خبرگزاری کار ایران

توافق بین چغندرکاران نقده و ریاست کارخانه قند نقده برای تسویه باقی مطالبات کشاورزان

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۷۳۱

در پی تجمعات چند روز گذشته، چغندرکاران نقده‌ای در محل کارخانه قند نقده، توافقی بین آنها و ریاست کارخانه برای تسویه باقی‌مانده مطالبات یک‌ساله آنها تنظیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند روز گذشته تجمعاتی از سوی کشاورزان چغندرکار نقده‌ای در محل کارخانه قند نقده در اعتراض به عدم تسویه معوقات یک‌ساله‌شان برگزار شد.

در همین زمینه، سلمان قدرتی (رییس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی) درباره مشکلات چغندرکاران نقده، به ایلنا گفت: کشاورزان طی چند روز اخیر جهت مشخص شدن تکلیف مطالبات معوقه‌شان از سال گذشته، تجمعاتی در مقابل کارخانه قند نقده برگزار کردند.

وی در توضیح میزان مطالبات چغندرکاران نقده‌ای اظهار داشت: تعداد کشاورزانی که از این کارخانه طلب دارند به حدود ۳ هزار نفر می‌رسد. ۱۴۷ میلیارد کل پول چغندر تحویلی کشاورزان در سال زراعی ۹۶ است. تاکنون حدود دو/سوم مطالبات آنها یعنی ۹۸ میلیارد تومان، تسویه شده است.

قدرتی افزود: تاکنون عده‌ای پول کاملشان را دریافت کرده‌اند؛ با عده‌ای هم هنوز تسویه حساب کامل صورت نگرفته است. اکنون میزان مطالبات باقی‌مانده، ۴۹ میلیارد تومان است.

وی سپس به توافقات صورت گرفته بین کشاورزان و نمایندگان آنها با مدیریت کارخانه قند نقده، در پی تجمعات چند روز گذشته، پرداخت و گفت: در پی تجمعات اخیر، بنا بر اخبار واصله از ریاست هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان نقده، توافقی بین کشاورزان و مدیریت کارخانه صورت گرفته است. براساس این توافق، تا ۱۰ شهریور نیمی از کل مبلغ باقی‌مانده به کشاورزان عودت داده می‌شود. سپس با شروع تحویل چغندر امسال، توافق شده کشاورزان خود ناظر بگذارند و با توجه به میزان شکری که کارخانه تولید می‌کند و درآمدی که از آن حاصل می‌شود، طی فواصل زمانی منظم سه‌ماهه، مطالبات سال ۹۶، بعلاوه امسال، پرداخت شود.  

رییس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در توضیح چغندرکاری و مصائب و هزینه‌های آن، گفت: هزینه و استرس چغندرکاری بسیار بالا است. دفع آفات و علف‌های هرز، طرز نگه‌داری و رسیدگی، سم‌پاشی و... زحمت بسیار زیادی دارد. از همین روی، کشاورز ناگزیر از به‌کارگیری کارگر است. این امر موجب بالارفتن هزینه‌ها و بدهکار شدن کشاورزان می‌شود.   

وی در توضیح وضعیت چغندرکاران آذربایجان غربی، بیان داشت: اگر خریداران چغندر، پول کشاورز را به‌موقع پرداخت کنند وی می‌تواند درآمد خوبی کسب کند. در غیر این صورت (مثل همین مورد کارخانه نقده)، آنها دچار مشکل می‌شوند.

قدرتی تصریح کرد: جدا از اینکه آذربایجان غربی قطب چغندر در ایران محسوب می‌شود، نقده و پیرانشهر، به‌لحاظ کشت چغندر، قطب تولید چغندر در جهان محسوب می‌شوند. در همین رابطه، مشکل دیگر چغندرکاران آذربایجان غربی، محدودیت تعداد کارخانجات قند این خطه است. کارخانجات موجود جوابگوی سطح زیر کشت فعلی چغندر نیست. قابل توجه است هر هکتار چغندر، معمولا برای ۶۵ نفر اعم از کشاورز، باربر، راننده، کارگر و... به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.     

وی با انتقاد از رویه سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، گفت: متاسفانه این سازمان در حوزه کمک به کشاورزان برای مدرنیزه کردن اصول کارشان که تاثیر بسیار خوبی بر کاهش مصرف آب در کشاورزی، بهینه‌شدن استفاده از خاک و... می‌گذارد کمک چندانی نکرده است. در مجموع، نهادهای دولتی حمایت قابل توجهی از کشاورزان نمی‌کنند.

رییس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در پایان، با اشاره به توافقات پیشین بین کشاورزان، استاندار و کارخانجات قند، اظهار داشت: معمولا هرساله طی توافقاتی که صورت می‌گرفت قرار می‌شد با آمدن بار اولین کامیون چغندر، ۵۰ درصد هزینه آن باید بلافاصله تسویه شود و باقی‌مانده هم طی روزهای آینده. آخرین کامیونی هم که بار تحویل می‌داد، مقرر شده بود که بعد از ۱۵ روز، با آن تسویه حساب کامل صورت گیرد. متاسفانه این تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی نداشته و همان‌طور که مستحضرید پول سال قبل کشاورزان هنوز به‌طور کامل پرداخت نشده است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز