خبرگزاری کار ایران

مرتضی لطفی مطرح کرد:

بازنشستگان تأمین اجتماعی سهامدار شستا می‌شوند/واردات گوشی آیفون با ارز دولتی را تکذیب می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۹۰۷

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان تأمین اجتماعی منعقد کرده‌ایم بازنشستگان این سازمان می‌توانند نسبت به خرید سهام بعضی از شرکت‌های «شستا» اقدام کنند.

به گزارش ایلنا، مرتضی لطفی در نشستی خبری با بیان اینکه در چند ماه گذشته حرکت جدی در اصلاح ساختار نیروی انسانی داشتیم، گفت: طی انتصابات مدیریتی ۱۷۰ نفر مورد ارزیابی و آموزش قرار گرفتند و بیش از ۸۰ درصد افرادی که در هیات مدیره‌ها و مسئولیت‌های مدیریتی منصوب شدند افرادی بودند که درون سازمان کار می‌کردند و از بیرون نیامده بودند. همچنین حدود پنج نفر از همکاران زن را در هیات مدیره‌ها منصوب کردیم.

وی افزود: برای آنکه متناسب با مسئولیت و ماموریت‌ها که حفظ ذخایر بیمه شدگان است، حرکت کنیم، ایجاد یک صندوق سرمایه‌‌‌گذاری را در دستورکار قرار دادیم و مراحل اولیه آن که ثبت شرکت است را انجام داده‌ایم و قرار است سهامی از تعدادی از شرکت‌ها در این صندوق تجمیع و در بورس عرضه شود.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه از طریق این صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی را سهامدار می‌کنیم، اظهار داشت: در واقع پس از طی مراحل مربوطه، سبد سهامی را تعریف خواهیم کرد که به صورت اقساط در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و ارزش آن از حقوق‌شان کسر خواهد شد.

لطفی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه داد و تصریح کرد: رقمی معادل بیش از ۳۰۰۰ میلیارد در برخی صنایع سهام مازاد داریم که قبلا به صورت خرد از طریق بورس ارائه می‌شد و در واقع امسال این شرکت سرمایه گذاری تاسیس و ثبت شد و سهام شرکت از طریق بازار بورس ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ نوع سهم در حوزه نفت، گاز،‌ سیمان و... وجود دارد و بخشی از این سهام متناسب با تقاضای همکاران و بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت اقساط واگذار می‌شود. این سهام‌ در بازار سرمایه رشد ارزش دارد و قابل تبدیل به ریال است.

مدیرعامل شستا اضافه کرد: سعی می‌کنیم سبد سهام خوبی عرضه شود که این یک نوع خروج از بنگاه داری هم خواهد بود. یک اقدام دیگر نیز انجام داده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای با تامین اجتماعی انجام شده که سه محصول یخچال، جاروبرقی و لباسشویی تولیدی کارخانه پارس در قالب وام بانکی و با تخفیف به بازنشسته‌ها ارائه می‌شود.

لطفی با بیان اینکه سهامداری استراتژی اصلی ماست، از ادغام و یا انحلال سه هولدینگ زیرمجموعه شستا خبر داد و خاطرنشان کرد: از ۹ هولدینگی که در گذشته داشتیم اکنون شش هولدینگ داریم. البته به این معنا نیست که درآمدهای حاصله از محل فروش و تبدیل ریالی دارایی‌ها صرف پرداخت حقوق و مستمری شود. طبق یک برنامه آینده پژوهانه ۴۰ تا ۲۰ شرکت در بورس را بررسی کردیم که به لحاظ سودآفرینی در رتبه اول قرار دارند. قرار است درآمد حاصل از فروش دارایی‌ها را در این شرکت‌ها سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: البته بنگاهداری نمی‌کنیم و ۴۰ درصد سهم در این شرکت‌ها خواهیم داشت و به دنبال ارزش آفرینی هستیم. این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون صنعت مس، فولاد، نفت و گاز هستند.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه با ادغام تعدادی از شرکت‌ها ساختمان‌هایی آزاد شدند و تعدادی از نیروها کاهش پیدا کردند، ابراز داشت: منابع حاصله صرف مشارکت در پروژه‌های ملی می‌شود و برنامه ریزی‌هایی در این خصوص در حال انجام است. با توجه به تاکید رئیس جمهور وزیر رفاه سابق و سرپرست فعلی وزارتخانه در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم و اقتضای زمانی شستا هم همین است.

لطفی با بیان اینکه همه سهم ما از بازار سرمایه ۸ تا ۹ درصد است، عنوان کرد: ‌تلاش می‌کنیم از این سرمایه با توجه به مسئولیتی که داریم حفاظت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اینکه آیا آقای ترکان که رئیس هیات مدیره است با ابلاغ این قانون از شستا خارج خواهد شد؟ یادآور شد: هر قانونی در کشور تصویب شود همه اجزای شستا تمکین می‌کنند. قانون قبلی اجازه استفاده به عنوان مشاور و عضو غیرموظف را مجاز دانسته بود که ما رعایت کردیم اما در قانون جدید این موضوع نیست که البته پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن جاری و ساری خواهد شد. به قانون مداری اهمیت می‌دهیم. آقای ترکان هم در جلسات هیات مدیره به این موضوع تاکید کرده‌اند.

مدیرعامل شستا در پاسخ به اینکه در حال حاضر آقای محمدرضا رستمی هم مدیرعامل هولدینگ نفت صندوق بازنشستگی و هم عضو هیات مدیره شماست و آیا این قانونی است یا خیر؟ بیان کرد: اعضای هیات مدیره توسط هیات مدیره تامین اجتماعی منصوب می‌شوند. آقای رستمی هم خودش استعفا داده و منتظریم مراجع مربوط در این خصوص تصمیم گیری کنند.

لطفی با بیان اینکه صادرات سال قبل کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود، گفت: سهم ما از این صادرات ۴ درصد است. درخصوص آمار پایین صادرات دارو از شرکت‌های دارویی تحت پوشش باید گفت که هنوز نتوانستیم استاندارد بین‌المللی داروها را دریافت کنیم که برای این منظور امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم که امیدواریم با توجه به اقدامات در حال انجام بتوانیم استاندارد بین‌المللی لازم را برای صادرات کسب کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادغام هلدینگ تاپیکو و خلیج فارس اظهار داشت: سیاست کلی این است که همه حوزه‌های فعالیت در پتروشیمی‌ها ادغام شوند. یک بررسی کارشناسی دو سه ماهه انجام دادیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که با این اقدام منافع ذینفعان بیشتر تامین می‌شود. با هلدینگ خلیج فارس تفاهم‌نامه‌ای امضاء و تلاش می‌کنیم عملیاتی شود.

وی افزود: نیت دولت این است که همه سهامداران پتروشیمی در بخش‌های مختلف به یکدیگر بپیوندند. این ادغام می‌تواند منافع جامعی داشته باشد زیرا ارزشگذاری بر اساس یک مبنا و سیاست انجام می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای نیز میان چهار وزیر دفاع، کار، نفت و آموزش و پرورش برای این منظور منعقد شده است.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه قبل از شرایط جدیدی که خروج یکجانبه آمریکا از برجام رقم زد در عرصه بین‌الملل فعالیت گسترده‌ای داشتیم، تصریح کرد: با دو کشور آذربایجان و عراق هم وارد تفاهم شدیم و برای جذب سرمایه و مشارکت خارجی اعلام عمومی صورت گرفت. در مجامع بین‌المللی نیز حاضر و شستا را معرفی کردیم. اکنون آمادگی برای سرمایه گذاری و سرمایه پذیری داریم. هر چند تا قبل از اتفاق جدیدی که در حوزه اقتصاد به علت خروج آمریکا از برجام رخ داد پیشنهادات فراوانی داشتیم که مسکوت مانده است.

وی در توضیح ماجرای واردات گوشی آیفن توسط شستا و احضارش برای توضیحات بیشتر خاطرنشان کرد: بانک مرکزی لیستی را منتشر و به اشتباه اسم شرکت بازرگانی ما را هم به عنوان دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی درج کرده بود . شرکت بازرگانی ما در اساسنامه‌اش فعالیت در بخش‌های مختلف را مجاز دانسته است ضمن آنکه اپراتور سوم نیز متعلق به ماست. با همه اینها اساسا استفاده از ارز دولتی را برای واردات گوشی آیفون را تکذیب می‌کنم.

مدیرعامل شستا افزود: اسناد رسمی در اختیار داریم که ارائه شده است. بانک مرکزی اعلام کرده نیم درصد از گوشی‌های وارداتی هم سهم ما نبوده است. این شرکت سال گذشته ۳۶۶ هزار یورو و معادل ۶۰۰۰ دستگاه گوشی وارد کرده بود که ۴۰۰ دستگاه در گمرک باقی مانده بود و به امسال موکول شد و در آن زمانیکه گشایش اعتبار برای آن انجام شد نیز چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نبود. ما مستندات مربوط را در این خصوص ارائه کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز