خبرگزاری کار ایران

هشدار نماینده آبادان به ماجرای خرید کالاهای اساسی توسط عراقی‌ها:

اتباع بیگانه در کشور در حال انجام تجارت چمدانی هستند/عراقی‌ها گاه هفتاد میلیون تومان خرید می‌کنند/مردم آبادان از کمبود کالاهای اساسی شکایت دارند

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۹۵۸

غلامرضا شرفی (عضو کمیسیون انرژی مجلس) گفت: ارزش پول ملی کشور چند برابر نسبت به پول کشورهای منطقه کاهش و در مقابل، هزینه‌ها افزایش یافته است. در چنین شرایطی، اتباع کشورهای منطقه مانند عراق به دلیل به به‌صرفه بودن خرید در ایران، مایحتاج روزانه خود را از بازار ما تامین می‌کنند. متاسفانه از آنجا که برای کنترل خرید اتباع خارجی از بازار ایران، ساز و کار مشخصی وجود ندارد، این خریدها کاستی‌هایی در منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی روزها و هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی از کمبود کالاها و اقلام مصرفی اساسی و روزمره مردم در آبادان و توابع آن همچون اروند منتشر شده است. در این گزارش‌ها ذکر شده که باتوجه به کاهش ارزش پول ملی کشور در قیاس با دیگر کشورهای منطقه، اتباع این کشورها (برای مثال، مردم عراق) در سطح وسیعی، از بازار داخل ایران خرید می‌کنند. حتی گفته شده که برخی فروشندگان بازارهای این شهرها در ازای دریافت ارز، بیشتر متمایلند کالایشان را به اتباع غیرایرانی (عراقی) بفروشند تا خود شهروندان ایرانی. 

غلامرضا شرفی (نماینده حوزه انتخابیه آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس) در این‌باره گفت: ارزش پول ملی کشور ما، طی چند ماه اخیر، چند برابر نسبت به پول کشورهای منطقه کاهش یافته و هزینه‌های مختلف افزایش یافته است. برای مثال، قبلا هزینه کرایه ماشین برای یک نفر از شلمچه به نجف، نهایتا به ۴۵ هزار تومان می‌رسید اما اکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان شده است. این امر موجب عدم توازن در عرضه و تقاضا شده به این صورت که براساس ارزش پول اتباع کشور همسایه، کالاهای ما بسیار کم‌بها شده است. در چنین شرایطی، اتباع کشورهای منطقه مانند عراق با توجه به به‌صرفه بودن خرید در ایران، مایحتاج روزانه خود را از بازار ایران تامین می‌نمایند. 

برای کنترل خرید اتباع خارجی در کشور، ساز و کار مشخصی وجود ندارد

وی اظهار داشت: متاسفانه از آنجا که برای کنترل خرید اتباع خارجی از بازار ایران، ساز و کار مشخصی وجود ندارد، کاستی‌هایی ایجاد می‌شود. گفتنی است در اواسط ماه رمضان، به‌خاطر بالا بودن تقاضا برای اقلام پروتئینی، این اقلام به‌مدت چند روز در بازار، کاملا نایاب شدند. این اتفاق ناشی از آن بود که اتباع بیگانه به راحتی می‌آیند و خرید خودشان را انجام می‌دهند و متعاقبا، صاحبان سوپر مارکت‌ها از بعضی از اقلام مانند روغن، رب گوجه، برنج و مرغ به طور کامل خالی می‌شوند. 

بین سبد مصرفی خانوار و هزینه‌کرد زندگی اختلاف فاحشی ایجاد شده

شرفی ادامه داد: اکنون قیمت ماهی نیز چند برابر شده است. ماهی شوریده متوسط که زمانی کیلویی بیست‌هزار تومان بود، اکنون با قیمت کیلویی ۶۰-۷۰ هزار تومان نیز یافت نمی‌شود. قیمت ماهی راشگو بالای ۱۴۰-۱۵۰ هزار تومان و ماهی شیر بالای صد هزار تومان است. این قیمت‌ها از توان و اندوخته مردم بیرون هستند. اکنون بین سبد مصرفی خانوار و هزینه‌کرد زندگی روزمره‌ مردم اختلاف فاحشی ایجاد شده است.

وی بیان داشت: به هرحال، براساس حسن همجواری با دیگر ملل و کشورهای منطقه، به این امر مفتخریم که ایران منطقه امنی شده که هم به لحاظ کیفیت و هم خاطر کمیت، به راحتی می‌توان به بازار آن اعتماد کرد اما شرایط توازن به کف جامعه بازمی‌گردد. کف جامعه، مردم هستند؛ یعنی مردم باید حس کنند که در یک تراز نسبی خوب قرار گرفته‌اند. وقتی مردم دست‌شان از اصلی‌ترین و حد متوسط‌ترین امکانات خالی بشود، متاسفانه این توازن نسبت به مردم رشد منفی پیدا می‌کند و باعث می‌شود یکسری دل‌نگرانی‌ها، اجحاف‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها، به وجود آید.

باید یک گزارش ملی از منطقه تهیه و به افکار عمومی ارائه شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: به‌نظر من، اصحاب رسانه و کارشناسان، باید به این منطقه و شهرهایی مثل آبادان و توابع آن بیایند و تحقیقاتی میدانی در خصوص، وضعیت معیشتی مردم، قدرت خرید آنها و... صورت دهند و آن را در قالب یک گزارش ملی به افکار عمومی ارائه دهند چراکه یک‌چنین اقدامی؛ منشا اثر بیشتری خواهد بود. انجام این دست اقدامات مورد حمایت ما نیز خواهد بود. 

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد در کشور؛ سلیقه‌ای و جزیره‌ای عمل شود. باید طوری باشد که اقدامات مدیران و تصمیم‌گیران کشور به زیر ذره‌بین آگاهان و ریزبینان برود. رسانه‌ها نباید با کسی در انتقاد کردن تعارف داشته باشند. آنها باید ضعف‌ها و نواقص کار را به اطلاع افکار عمومی برسانند و سلیقه‌ای عمل نکنند. 

نماینده مردم آبادان خاطرنشان ساخت: این یک مزیت و افتخار است که کشورهای منطقه به ما اعتماد داشته باشند و از لحاظ کمیت، کیفیت، قیمت و دسترس‌پذیری، بازار کشور ما را برای خرید نیازهایشان انتخاب کنند. حال که اینها را داریم باید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده و آنها را تا حد امکان کاهش دهیم. اموری همچون میزان رفت‌و‌آمدها و مبادلات، میزان کالاهایی که معامله می‌شوند، پاسخگویی به نیازهای بازار، امکان عمده‌فروشی و یا خرده‌فروشی در قالب تجارت چمدانی و... را باید مورد بررسی قرار دهیم. اکنون اتباع بیگانه در کشور ما، در حال انجام تجارت چمدانی هستند و ۴۰۰-۵۰۰ دلار خرج می‌کنند و می‌روند. 

وی اظهار داشت: من خودم موردی را سراغ دارم که یک خانواده عراقی، دوماه پیش، طی یک سفر دو روزه به ایران به اندازه هفتاد میلیون تومان اقلامی همچون خشکبار، مواد خوراکی، قالی و... خریداری کردند و به کشورشان بردند. چه تعداد از شهروندان ما، قادرند در عرض دو روز، به اندازه هفتاد میلیون خریداری کنند؟! در عرض ۵ سال هم، یک شهروند آبادانی نمی‌تواند هفتاد میلیون تومان خرید کند. یک چنین مسائلی است که به خلاء در بازار داخل کشور دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: اینکه بر انجام یک کار میدانی گسترده در این منطقه تاکید دارم، به‌خاطر تنویر افکار عمومی و حتی مسئولان است. 

عمده‌فروشان در آبادان، چیزی روی دست‌شان باقی نمی‌ماند که بخواهند ذخیره کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: بسیاری از مردم برای من پیام‌هایی فرستاده و از برخی کمبودها شکایت می‌کنند. بعضی از این کمبودها را هم خودم از نزدیک دیده و احساس کرده‌ام. گفته می‌شود ذخیره احتیاط باید یک‌سوم الی یک‌پنجم اجناس قابل عرضه در بازار باشد. اما اکنون بنک‌داران و عمده‌فروشان ما، زیر ۱۵ درصد جنس ذخیره شده دارند. یعنی اصلا چیزی روی دست‌شان باقی نمی‌ماند که بخواهند ذخیره احتیاط داشته باشند. این یک بحث مدیریتی-حسابداری است.   

نمی‌گویم وضعیت بحرانی است

نماینده مردم آبادان گفت: اکنون من نمی‌گویم وضعیت بحرانی است بلکه به نظر من، مسئولان باید محاسبه کرده و ادامه این روند را آسیب‌شناسی کنند. اگر قرار باشد ادامه این روند برای کسانی که ما بیشترین مسئولیت را در قبال آنها داریم، ایجاد مشکل کند، باید اقدامی جدی برای حل آن انجام شود.

کشوری می‌تواند صادرات خوب داشته باشد که جمعیت و تقاضای بازار در آن کم باشد

وی اظهار داشت: تراز مثبت تجاری خوب است اما جمعیت ازجمله مولفه‌هایی است که می‌تواند موجب منفی شدن آن بشود. کشوری می‌تواند صادرات خوب داشته باشد که جمعیت و تقاضای بازار در آن کم باشد و یا سطح درآمدی جامعه آنقدری نباشد که بتواند در سطح گسترده، از تولیداتش استفاده کند مثل چین که جمعیت آن زیاد، اما تراز اقتصادی آن مثبت است چراکه سطح مصرف سبد خانوار آن پایین است. اگر همین جمعیت را ما داشتیم، صفر درصد هم صادرات نداشتیم.     

نماینده مردم آبادان در پایان، گفت: تقاضا و کشش بازار به هر سمتی برود، فروشنده نیز به آن سمت می‌رود. فروشنده می‌خواهد جنس خود را بفروشد و آن را تبدیل به یک جریان مالی کند. او کالاهای مختلفی را با خود می‌آورد؛ این اجناس تا زمانی که در فروشگاهش هستند، به‌خودی خود حسنی ندارند. از زمانی که تقاضا برای آنها ایجاد شود، تبدیل به یک حسن می‌شوند چراکه جنس به پول و پول هم به جنس تبدیل می‌شود. در واقع، به جریان مالی تبدیل می‌شوند. این جریان مالی کشش را در بازار ایجاد می‌کند. حال، هر چقدر این کشش از سوی هر فرد و یا گروهی بیشتر هدایت شود، طبیعتا فروشنده به آن سمت بیشتر تمایل پیدا می‌کند. این مساله ارتباطی به ایرانی و یا خارجی بودن متقاضیان ندارد.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز