خبرگزاری کار ایران

سیدحمید کلانتری در نشست خبری مطرح کرد:

در تعاونی‌ها کمترین فساد را داریم/تعاونی‌ها می‌توانند در قالب بانک فعالیت کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۷۴۱

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری ویژه هفته تعاون گفت: بخش اصلی مابه‌التفاوت سودی که در حوزه کشاورزی به دست می‌آید به جیب افراد و واسطه‌ها می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحمید کلانتری گفت: بخش اصلی مابه‌التفاوت سودی که در حوزه کشاورزی به دست می‌آید به جیب افراد و واسطه‌ها می‌رود. این در شرایطی است که تعاونی‌های کشاورزی می‌توانند با ساماندهی فروش محصولات کشاورزی از رفتن سود فروش محصولات کشاورزی به جیب واسطه‌ها جلوگیری کند و در صادرات وقت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: سود ناشی از صادرات باید در جیب کسانی برود که آن محصول را تولید می‌کند و نه در جیب واسطه‌ها با این حال همانطور که گفتم واسطه‌ها نقش فعالی در جمع‌آوری سود دارند. می‌توان دراین زمینه به تعاونی‌های فرش دستباف اشاره کرد.

کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها در زمانه تحریم‌ها می‌توانند به اقتصاد ایران کمک برسانند، گفت: گرچه تحریم‌ها مضرات زیادی برای اقتصاد کشور دارند اما می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌ تعاونی‌ها و استفاده از توانمندی‌های اعضای آنها وضعیت اقتصادی کشور را ارتقا ببخشند و حتی با وجود تحریم‌ها بخشی از تولیدات را به بازارها عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های آب‌بران می‌توانند در زمانه خشکسالی و بحران مدیریت آب به کمک بیایند، افزود: من اخیرا دو حرف متفاوت از دو نفر از مسوولان در زمینه اتمام آب شنیدم. یک نفر از آنها می‌گفت آب تا پنج هزار سال دیگر در کشور تمام می‌شود. این در شرایطی است که ما می‌توانیم با استفاده از نزولات آسمانی که جذب زمین می‌شوند به درستی منابع آب خود را مدیریت کنیم. در این راه تعاونی‌های آب‌بران می‌توانند بسیار راهگشا باشند. چراکه خود مردم و اهالی روستا در حال نظارت بر مصرف آب هستند لذا بهتر از هر کسی می‌توانند برای منابع خود دلسوزی کنند. همین حالا اگر بخواهیم در یک روستا آبیاری تحت فشار انجام دهیم می‌توانیم از کشاورزان همان روستا در قالب یک تعاونی کمک بگیریم. در مجموع همه اینها توسط تعاونی‌ها عملیاتی می‌شود.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نمونه دیگر که می‌توانم به آن اشاره کنم جنگل‌ها هستند در بحث جنگل‌ها باید توزیع و تقسیم عادلانه آب را مدنظر داشته باشیم. ضمن اینکه تخریب جنگل‌ها موضوع مهمی است. موضوع دیگر بازدهی مراتع است. نکته‌ای که باید بدان توجه داشت نقش تعاونی‌ها در هر کدام از این موارد است. تعاونی‌ها می‌توانند به بهینه‌سازی مصرف آب کمک کنند. در همین جنگل‌ها در بحث گیاهان دارویی و پرورش ماهی با رعایت سیاست‌های توسعه پایدار به یاری دولت بیایند. در کل می‌خواهم بگویم که کوچک‌سازی اقتصاد و واگذاری آن به مردم در این راه بسیار موثر است.ضمن اینکه ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه بر این مهم تاکید کرده.

کلانتری در مورد تعداد تعاونی‌هایی که در پنج سال گذشته اضافه شده‌اند، گفت: 22 هزار و 400 تعاونی در پنج سال گذشته به تعاونی‌های کشور اضافه شده‌اند که یک رشد 76 درصدی در این بخش وجود دارد. همچنین از قبل رشد افزایش 6 درصدی تعاونی‌ها 350 هزار اشتغال جدید ایجاد شد که در این بخش هم 79 درصد رشد داشتیم. بیشترین تعداد تعاونی‌ها مربوط به بخش کشاورزی است که بیش از 6 هزار تعاونی را شامل می‌شود. همچنین بیش از چهار هزار تعاونی صنعتی اضافه شده است. همچنین بیش از چهار هزار تعاونی هم در بخش صنعتی ایجاد شده است. در این هفته 425 طرح تعاونی را به صورت همزمان افتتاح کردیم که 15 هزار و 700 شغل ایجاد می‌کند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: چهار هزار و 800 تعاونی در قالب طرح روستا تعاون ثبت نام کردند و درخواست 916 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های عامل داده‌اند که 330 میلیارد آن پرداخت شده و 340 میلیارد آن هم به زودی پرداخت می‌شود. در خبری دیگر این هفته گچبری تعاونی‌های برتر برگزار می‌شود که 15 هزار و 500 تعاونی برای حضور در این رقابت خود را معرفی کردند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

کلانتری گفت: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون ۴ هزار و ۲۰۰ تعاونی تشکیل شده که ۷۳ هزار و ۸۰۰ شغل جدید به وجود آورده اند. هم اکنون ۷۴۵۰ تعاونی در بخش خدمات و ۶۸۰ تعاونی فرش دستباف فعال هستند.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون 11 میلیون نفر از جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند که از منافع آن برخوردار می‌شوند، گفت: کمترین فساد را در مجموعه تعاونی‌های کشور داریم اینکه وقتی به مردم اعتماد کردیم و فساد را به دست آنها دادیم توانستیم با زدودن فساد به فقرزدایی و محرومیت‌زدایی کمک کنیم. در تعاونی‌ها این خود مردم هستند که منابع خود را مدیریت می‌کنند. یکی از اهداف تعاونی‌ها ایجاد اشتغال است چراکه هر تعاونی‌ای که تاسیس می‌شود 14 تا 15 شغل با آن ایجاد می‌شود. هم‌آکنون 10 هزار تعاونی فعال زنان داریم و می‌توانیم به کمک آنها کسب و کارهای اجتماعی را توسعه دهیم. ما اعتقاد داریم به زنان سرپرست خانوار با حفظ عزت نفس خود کار کنند و چه جایی بهتر از تعاونی‌ها برای آنها.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سودجویی‌هایی که از دختران دستفروش می‌شود، گفت: دخترانی که در پشت چهارراه‌ها گل می‌فروشند یا کارهای دیگر انجام می‌دهند در معرض سوءاستفاده افراد سودجو قرار دارند. آنها در ازای یک خوراک بخور و نمیر ساعت‌ها پشت چهارراه‌ها و جاهای دیگر دستفروشی می‌کنند. این در شرایطی است که ما می‌توانیم با کمک تعاونی‌ها از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم تا کسب و کار آبرومندانه‌ای برای خود داشته باشند نه اینکه در دست افراد سودجو زندگی خود را بگذرانند.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه یکی از کارکردهای تعاونی‌ها کوچک‌سازی دولت است، گفت: خیلی از فعالیت‌های دولتی می‌تواند توسط بخش خصوصی دنبال شود.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در کشور 18 بنیاد توسعه تعاون داریم که کارشان حمایت از تعاونی‌هاست. این حمایت مالی از تعاونی‌ها ما را بر آن می‌دارد که تاکید بیشتری در برونسپاری امور به تعاونی‌ها داشته باشیم. تعاونی‌ها می‌توانند در پروژه‌های دولتی کمک‌های زیادی را ارائه دهند. به عنوان مثال تعاونی‌های دهیاری‌ها می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند. در مجموع می‌توانم بگویم که هدف 25 درصدی حضور تعاونی‌ها در اقتصاد بسیار بزرگ و متعالی است و باید زمینه پذیرش آن در باور عموم جامعه ایجاد شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تکلیف گسترش تعاونی‌های اعتباری چه می‌شود چراکه هم‌اکنون بانک توسعه تعاون به صورت فعال در زمینه تامین مالی تعاونی‌ها حضور دارد، گفت: استدلال بانک مرکزی این است که ابتدا باید بازار غیرمتشکل پولی را ساماندهی کند. البته باید اضافه کنم که تعاونی‌ها خود می‌توانند در قالب بانک فعالیت کنند. به عنوان مثال در مالزی تعاونی بانک‌هایی را داریم که بسیار در این زمینه فعال هستند.

کلانتری در ادامه درخصوص فعالیت تعاونی‌های مسکن مهر گفت: تا پایان سال 97 برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده که تعاونی مسکن مهر که تا پایان سال 97 تمامی کارهای تعاونی‌های مسکن مهر به پایان برسد. منتها یک تعداد واحدهای مسکن مهر هستند که مشتری ندارند لذا تاکید دارم تا پایان سال 98، 97 تا 98 درصد افرادی که سهامدار این تعاونی‌ها بودند واحدهای خود را تحویل بگیرند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بازگرداندن مطالبات اعضای تعاونی‌های سهام عدالت گفت: دولت 25 میلیارد تومان به 350 تعاونی اختصاص داده است و به هر کدام از آنها 100 میلیون تومان  پرداخت می‌شود. به هر حال افرادی که برای این تعاونی‌ها کار می‌کردند جایی را اجاره کرده بودند و هزینه‌هایی داشتند که این هزینه‌ها باید به دستشان برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز