خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی خالی از سکنه است/به اشتغال زنان در حوزه صنایع دستی امید بسته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۱۰۷

دبیر خانه کارگر بیرجند گفت: ۵۰ درصد از روستاهای خراسان جنوبی که کشاورزان ساکنان اصلی آن بودند، به علت بی‌آبی خالی از سکنه شده و ساکنان آن، به شهرستان‌های مجاور و حاشیه‌ شهرها پناه برده‌اند.

ام‌البنین میرایی (دبیر خانه کارگر بیرجند) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، نرخ بیکاری در بیرجند را نزدیک به ۲۰درصد  اعلام کرد و گفت: دولت در سال‌های گذشته حجم زیادی از منابع بانکی را به سمت بنگاه‌های زودبازده هدایت کرده بلکه بتواند از فشار بیکاران بکاهد اما برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که تلاش دولت تأثیر چندانی بر کاهش نرخ بیکاری نداشته‌ است.

وی افزود: کارشناسان بر این باورند که مشکلات منطقه‌ای و نبود زیرساخت و امکانات کافی و مدرک‌گرایی در سطح استان خراسان‌ جنوبی از مشکلات عمده در زمینه بیکاری در استان خراسان جنوبی است. به دلیل قرار گرفتن خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند در مناطق نسبتا دور از دسترس نسبت به مرکز کشور و حاشیه‌نشینی این استان و همچنین به‌دلیل خشک‌سالی‌های چندین و چند ساله، این استان با معضل بیکاری به مقدار شدیدتری نسبت به سایر استان‌های کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

دبیر خانه کارگر بیرجند، خشکسالی را یک سونامی دانست که بر جان کشاورزان بیرجند افتاده و گفت: ما در زمینه صنعتی رشدی که انتظار می‌رود را دارا نیستیم و بیشتر کارخانه‌های موجود در شهرک صنعتی رو به ورشکستگی هستند. عرضه آن‌ها با تقاضای مردم تناسبی ندارد و همگی در تلاش برای تعدیل نیرو هستند. کشاورزی استان‌ هم به‌دلیل کمبود آب استان دچار مشکل شده است.

آثار و پیامدهای خشک‌سالی در استان خراسان جنوبی تا آنجا پیش رفته است که خراسان جنوبی ۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است. میرایی با بیان این مطلب، افزود: از ۳ هزار و ۵۶۳ آبادی خراسان جنوبی یک هزار و ۶۸۰ آبادی خالی از سکنه شده‌ که مهم‌ترین علل مهاجرت روستائیان و کشاورزان در اثر خشک‌سالی و بحران آب است.

وی با اشاره به خسارت ۲۸ میلیارد تومانی خشکسالی به باغات استان در این مدت بیان کرد: در سال زراعی گذشته، خشکسالی و بی‌آبی، بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان به مزارع کشاورزی استان خسارت زده است.

دبیر خانه کارگر بیرجند؛ بیشترین حجم خسارت خشکسالی را در شهرستان بشرویه عنوان کرد و گفت: شهرستان خوسف و شهرستان فردوس به ترتیب بیشترین حجم خسارت خشکسالی را به خود اختصاص داده‌اند.

میرایی یادآور شد: خشکسالی‌های چندین ساله در استان در بخش زراعی و باغی سبب خشک شدن درختان، کاهش محصول و بدکیفیت شدن محصولات شده است و در بخش دام و طیور نیز خشکسالی‌ها سبب کاهش جمعیت دام، کاهش میزان شیردهی، افزایش عدم باروری و سقط جنین دام شده است.

دبیر خانه کارگر بیرجند ادامه داد: متاسفانه مشکل دیگر، وجود کارهای خدماتی و نبود مشاغل ثابت با امنیت شغلی بالاست. یکسری از افراد نیروهای خدماتی هستند که معمولا مدرک آن‌ها از دیپلم به پایین است که عموما فاقد مهارت‌اند و دستمزد مکفی در یافت نمی‌کنند. اغلب این کارگران از بیمه هم محروم هستند.

وی دیگر معضل بیکاری در این شهرستان را بالا بودن نیروی کار خارجی بیان کرد و گفت: تا به امروز یکی از مهمترین دلایل بیکاری در بین ساکنان بیرجند استفاده‌ برخی از کارفرمایان از کارگران خارجی به جای کارگران ایرانی بوده است. چراکه کارگران خارجی همان کار را با قیمت پایین‌تری حاضر به انجام هستند. به همین علت کارفرمایان رغبت بیشتری برای استفاده از این کارگران دارند.

دبیر خانه کارگر بیرجند درباره مشاغل زنان در این شهرستان تصریح کرد: کارفرمایان در کارگاه‌های زیر زمینی از کارگران زن بیشتر از مردان استفاده می‌کنند چراکه به زنان با بهانه‌ی پایین بودن قوت جسمانی پایین و کمتر از مردان دستمزد پایین‌تری می‌دهند. یعنی یک زن کارگر با وجود کار یکسان با مردان حقوق و مزایای کمتری دریافت می‌کند و از طرفی به دلیل جبری که جامعه بر او تحمیل کرده، مجبور است تحت هر شرایطی برای تامین معاش خانواده در هر محیطی کار کند.

وی در پایان گفت: در میان همه مشکلات خوشبختانه اتفاق خوبی که در استان در حال شکل‌گیری است و جوانه‌های امیدی را در فضای کسب و کار بانوان استان بوجود آورده، گسترش اشتغال خانگی زنان در حوزه‌ی صنایع دستی است. امیدواریم این راه و نگرش باجدیت وحمایت بیشتری تداوم پیدا کند و ما شاهد رونق فضای کسب و کار بانوان در حوزه‌ی مشاغل خانگی و صنایع دستی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز