خبرگزاری کار ایران

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان:

افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه است/نمی‌شود به کارگر گفت اگر امروز به نان شب محتاجی اشکالی ندارد، به فکر فردایت باش!

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۲۶۵

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از اقداماتی که نافی کاهش حق بیمه و موافق افزایش سهم پرداختی کارگر است، انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های گذشته نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران آمدند و در ارتباط با مشکلِ افزایش حق بیمه با نمایندگان مجلس مذاکره کردند.

این مذاکرات هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌است اما میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارکران ساختمانی مریوان و سروآباد) که یکی از پیگیران این قضیه است، در ارتباط با به نتیجه نرسیدن این مطالبه و همچنین مطرح شدن افزایش حق بیمه تحت عنوان درجه‌بندی می‌گوید: برخی فعالان کارگری خودشان موافق افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی هستند و توجیه آنها هم «آینده‌نگری» است غافل از این که کارگر بینوا در این شرایط نان خالی ندارد چه برسد به این که آینده‌نگر شود و به فکر فردایی باشد که مشخص نیست آیا زنده باشد یا خیر.

او این دست اقدامات را نوعی عداوت با کارگر می‌داند و می‌گوید: ابتدا منافع کارگر مطرح است بعد منافع تامین اجتماعی.

به گفته‌ی صدیقی، افزایش سهم بیمه پرداختی کارگر ساختمانی تحت لوای هر اسم و عنوانی در شرایط فعلی نادرست و به ضرر قطعی کارگران است.

در همین رابطه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان بیانیه مشترک صادر کرده و در آن به افزایش حق بیمه معترض شده‌اند. در این بیانیه، از غفلت «برخی» انتقاد شده‌است:

بعضی مواقع می‌بینیم که تعدادی از دوستان به اصطلاح فعال کارگری به حدی با مسایل کارگری بیگانه‌اند که ما از ته دل نگران هرگونه اقدام آنان هستیم؛ چرا که از قدیم ایام گفته‌اند اگر نادان سنگی به چاه اندازد هزار عاقل....

بزرگواران ما باید تفکیک کنیم از همدیگر، جبهه دارا و ندار را و تعیین تکلیف کنیم برای خود که متعلق به کدامین کارزار هستیم. از کدام جنسیم و حامی منافع چه کسانی هستیم؟

نیازهای فوری و امروزی و ضروری و مطرح جامعه کارگری باید دراولویت قرار گیرد؛ تعدادی از دوستان آگاهانه یا ناآگاهانه به نام دفاع از کارگر ساختمانی در فکر افزایش بیمه کارگران به نام درجه یک و درجه دو و درجه سه هستند؛ وارد جزییات این طرح دوستان نمی‌شوم که چه اندازه در اینده کارگران مفید است یا نیست؛ در این راستا ضروری است که به این سوال مهم پاسخ داده شود که تحلیل مشخص از اوضاع مشخص یعنی چه؟ آیا معنی‌اش این است که به کارگر بگوییم اگر امروز به نان شب محتاجی، اشکالی ندارد پول بیمه بیشتری پرداخت کن که در  30سال آینده حقوق خوبی بگیری؟ یا به کارگر بگوییم اگر بچه ات به خاطر فقر وگرسنگی ترک تحصیل می‌کند و وارد بازار بیکاری می‌شود، یا اینکه خانوادات ارزان‌ترین سبزیها ومیوه‌ها را می‌خرند لباسهای دست دوم و ارزان و کم بها تهیه می‌کنند یا اینکه اگر نتوانی برای دخترت جهیزیه بخری یا بچه‌ات در کوچه ها دوان دوان دنبال دوچرخه سواری هم سن و سالانش بدود و تو نتوانی برایش دوچرخه بخری و افسرده و ناامید شود اشکالی ندارد؛ امروز انچه مهم است بیمه‌پردازی است! بله بیمه مهم است اما به چه هزینه‌ای؟ نظر به اینکه همگان مستحضرید سفر مسولین انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران جهت ملاقات با نمایندگان مجلس به منظور اعتراض شدید به افزایش دو مرحله‌ای بیمه‌پردازی کارگران در همین راستا صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز عرق خستگی راه از جبینمان خشک نشده که دوباره می‌خواهند بنام درجه‌بندی زمینه معضل دیگری را برای ما کارگران فراهم کنند.

در شرایطی که به خاطر برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی دولتمردان، صنایع مادر در کشور در حال جان دادن است و نیروی متخصص آماده به کار دانشگاهی وارد صنایع ساختمانی شده و در شرایطی کارگران بچه‌هایشان را به مهد کودک و کلاس زبان و سونا و شهر بازی و غیره ببرند مهم نیست؟ بلکه مهم 30سال آینده است؟! ما امضاکنندگان به عنوان عضو کوچکی از جامعه کارگری معتقدم که اینگونه برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات در خدمت منافع کارگر نیست و سود این نا آگاهی‌ها وارد جیب کسان دیگری می‌شود. چرا نباید به جای این مسائل برای کارگران کلاسهای آموزشی و آگاهی بخشی برگزار شود ؟ چرا به دستگاههای اجرایی فشار نمی‌آوریم که امنیت محل کار کارگر ساختمانی را جدی بگیرند ؟چرا کارگر ساختمانی امنیت شغلی ندارد؟ چرا کارگران را با قانون کار آشنا نمی‌کنید که متوجه بشوند که قانون کار ما هیچ از قانون کار فرانسه کمتر ندارد؟چرا برای کارگران کلاس آموزش برگزار نمی‌کنید که متوجه بشوند که ما خالق تمام نعمات عالم هستیم و هرچه هست مدیون رنج بازوان ماست ولی خود از آن محرومیم؟

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گویند: بازهم به نامه‌نگاری و رایزنی با نمایندگان مجلس ادامه داده و با همه توان از حق کارگران محروم ساختمانی دفاع می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز