خبرگزاری کار ایران

دغدغه‌های کارگران بخش ساختمان در کردستان؛

عادلانه نیست کارگر ساختمانی از نانِ شب خانواده‌اش بزند تا حق بیمه را بپردازد/بجای اینکه طرفِ کارگر باشند، طرفدار تامین اجتماعی‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۷۶۶

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان با انتقاد از افزایش سهم بیمه پرداختی کارگران می‌گویند: وقتی ساخت‌وساز رونق ندارد، افزایش سهم بیمه‌پردازی، عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ساختمانی در سال جدید، باید مبلغ بیشتری بابت سهم بیمه بپردازند. افزایش سهم بیمه پرداختی کارگران ساختمان در شرایطی که رکود ساخت‌وساز ادامه دارد، انتقاداتی را متوجه تصمیم‌گیرندگان و تعرفه‌گذاران تامین اجتماعی کرده‌ و طبیعی‌ست که این انتقادات در مناطق کمتربرخوردار که توانمندی مالی مردم محلی و در نتیجه فرصت‌های شغلی بخش ساختمان کمتر است، پررنگ‌تر می‌شود.

در روزهای گذشته، انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از شهرهای مختلف این استان، از مریوان و سرواباد، سقز، بانه، کامیاران، دهگلان، دیواندره و قروه، راهی پایتخت شدند و با نمایندگان مجلس دیدار کردند. مهم‌ترین موضوع بحث در این دیدارها، ناتوانی کارگران ساختمانی در پرداخت افزایش حق بیمه بود. نمایندگان مجلس نیز وعده دادند که خواسته‌های این کارگران را پیگیری می‌کنند.

نمایندگان مجلس وعده پیگیری دادند

در گزارشی که روابط عمومی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانیِ استان کردستان در ارتباط با این دیدار منتشر کرده، آمده‌ است:

«بیمه کارگران ساختمانی به همت نمایندگان ساختمانی و فعالان تشکلات ساختمان از سال ۸۹ تا به امروز محقق شده که در این مدت فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است؛ با شکل‌گیری انجمن‌های صنفی، بعضی از نواقص و چالش‌های آن برجسته‌تر شد. بازنشستگی، موضوع نامفهومی به نام سهمیه‌بندی، عدم سخت و زیان‌آور بودن مشاغل صنعت ساختمانی، افزایش‌های بیمه‌پردازی غیرمنتظره و خیلی موارد دیگر.

به طور مثال در دو ماهه نخست امسال و در شرایطی به صورت دو مرحله‌ای بیمه‌پردازی کارگران ساختمانی را افزایش داده‌اند که هیچگونه همخوانی با وضعیت اقتصادی کنونی نداشته است؛ این زمینه‌ای شد که برخی از انجمن‌های استان کردستان بنا به شناخت جایگاه خویش و وظیفه تاریخی که بر دوش دارند به تکاپو بیفتند؛ با نامه‌نگاری با مسئولان شهرستانی و استانی و کشوری خواستار رسیدگی به این موضوع شدند؛ در ادامه‌ی این راه، انجمن‌های مریوان و سروآباد، سقز و بانه، کامیاران، دیواندره و دهگلان و قروه به نمایندگی از طرف تقریبا چهل هزار نفر کارگر ساختمانی استان به سمت تهران حرکت کردند و جلسات مختلف با نمایندگان مجلس برگزار کردند؛ جلسات جداگانه با علوی نماینده مردم سنندج، کامیاران، دیواندره و بیگلری نماینده سقز و بانه و همچنین منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد و فرشادان نماینده سنندج ،کامیاران و دیواندره برگزار شد. خواسته‌های انجمن‌های صنفی در ده ماده تقدیم به نمایندگان شد. بعد از آن جلسه‌ای با علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس برگزار‌ شد که برگ ‌سوم از خواسته‌های مکتوب با امضای انجمن‌ها همراه با توضیحات شفاهی خدمت ایشان تقدیم شد. جناب آقای محجوب که بیمه کارگران ساختمانی مدیون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان است، به درد دل‌ها گوش دادند و قول مساعد داده شد که حتما این موضوعات پیگیری خواهد شد.»

پنجاه درصد کارگران ساختمانی کردستان بیمه ندارند

در دیدار با نمایندگان مجلس، نامه‌ای در ده بند، توسط انجمن‌های صنفی به آنها تحویل داده‌شد؛ ده خواسته در این نامه به شرح زیر مطرح شده‌است:

۱. بعضی از کارگران ساختمانی استان کردستان که متقاضی بیمه می‌باشند بیش از ۳ الی ۴ سال در لیست انتظار بیمه کارگران ساختمانی می‌باشند و هنوز بیمه نشده‌اند. (ماده ۵ تامین اجتماعی)

۲. امسال حق بیمه‌پردازی کارگران ساختمانی دو مرحله افزایش یافته درحالی‌که وضعیت صنعت ساختمان در کشور بسیار نامناسب است؛ به خصوص در استان‌های مرزی از قبیل استان کردستان.

۳. پرداخت هزینه‌های درمانی و دستمزد ایام بیماری و بیکاری به کارگران آسیب دیده از حوادث شغلی شامل نمی‌شود.

۴. لحاظ کردن مشاغل مختلف در بخش ساختمان در زمره کارهای سخت و زیان‌آور و اعمال شرایط بازنشستگی کارگران ساختمانی براساس این طبقه‌بندی‌ها، خواست تشکلات صنفی است.

۵. همه کارگران کشور با ۳۰ سال سابقه‌ بیمه پردازی و با ۵۰ سال بازنشسته می‌شوند ولی کارگران ساختمانی با توجه به اینکه کارشان سخت و زیان‌آور است با ۳۵ سال بیمه پردازی و ۶۵ سال بازنشسته خواهند شد و به نظر شما با توجه به این قانون و سختی کار، آیا کارگران ساختمانی، بازنشستگی خود را خواهند دید؟

۶. با توجه به اینکه کارگران بیمه شده ۷ درصد سهم خود را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند با این حال مشاهده می‌شود که چنانچه کارگران در ساختمان فاقد پروانه دچار حادثه شوند تامین اجتماعی هیچ نوع حمایتی از فرد حادثه دیده نخواهد کرد و این سازمان هیچ نوع غرامت از دستمزد یا از کارافتادگی پرداخت نمی‌کند لذا خواهشمندیم که نسبت به رفع این موضوع اقدام فرمایید.

۷- از آنجا که بیمه شده کارگر ساختمانی شامل پرداخت حق بیمه کامل می‌باشند (۷ درصد کارگر، ۲۰ درصد کارفرما، ۳ درصد دولت) باید از همه مزایای بیمه تامین اجتماعی همانند بیمه‌شدگان در کشور از قبیل بیمه بیکاری و کمک‌های هزینه کفن، دفن، ازدواج، از کارافتادگی و... برخوردار گردد.

۸- الزام کارفرمایان به تامین محیط‌های کاری و تامین ابزارهای ایمنی برای کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی طبق ماده ۹۵ قانون کار.

۹- استان کردستان با دارا بودن ۷۵ هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، این در حالی است که ۳۶ هزار نفر از این کارگران بیمه شده‌اند یعنی تقریبا ۵۰ درصد از کارگران ساختمانی استان بیمه ندارند و این تبعیض آشکارا به کارگران ساختمانی این استان است.

۱۰- حذف موانع تشکل‌یابی کارگران و به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری به عنوان نماینده کارگر از سوی کارفرمایان و ادارات دولتی.

عادلانه نیست کارگر ساختمانی از نانِ شب خانواده‌اش بزند تا حق بیمه را بپردازد/بجای اینکه طرفِ کارگر باشند، طرفدار تامین اجتماعی‌اند

افزایش ۲۵ درصدی حق بیمه با وضعیت اسف‌بار معیشت کارگران ساختمانی، همخوانی ندارد

گرچه افزایش سهم بیمه پرداختی کارگران، بهانه‌ای برای سفر نمایندگان کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران شد اما این فعالان صنفی در دیدار با نمایندگان مجلس، چکیده‌ای از مهم‌ترین مطالبات کارگران بخش ساختمان در استان مرزی کردستان را مطرح کردند و از نمایندگان، قول پیگیری گرفتند.

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد) که در این دیدار شرکت داشته، در ارتباط با مهم‌ترین دغدغه‌ی این روزهای کارگران بیمه شده‌ی بخش ساختمان می‌گوید: در دو ماه نخست امسال به صورت دو مرحله‌ای حق پرداخت بیمه کارگران ساختمانی افزایش یافته است. این افزایش ۲۵ درصدی اولاً هیچ‌گونه همخوانی و انطباقی با وضعیت اسف‌بار معیشت کارگران ساختمانی ندارد؛ دوماً افزایش دستمزد کارگران ساختمانی از مصوبات شورای عالی کار تبعیت نمی‌کند تا براساس آن بیمه‌پردازی کارگران ساختمانی افزایش یابد، بلکه تابع وضعیت و شرایط ساخت و ساز در کشور است.

وی ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که وضعیت صنعت ساختمان در کشور بسیا‌ر نامناسب است و اکثر کارگران ساختمانی با بیکاری روزافزون دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی کسانی که تا قبل از سال جاری، شاغل بودند و به اصطلاح دست‌شان جایی بند بود، این روزها بیکار و خانه‌نشین هستند. در چنین شرایطی فشار بر کارگران بی‌بضاعت ساختمانی از طریق افزایش حق بیمه‌هایشان، ظلمی آشکار علیه جامعه کارگری و خانواده‌هایشان است.

برخی به جای اینکه طرف کارگر باشند، طرفدار تامین اجتماعی هستند

صدیقی از «برخی فعالان کارگری» انتقاد می‌کند: برخی در رده‌های بالای تشکل‌های کارگری ساختمان، با این استدلال که افزایش بیمه‌پردازی، میزان مستمری بازنشستگی را بالا می‌برد، با این افزایش موافقت کرده‌اند؛ این افراد یا نمی‌دانند که کارگر ساختمانیِ کردستان نان شب ندارد بنابراین نمی‌تواند، به واقع به هیچ وجه نمی‌تواند این مقدار حق بیمه را بپردازد و یا به‌جای اینکه طرف کارگر باشند، طرفدار تامین اجتماعی هستند.

این فعال کارگری ادامه می‌دهد: نباید جوری رفتار کنند که انگار نماینده سطوح پایین بدنه و جمعیت کثیری که در فقر و ناتوانی به سر می‌برند، نیستند و از مشکلات کارگران اطلاعی ندارند.

صدیقی نوک پیکان انتقادات را متوجه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌‌داند: هیات امنای تامین اجتماعی و تعرفه‌گذاران این سازمان باید به سراغ دولت بروند و از دولت بخواهند که بدهی‌های انباشته خود را به سازمان بپردازد؛ مشخص است که از پس این کار برنمی‌آیند ولی به‌جای آن، تعرفه‌های بیمه کارگران کم‌درآمد را افزایش می‌دهند تا از این طریق بخشی از بحران مالی سازمان را حل کنند و بر منابع آن بیفزایند؛ این کار به هیچ وجه صحیح نیست؛ صحیح و عادلانه نیست که کارگر ساختمان از نانِ شب خانواده‌اش بزند تا حق بیمه را بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز