خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دهدشت:

وضعیت اسف‌بار است/کشاورزان و باغداران به شدت در مضیقه هستند

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۷۸۳

در پی خشکسالی و نبود منابع آبی کافی و حمایت نهادهای متولی، صاحبان باغ‌های کوچک دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، ناگزیر از خرید آب غیرشرب با تانکر برای باغ‌هایشان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند روز اخیر، خبری در بعضی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه باغداران کهگیلویه و بویراحمد، جهت جلوگیری از خشک شدن نهال‌ها و درخت‌هایشان، ناگزیر از خرید آب غیرشرب برای باغ‌هایشان هستند.

در همین زمینه، کیانوش پهناور (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دهدشت) به ایلنا، گفت: در شهرستان دهدشت، بعضی باغداران که زمین‌هایشان خارج از محدوده زمین‌های شهری است ناگزیرند از کسانی که از رودخانه‌ها با تانکر، آب برداشت می‌کنند، آب را خریداری کنند. اما آنها که در شهر و یا حومه شهر هستند، از نهادهای متولی مدیریت شهری، آب را بدون پرداخت هزینه دریافت می‌کنند.   

وی در اشاره به وضعیت باغداران منطقه دهدشت، تصریح کرد: باغداران مشکل آب دارند. البته این مشکل محدود به سال جاری نیست اما امسال به مراتب بدتر شده است. چاه‌ها و چشمه‌ها و بسیاری رودخانه‌ها خشک شده‌اند. از همین روی و به‌خاطر بحران‌های آبی اخیر، بعضی درختان را از ریشه کنده‌ و زمین‌هایشان را برای کشت محصولات کشاورزی و یا کارهای دیگر تغییر کاربری داده‌اند. در زمستان هم؛ در بسیاری اوقات به دلیل سرما، لیموکاران باغ‌هایشان آسیب‌های جدی می‌خورد.

پهناور افزود: اینجا تعدادی باغدار بزرگ با زمین‌هایی ۴۰-۵۰ هکتاری هستند و تعدادی هم باغ‌های کوچکی با تعداد ۳ الی ۴ هزار اصله درخت دارند. سازمان جهاد کشاورزی استان، اعتبار بودجه‌ای کافی برای پیگیری و رسیدگی به همه مطالبات کشاورزان ندارد. نظام صنفی کشاورزی پیگیر مشکلات کشاورزان است اما تاکنون نتیجه‌ای در راستای حمایت از این قشر زحمت‌کش، حاصل نشده است. عمده حمایت‌هایی هم که چنین نهادهای متولی‌ای به عمل می‌آورند از باغداران بزرگ است. در چنین شرایطی، باغدار کوچک یا نابودی باغش را باید پذیرا باشد و یا با هزینه بالا، به هر طریقی که شده، آب را با تانکر شخصی تهیه کند که این امر برای یک باغ کوچک به‌صرفه نیست.

وی تاکید کرد: در این منطقه، تنها دارایی و اشتغال بسیاری از مردم، در غیاب صنعت و مسیرهای دیگر درآمدزایی، کشاورزی و تا حدی باغداری است. اکثر مردم کشاورز هستند و تعداد کمتری هم باغدار. خشکسالی امسال آن‌چنان شدید است که حتی کشاورزانی که آبیاری قطره‌ای و یا بارانی برای زمین‌هایشان مورد استفاده قرار داده‌اند نتوانسته‌اند میزان محصول مورد انتظار را برداشت کنند. موارد بسیاری را داشته‌ایم که فرد بعد از کلی کار و تلاش، نتوانسته محصول مورد انتظارش را از زمین برداشت کند.   

پهناور تصریح کرد: وضعیت کشاورزی و باغداری در دهدشت آنقدر اسف‌بار شده که شاغلان این حوزه‌ها حتی دیگر امید و حوصله‌ای برای پیگیری مطالباتشان از طریق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی هم ندارند. کشاورزان و باغداران به شدت در مضیقه هستند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دهدشت در پایان، در توضیح وضعیت اقلیمی منطقه دهدشت اظهار داشت: به‌رغم قرار داشتن دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، این منطقه از آب و هوای گرمی در قیاس با یاسوج برخوردار است. در واقع، آب و هوای اینجا بیشتر شبیه بهبهان در استان خوزستان است. بنابراین میزان بارش در اینجا بسیار کمتر از دیگر مناطق و شهرستان‌های استان همچون یاسوج است و طبیعتا وضعیت خشکسالی در اینجا بغرنج‌تر است.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز