خبرگزاری کار ایران

شهریار زرشناس مطرح کرد:

کارگران زیر دست سودمحوری بی‌رحم سرمایه‌داران‌اند/ مشکل اقتصاد دولتی در فساد و کند کردن روندهای بروکتراتیک است

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۸۱۲

شهریار زرشناس با اشاره به مشکلات اقتصاد دولتی عنوان کرد: مشکل اقتصاد دولتی دوچیز است یکی فسادی که ممکن است پیش بیاید که در خصوصی‌سازی نئولیبرال ایران پیش آمده دوم کند کردن روندهای بروکتراتیک. دولت برای اینکه سرمایه‌های کوچک را وارد کار کند از طریق قانون‌گذاری هدایت سیاست‌گذاری و حمایت فضا را برای این بخش ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، چهارمین قسمت برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی (کارشناس ارشد مطالعات امریکا) و با حضور «شهریار زرشناس» به عنوان کارشناس، شب گذشته از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

«شهریار زرشناس» در این برنامه در خصوص تفاوت خصوصی‌سازی عدالت‌محور مردمی با خصوصی‌سازی نئولیبرال گفت: در خصوصی‌سازی نئولیبرال وقتی کارخانه‌ای به سرمایه‌دار واگذار می‌شود استانداردهای عدالت محور و پوزیشن حمایتی کاملا از بین می‌رود و کارگر زیر دست سودمحوری بی‌رحم سرمایه‌دار می‌افتد که هیچ نوع نظارت و سیستم حمایتی در آن وجود ندارد و این یعنی مناسبات ظالمانه کار و سرمایه.

وی ادامه داد: دولت حمایت از نیروی کار در مقابل سرمایه و کارفرما را رها کرده و وظایف خود را در قبال نیروی کار و حمایت از آن انجام نمی‌دهد. حوزه بانک‌ها را رها کرده است و اجازه می‌دهد سرمایه به هر شیوه‌ای می‌خواهد و فقط بر اساس سودمحوری و سوپر ربا عمل کند. آقایان هیچ نوع احساس مسئولیتی در این حوزه‌ها و بسیاری حوزه‌های دیگر ندارند و این‌ها تماما الگوهای سیستم نئولیبرالی است.

زرشناس در ارتباط با اقتصاد شبه مدرن بیان کرد: استعمار غرب مدرن به سراغ ما آمد و اقتصاد شبه مدرن را برای ما ساخت و یک دولت شبه مدرن سر کار آورد و این دولت آمد که طبقه سرمایه‌دار را در ایران بسازد. در ایران خصوصی‌سازی به طریق لیبرالی و نئولیبرالی امکان‌پذیر نیست و نباید اتفاق بیفتد که اگر بشود به ضرر این جامعه خواهد بود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم از این سیطره در مواردی دست و پا گیر خلاص بشویم که نفس تولید و بخش اقتصادی به شماره نیفتد راه آن این نیست که به خصوصی‌سازی نئولیبرالی رو بیاوریم. بلکه باید از سرمایه‌های کوچک و متوسطی که وجود دارد استفاده کنیم. دولت باید از قشر تولیدکننده با سرمایه‌های کم و متوسط حمایت کند و مانع از این بشود که سرمایه‌های بزرگ آنها را تحت فشار قرار داده و از طریق قانون‌گذاری میدان عمل دهد و بگذارد این‌ها هم به سمت تولید هم توزیع و هم خدمات بروند.

این کارشناس با اشاره به مشکلات اقتصاد دولتی عنوان کرد: مشکل اقتصاد دولتی دوچیز است یکی فسادی که ممکن است پیش بیاید که در خصوصی‌سازی نئولیبرال ایران پیش آمده دوم کند کردن روندهای بروکتراتیک. دولت برای اینکه سرمایه‌های کوچک را وارد کار کند از طریق قانون‌گذاری هدایت سیاست‌گذاری و حمایت فضا را برای این بخش ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در اقتصادی که مانند زمان آقای احمدی نژاد وام‌هایی برای تقویت سرمایه‌های کوچک و ایجاد بخش‌های کوچک تولیدی داده شد اما بخش سرمایه بزرگ فریز نشد و با قدرت یکه‌تازی می‌کرد مشخص بود که این سرمایه‌های کوچک و کارگاه‌های تولیدی به سود نمی‌رسند و کسی این وام‌ها را برای تولید استفاده نمی‌کرد. باید اولا جلوی واردات شدیدا گرفته شود ثانیا تولید با اخذ سیاست‌هایی به سمت سود‌دهی برود ثالثا قدرت تحرک سرمایه بزرگ کاملا گرفته شود تا فضا برای تحرک سرمایه کوچک فراهم شود.

زرشناس گفت: اقتصادی که تولیدش نمی‌تواند سوددهی کند اصلا ۱۰۰ میلیون وام پرداخته شود شخص آن وام را در جیب خود می‌گذارد و هیچ تولیدی هم نمی‌کند. این یک چرخه و زنجیره است و نشان می‌دهد که فکر روشنی پشت این عمل نبوده است.

گفتنی است برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» روزهای زوج ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز