خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران شرکت گلوکزان آذر به شرایط کاری؛

حق اضافه‌کاری نداریم و جمعه‌ها هم مجبوریم کار کنیم/کارفرما: مطابق با قانون کار عمل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۵۶۹

کارگران شرکت گلوکزان آذر مدعی هستند که از حق اضافه کاری محروم هستند و کارفرما در روزهای تعطیل هم کارگران را مجبور به کار می‌کند اما کارفرمای کارخانه می‌گوید: در روزهای جمعه هم اگر کاری انجام می‌شود مطابق با شرایط کارخانه است.

کارگران شرکت گلوکزان آذر که با نام تجاری «اکین» که تحت مسوولیت کارخانه شیرین عسل فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درحالی از کار در روزهای تعطیل شکایت دارند که طبق ماده ۵۹ قانون کار در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز است: 

الف) موافقت کارگر

ب) پرداخت ۴۰درصد اضافه بر مزد هرساعت کار عادی.

این کارگران گفتند: ما هر جمعه باید در محل کار حاضر شویم اما برای جمعه‌ها به ما مزد روز عادی را هم پرداخت نمی‌کنند. ما طبق قانون کار یک میلیون و دویست دریافتی حقوق داریم. این یعنی کارفرما برای روزهای جمعه برخلاف قانون کار، حقوق ۴۰درصدی اضافه بر مزد هرساعت کار عادی را پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران گفت: اعتراضات ما به هیچ جا نمی‌رسد. یک‌بار یکی از همکارانمان با ۱۷سال سابقه کار اعتراض کرد که در نهایت از طرف کارفرما اخراج شد.

 وی ادامه داد: شرایط کار در کارخانه بسیار سخت است. سر و صدا زیاد است. در حدی که گوش را آزار می‌دهد. ما اینجا نشاسته گلوگز را برش می‌دهیم. برای مثال در کارخانه هر قاچ از کیک نشاسته نزدیک به ۸۰کیلو است.

این کارگر گفت: هر کارخانه که کار سنگین و بارکشی دارد؛ ماشین لیفتراک دارد اما اینجا در قسمت خشک‌کن هر کارگر نزدیک به ۳۰۰کیسه ۲۵کیلویی را روزانه روی کمر جابه‌جا می‌کند. با این وجود این همه سر و صدا و امکانات کار، هیچ سختی کاری به ما تعلق نمی‌گیرد. شرکت ما زیرشاخه شرکت شیرین عسل است. ۵شرکت با این شرکت بزرگ کار می‌کنند. با این وجود ماحتی یک دستگاه لیفتراک هم در اینجا نداریم تا روی کمر کارگر بار جابه‌جا نکنیم.

کارگر دیگری بیان کرد: ما در جمعه اگر شیفت بعدازظهر باشیم، ساعت کاری‌مان ۲تا ۱۰شب است. نه شیفت ما در بعدازظهر و نه کارگران شیفت صبح در جمعه‌ها سرویس ایاب‌وذهاب نداریم. وقتی ۱۰شب کار تعطیل می‌شود؛ ساعت ۱۲به خانه می‌رسیم. روز بعد هم ما شیفت صبح می‌شویم و مجبوریم ساعت ۴صبح سوار اتوبوس شویم و تا ۲بعدازظهر کار کنیم. یعنی ما کلا ۴ساعت می‌خوابیم. این اگر بیگاری نیست؛ نامش چیست؟

کارگر دیگری با اشاره به وعده غذایی در کارخانه بیان کرد: با این شرایط کاری در روزهای تعطیل، کارخانه حتی وعده غذایی گرم به ما نمی‌دهد و غذای روز قبل را به کارگران می‌دهد.

نداشتن سرویس ایاب و ذهاب در شرکت گلوکزان آذر درحالی است که مطابق با ماده ۱۵۱ و ۱۵۲قانون کار کارفرما موظف به تهیه حداقل یک وعده غذای گرم و سرویس ایاب و ذهاب مناسب برای کارگران است.

محمدرضا مصطفی‌زاده (مدیرعامل شرکت گلوکزان آذر) با بیان اینکه ما مطابق با قانون کار عمل می‌کنیم، افزود: در روزهای جمعه هم اگر کاری انجام می‌شود، مطابق با شرایط کارخانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز