خبرگزاری کار ایران

وضعیت صنعت و اشتغال آمل خوب نیست/به داد کارگران برسید

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۱۵۷

یک فعال کارگری در شهرستان آمل گفت: وضعیت معاش جامعه کارگری خوب نیست و سطح امید به زندگی در میان کارگران با ضربه‌های اقتصاد داخلی بسیار کم شده است.

به گزارش ایلنا، هادی رضازاده (مسئول دفتر خانه کارگر آمل) گفت: خصوصی‌سازی و واگذاری بی‌ضابطه و غیرکار‌شناسی کارخانه‌ها و واردات بی‌رویه ازجمله عواملی است که مراکز تولیدی و صنعتی  را زمین‌گیر و منافع کارگران را تهدید کرده است.

 به گفته وی، از حدود یک دهه قبل که موج جدید خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی ایران آغاز شد، مسئولان وقت در واگذاری واحدهای صنعتی به ویژه در مازندران به بخش خصوصی به اهلیت بخش خصوصی توجهی نکرده‌اند.

همچنین در بحث واردات، ورود کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، مانع رشد دستمزد‌ها و اشتغال‌زایی است و دولت برای همدلی با جامعه کارگری باید واردات کالاهایی مشابه خارجی را متوقف کند.

رضازاده با انتقاد از واردات کالاها و اجناس غیرضروری گفت: ارز زیادی برای واردات اقلام غیرضروری نظیر «عکس برگردان‌ها» هزینه شده است درحالی که نیاز به واردات آن در کشور وجود نداشته است.

او با بیان اینکه شهرستان آمل به عنوان قطب صنعتی  استان مازندران مطرح است، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت کار و تولید در شهرک‌های صنعتی این شهرستان مناسب نیست و بخش زیادی از واحدهای تولیدی آن غیرفعال شده‌اند.

اوبا بیان اینکه آمارها نشان از افزایش تعداد پروندهای اختلاف کارگری وکارفرمایی می دهد که در شهرستان آمل نیز این رقم بالاست اضافه کرد: فقط در ماه فروردین شاهد اخراج ۴۰۰ کارگر در کارخانه های آمل بودیم و این آماردر اداره کارثبت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مراجعه کارگران و کارفرمایان به مراجع شوراهای حل اختلاف به علت نداشتن آگاهی و اشراف بر قانون کار است، افزود: اگر خواهان برقراری عدالت در جامعه کاری ایران هستیم راهی جز ارتقای سطح دانش و اشراف بر قانون نداریم بنابراین شرط لازم برقراری عدالت در بازار کار ایران، ارتقای سطح دانش کارگران و کارفرمایان با مقررات قوانین کار و تامین اجتماعی است.

رضازاده همچنین بخشی از مشکلات بخش تولیدی را سوءمدیریت دانست و افزود: طبق آمار، سال گذشته ۱۱۲  واحد صنفی تعطیل و غیرفعال در شهرستان شناسایی شده بودند، بررسی نشان می‌داد که تعدادی از این شرکت‌ها به صورت صوری و به نام یک شخص ثبت شده بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بالا بودن میزان حوادث کار گفت: ضعف نظارت مهمترین مسئله در بحث افزایش حواث کاردر شهرستان آمل است.

به گفته وی، در حال حاضر یک بازرس کار در شهرستان آمل فعالیت دارد که پاسخگوی نیازها نیست و از سوی دیگر نظام مهندسی نظارت دقیقی نسبت به ساخت و سازها و رعایت ایمنی ندارد.

رضازاده با اظهار اینکه متاسفانه برای جان کارگران ارزش زیادی قائل نمی شویم گفت: باید به داد کارگران رسید.

مسئول دفتر تشکیلات خانه کارگر آمل، قراردادهای سفیدامضا و موقت را از دیگر مشکلات جامعه کارگری برشمرد و گفت: طبق توافق و مصوبه، قراردادهای موقت حداقل باید سه ساله باشند ولی ما شاهد قراردادهای کوتاه مدت یکماهه تا سفید امضاء هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز