خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن ملی خرمای استان خوزستان:

نرخ بالای بهره و فرصت کوتاه بازپرداخت تسهیلات بانکی، عمده‌ترین مشکل خرماکاران خوزستانی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۶۰۲

مسعود عبادی‌پور گفت: مهم‌ترین مشکل خرماکاران خوزستانی، مشکلات بانکی‌ است. بازه زمانی‌ بانک‌ها برای دریافت سودشان، در حد یک الی دوماه است. این دوره تنفس برای کشاورز باید بیشتر باشد چراکه وی تا بیاید محصول را برداشت کند، بفروشد و پولش را دریافت کند، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد.

مسعود عبادی‌پور (رییس انجمن ملی خرمای استان خوزستان، رییس کنسرسیوم صادراتی خرمای استان خوزستان و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: شوری آب، گرد و خاک و دیگر پدیده‌های زیست‌محیطی حاضر در استان خوزستان، قطعا روی باروری درختان نخل تاثیرگذار خواهد بود. در زمان بازدیدی که چندی پیش، استاندار خوزستان، غلامرضا شریعتی از نخلستان‌ها داشت، زمین‌ها از شدت شوری آب به طور کامل سفید شده بودند.

وی افزود: البته تدابیری برای بهبود شرایط اندیشیده شده است. اکنون آب کرخه را به سمت نخلستان‌ها هدایت کرده‌اند تا مقداری آب شیرین دریافت کرده و مزارع‌شان بهبود یابد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان درباره تاثیر خشکسالی بر کشاورزی خرما، تصریح کرد: آنچه که امسال بسیار به خرماکاران خسارت وارد آورده است، فقدان بارندگی کافی در زمستان بود. در زمستان سال قبل، شاید یک یا دومرتبه بیشتر بارندگی نداشتیم. پایین‌آمدن سطح آب، موجب شده نخل‌ها دسترسی به آب کافی نداشته باشند. من به‌شخصه، تاثیر سوء خشکسالی را بر کشاورزی، بیشتر از آن دو عامل شوری و گرد و خاک می‌دانم.    

وی با بیان اینکه اکنون میزان خسارت‌ واردشده را نمی‌توان به‌طور کامل برآورد کرد، اظهار داشت: بار نخل‌ها اکنون دیگر تکمیل شده، رطب‌ها در بازار هستند و دو ماه دیگر هم، برداشت‌ها آغاز می‌شود. با این حال، به‌دلیل مشکلات یادشده، کیفیت محصول امسال همچون سال قبل نخواهد بود و کیفیت درجه یک را نمی‌توان از خرمای برداشتی امسال در خوزستان انتظار داشت.

عبادی‌پور بیان داشت: هوای شرجی شدیدا به بزرگی و کیفیت محصول کمک می‌کند و پایین بودن درجه آن، کیفیت محصول را پایین می‌آورد. باتوجه به زمان دوماهه باقی‌‌مانده تا برداشت محصول، اگر میزان شرجی بودن هوا افزایش یابد، می‌توان امیدوار بود کیفیت محصول افزایش یابد.

رییس کنسرسیوم صادراتی خرمای استان خوزستان افزود: خرید تضمینی در حوزه خرما جواب نداد. اکنون خرید توافقی صورت می‌گیرد که بهتر است چراکه نرخ محصول در خود استان باتوجه به هزینه‌ها و مشکلات کارشان از قبیل کود، کاشت، داشت، برداشت و... تعیین می‌شود.

وی با ذکر اینکه در طی ده‌ سال اخیر، وضعیت خرماکاران به‌صورت کلی، خوب بوده، گفت: کشاورزی خرما هنوز بسیار سنتی است و خرماکاران چندان تمایلی به استفاده از ابزار جدید و مدرن در کارشان ندارند.

رییس انجمن ملی خرمای استان خوزستان درباره مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی کار کشاورزان خرماکار خوزستانی، گفت: به‌نظر من، مهم‌ترین مشکل آنها، مشکلات بانکی‌ای‌ست که دارند. خرماکارانی هستند که مثلا خرمایشان را به روسیه صادر می‌کنند. صادرکنندگان بازه زمانی دریافت پولشان معمولا در حدود ۶ ماه و حتی بیشتر است چراکه آنها سال‌هاست با آن مشتری خاص در ارتباط هستند. اما بازه زمانی‌ای که بانک برای دریافت سودش مقرر می‌کند بسیار کوتاه و در حد یک الی دوماه است. این دوره تنفس بسیار پایین است. این دوره تنفس برای کشاورز باید بیشتر باشد چراکه وی تا بیاید محصول را برداشت کند، بفروشد و پولش را دریافت کند، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد. به‌علاوه، نرخ بهره‌ها بسیار بالا و بین ۲۲ الی ۳۰ درصد است. همه این مسائل مرتبط به بانک، شرایط سختی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند؛ حتی سخت‌تر از مشکلات کار کشاورزی. ما بارها این نکته را مطرح کرده‌ایم که نرخ سود، حداقل برای بخش کشاورزی باید پایین باشد. بیشتر گله‌ها و انتقادات خرماکاران و البته بسیاری دیگر از کشاورزان هم معطوف به همین مساله است.

عبادی‌پور ادامه داد: بیشتر گله‌های کشاورزان معطوف به تسهیلات است. متاسفانه تسهیلات خوبی به آنها اعطا نمی‌شود. بعلاوه، طبق سیاست بانک‌ها در اینجا، کسی اگر معوقه در حوزه بازپرداخت تسهیلاتش داشته باشد، تسهیلات نمی‌گیرد. ما تلاش بسیار کرده‌ایم که کشاورز را از این سیاست مستثنی سازند.

 رییس انجمن ملی خرمای استان خوزستان در پایان، گفت: بانک مرکزی زمانی بخشنامه‌ای زده بود با این مضمون که کسانی که در حال تولید هستند و مشکل سرمایه در گردش دارند، با به‌روز کردن معوقات گذشته، به آنها تسهیلات اعطا شود اما بانک‌های استان خوزستان چندان توجهی به این موضوع نکردند.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز