویه دیگری نگاه می‌کند: آن نمایندگان مجلسی که هر سه ماه به سه ماه دنبال استیضاح وزیر بودند، الان کجا هستند؟! آنها امروز وظیفه دارند از وزارت کار بپرسند راجع به معیشت کارگران چه کردی؟ یکی از دلایل استیضاح وزیر کار، بی‌توجهی به معیشت کارگران و عدم تطابق دستمزد با سبد معیشت بود؛ آن نماینده قوه مققنه‌ی حامی استیضاح الان کجاست؟ آیا دغدغه‌هایشان امروز برطرف شده؛ آیا معیشت کارگران روبراه شده؟!

باید بدانیم کجا نشسته‌ایم و وظایف‌مان چیست

توفیقی ادامه می‌دهد: نمی‌شود بدون توجه به قانون و وظایف، هر روز آمد در رسانه‌ها و مصاحبه کرد و همه چیز را زیر سوال برد؛ باید بدانیم کجا نشسته‌ایم و وظایفمان چیست؛ اگر مدعی هستند که قیمت اقلام سبد معیشت عوض نشده، بیایند اقلام سبد را مطابق همان نرخ‌های اسفندماه در تعاونی‌های زیرمجموعه وزارت کار به کارگران ارائه دهند؛ به فرض محال اگر این کار را بکنند، هم حرف خودشان را ثابت کرده‌اند و هم ما نمایندگان کارگری از خیرِ «ترمیم مزد» می‌گذریم؛ بهتر است ادعای خودشان را ثابت کنند و مراکزی را اعلام کنند که منِ کارگر بروم و اقلام ضروری را به قیمت‌های افزایش نیافته تهیه کنم.

وی تاکید می‌کند: یادمان نرود در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آستانه‌ی بحران است و هر آن ممکن است ارکان خانواده‌های آن متلاشی شود؛ مسئولان خودشان را مدیون این ملت نکنند؛ مگر شما بهتر و بیشتر از آن ۵۰ اقتصاددانی می‌دانید که آمده‌اند اعلام کرده‌اند که ما رسیده‌ایم به مرز فلاکت؟ تبعات و عواقب این سهل‌انگاری‌ها برعهده خود دولتی‌هایی‌ست که قانون را به سخره گرفته‌اند.

بیایند در مقابل مردم مچ ما را بگیرند

وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمایندگان کارگران، آقایان را به مناظره دعوت می‌کنم؛ اگر حرف‌ها و محاسبات ما دروغ و بی‌پایه است، بیایند در مقابل مردم مچ ما را بگیرند و حرف خود را ثابت کنند.

توفیقی با بیان اینکه وزارت کار در شورای عالی کار، فقط یک رای دارد؛ می‌افزاید: سرپرست وزارت کار حق ندارد به جای هشت رأی دیگر نظر بدهد؛ فقط می‌تواند از یک رأی خودش دفاع کند؛ آن هم زمانی که جلسه برگزار شد. سرنوشت کارگران در دست یک نفر یا یک نماینده دولت نیست که بخواهند برای آن تکلیف تعیین کنند.

توفیقی در پایان می‌گوید: الان نمایندگان کارگران به شدت از طرف جامعه کارگری تحت فشارند که اگر «نمی‌توانید» کاری برای ترمیم دستمزد بکنید، سرنوشت ما را به خودمان بسپارید؛ هر روز صدها پیام و نامه و ایمیل از کارگران و تشکل‌های کارگری دریافت می‌کنیم؛ همه منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار هستند. ما نمایندگان کارگران ساکت نمی‌نشینیم تا روزی که جلسه برگزار نشود یعنی نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم؛ چهل میلیون جامعه‌ی کارگری کشور به ما این اجازه را نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز