خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کانون کشوری اساتید دانشگاه‌های ایران:

ربیعی بود که اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌های سراسر کشور را ساماندهی کرد/در شرایط کنونی باید دنبال وحدت و اتحاد ملی بود

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۵۹۷

علی قزلسفلو گفت: متولی امور اساتید در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما این وزارتخانه از سازماندهی و هویت‌دهی به این افراد همواره سرباز می‌زد. برای اولین بار بعد از انقلاب، این آقای ربیعی بود که به سازماندهی و هویت‌دهی به اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌های سراسر کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قزلسفلو (نایب رییس کانون کشوری اساتید دانشگاه‌های ایران) در واکنش به استیضاح علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: طی ۵ ماه اخیر، دومین بار است که دکتر ربیعی استیضاح می‌شود. بنابراین، این استیضاح را باید بیشتر در چارچوب تسویه‌حساب‌های سیاسی دید تا ارزیابی عملکرد وی.

وی بیان داشت: ربیعی توانسته فلسفه جوان‌یاوری و جوان‌باوری را در مجموعه تحت امرش نهادینه سازد. تا قبل از روی کار آمدن ربیعی، فضا برای ورود جوانان به عرصه کار بسیار محدود و بسته بود. در دانشگاه‌ها قریب به سه‌دهه، اساتید غیر هیئت علمی با عنوان حق‌التدریس استثمار می‌شدند. متاسفانه ۷۰ درصد بار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها، بر دوش اساتید حق‌التدریس بود اما آنها هیچ حقوق شهروندی نداشتند به این معنی که نه حقوق ماهانه، نه بیمه، نه خدمات درمانی و نه امنیت شغلی داشتند.

قزلسفلو با ذکر این نکته که تعداد اساتید حق‌التدریس در سراسر کشور به حدود ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد، گفت: میانگین سنی این اساتید، به بالای ۳۰ سال می‌رسد اما متاسفانه ۷۰ درصد آنها شرایط ازدواج نداشته و ندارند.

وی در توضیح دلیل این وضعیت ناخوشایند، اظهار داشت: متولی امور اساتید در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما این وزارتخانه از سازماندهی و هویت‌دهی به این افراد همواره سرباز می‌زد. برای اولین بار بعد از انقلاب، این آقای ربیعی بود که به سازماندهی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌های سراسر کشور پرداخت.

قزلسفلو تصریح کرد: با توجه به نداشتن هرگونه حقوق شهروندی، اساتید حق‌التدریس هیچ‌گاه از بیمه خدمات درمانی، بیمه عمر و دستمزد ماهانه برخوردار نبودند. دستمزد آنها معمولا یک‌سال بعد داده می‌شد و از آن مالیات هم کم می‌شد. در همین زمینه، فرض بگیرید فردی ۸۰۰ هزار تومان بابت چهارماه کار دستمزد می‌گرفت اما از همین میزان، یک/چهارم آن هم در قالب مالیات –یعنی ۲۰۰ هزار تومان- کم می‌شد.  

نایب رییس کانون کشوری اساتید دانشگاه‌های ایران افزود: حجم بالای مشکلات و اتفاقات ناخوشایندی که این افراد با آن مواجه بودند، موجب شده بود نام مجموعه اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌های ایران بشود جامعه اساتید آسیب جامعه، به این معنا که در این مجموعه، خودکشی، فساد و بسیاری معضلات دیگر وجود داشت.  

وی گفت: به پشتوانه حمایتی که آقای ربیعی از جامعه اساتید حق‌التدریس به عمل آورده و کمکی که برای تحت پوشش قرار دادن اساتید کردند، شرایط بسیار عوض شد. ما برای اولین بار و به پشتوانه حمایت وی، متن مطالباتی را آماده کرده و به بیست استان ارسال کردیم و بالای ۱۰۰۰ امضا در حمایت از آن توانستیم جمع‌آوری کنیم. سپس متن مطالبات را از طریق مجاری قانونی به قوه مقننه و بیت رهبری ارسال کردیم. این اقدام موجب تغییر نگاه‌ها به اساتید حق‌التدریس و وضعیت آنها شد. گفتنی است اثر روانی‌ای که این نامه ایجاد کرد موجب بهبود وضعیت امنیت شغلی‌ مجموعه ما شد. بعلاوه، در حوزه پرداخت‌ها نیز، شرایط تا حدودی بهتر شد. این مسائل ازجمله حوزه‌هایی بود که دکتر ربیعی در آن، کمک شایانی به جامعه اساتید حق‌التدریس نمود.

قزلسفلو توضیح داد: در حال حاضر، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معنای خاصی ندارد. متاسفانه مجلس تبدیل شده است به جایی برای حق گرفتن و حق دادن. افراد به‌دنبال امتیازاتی هستند و وزیر کار هم با توجه به دایره اختیاراتی که دارد نمی‌تواند پاسخ مثبتی در این راستا به این افراد بدهد. در نتیجه، این مساله موجب جبهه‌گیری علیه وی و خدشه‌دار کردن اقدامات مثبت وی در طی این ۵ سال به بهانه‌های مختلف می‌شود.  

وی تصریح کرد: تا زمانی که یک وزیر، مدیرکل و... برنامه و ایده‌ئولوژی‌اش از سوی وزارتخانه‌های مرتبطش با همراهی و همیاری مواجه نشود، کاری درست پیش نمی‌رود. شرایط اشتغال در کشور صرفا منوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و مطمئنا وزارتخانه‌های دیگر به‌صورت موازی دخیل هستند. متاسفانه وزارتخانه‌های دیگر شرایط مناسبی را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم نیاوردند تا اهداف و برنامه‌های آن به خوبی پیش برود.

قزلسفلو تاکید کرد: تغییر وزیران و مدیران چیزی را عوض نمی‌کند و راهکاری قطعی نیست و ریشه‌ مشکلات را باید در جایی دیگر جست.

نایب رییس کانون کشوری اساتید دانشگاه‌های ایران در پایان، گفت: در شرایط کنونی، آنچه لازم است انجام شود ایجاد وحدت و اتحاد ملی است و تسویه‌حساب‌های سیاسی نباید لحاظ شود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز