خبرگزاری کار ایران

واعظ مهدوی مطرح کرد:

مهمترین استراتژی‌های ما توانمندسازی گروه‌های محروم است/برای اولین‌بار توانسته‌ایم روستاییان را بازنشسته کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۶۸۲

بعد از ۱۵ ، ۱۶ سال که از عمر صندوق می‌گذرد ما توانسته‌ایم مفهوم مدرن بازنشستگی را که عمدتا در مناطق شهری و بین کسانی که در واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند، در روستاها و بین ساکنان آنجا جا بیندازیم. ما توانسته‌ایم برای اولین بار روستایی را بازنشسته کنیم که این امر مهم ثمره بیمه شدن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و صندوق کارآفرینی امید با حضور مدیران عامل این دو صندوق در محل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر برگزار شد.

در این نشست؛ محمدرضا واعظ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر) اظهار داشت: ‌برنامه اشتغال فراگیر یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال‌های اخیر است. شرایط خاص سیاسی و اجتماعی و به خصوص مواجهه با اقدامات هنجارشکنانه رئیس جمهور آمریکا که تمامی تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی است و اقدامات نخست وزیر کودک‌کش رژیم اشغالگر قدس موجب شده است که ما در شرایط خاصی به سر ببریم. دشمن که در ۴۰ سال اخیر همه سرفصل‌ها را به کار بسته و اکنون از آنها ناامید شده؛ تهاجم گسترده و نهایی خودش را آغاز کرده است و برخلاف روابط پذیرفته شده بین‌المللی خواستار سرنگونی یک حکومت قانونی شده است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین استراتژی‌های ما رسیدگی و توانمندسازی گروه‌های محروم در چنین موقعیتی است. البته ما شرایط بدتری را هم پشت سر گذاشته‌ایم که دوران کنونی با آن دوران قابل قیاس نیست. با این حال تحریم‌ها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند در زمانه این تحریم‌ها ما باید متوجه آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی باشیم و چتر حمایتی را برای این گروه‌ها فراهم کنیم. برای آنها باید ایجاد اشتغال کرد. اشتغال خود عاملی است برای اینکه بیمه را به همراه بیاورد رشد و گسترش بیمه‌های اجتماعی راهکاری اثربخش است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تاکید کرد: نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی براساس نظام لایه‌بندی اجتماعی ایجاد شده است. در نظام لایه‌بندی رفاه و تامین اجتماعی سه لایه وجود دارد: در لایه اول مساعدت اجتماعی را داریم. این مساعدت شامل حال کسانی می‌شود که توانایی کار کردن و درآمدزایی را به دلایلی ندارند. از قبیل افرادی که دچار معلولیت هستند، قدرت کار ندارند و نمی‌توانند درآمدزایی کنند. اینها تحت تکفل دولت قرار می‌گیرند. در این لایه مهمترین نهادهایی که حضور دارند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادهای خیریه‌ای هستند.

وی ادامه داد: لایه دوم دربرگیرنده بیمه‌های پایه است. در این لایه کارفرما نقشی حیاتی دارد. صندوق بیمه اجتماعی روستائیان در این لایه قرار دارد و متکفل بیمه روستائیان و عشایرند روستائیان و عشایر در ساختار اشتغال غیررسمی قرار می‌گیرند. در این صندوق به دلیل اینکه ما با کارفرما به آن صورتی که در سازمان تامین اجتماعی حضور دارد مواجه نیستیم، دولت خود به جای کارفرما می‌نشیند. این اقدام دولت در واقع به نوعی قدردانی از زحمات قشر روستائی کشور است. مردمانی که هم قانع هستند هم تولیدگر و هم در سنگر اقتصاد مقاومتی حضور دارند بنابراین دولت در این زمینه حق بیمه کارفرما را خود به عهده گرفته و می‌پردازد.

واعظ مهدوی گفت: به تدریج و بعد از ۱۵ ، ۱۶ سال که از عمر صندوق می‌گذرد ما توانسته‌ایم مفهوم مدرن بازنشستگی را که عمدتا در مناطق شهری و بین کسانی که در واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند، در روستاها و بین ساکنان آنجا جا بیندازیم. ما توانسته‌ایم برای اولین بار روستایی را بازنشسته کنیم که این امر مهم ثمره بیمه شدن است.

وی تصریح کرد: دو مزیت مهم از سوی دولت برای این صندوق ایجاد شده است: اول اینکه دولت دو برابر سهم بیمه فرد بیمه شده را خود می‌پردازد و دوم اینکه در این صندوق و با توجه به قواعد آن افراد بعد از ۱۵ سال می‌توانند بازنشسته شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر سپس با ذکر اینکه لایه سوم نظام تامین اجتماعی شامل بیمه‌های تکمیلی می‌شود که عمدتا برای کسانی است که درآمد بیشتری دارند، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مهم دولت جمهوری اسلامی برای توسعه کار و کارآفرینی اقداماتی است که صندوق کارآفرینی امید انجام می‌دهد. صندوق کارآفرینی امید هدفش تسهیل و کمک به اشتغال و ایجاد انگیزه برای کارآفرینان است. براساس تفاهم‌نامه امروز کسانی که از طریق صندوق کارآفرینی امید شغل پیدا می‌کنند و کارآفرینی می‌کنند بیمه خواهند شد. به این ترتیب می‌توانیم جامعه کارآفرینان روستایی را با همکاری با صندوق کارآفرینی امید تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهیم و از این طریق امیدواریم منابع مالی صندوق کارآفرینی امید هم ارتقا یابد.

در ادامه؛ نوراله‌زاده (مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید) اظهار داشت: امیدواریم نتیجه این تفاهمنامه توسعه کسب و کار و رفاه اجتماعی در مناطق روستایی شود.

وی با ذکر اینکه دولت و مجلس قانون حمایت از اشتغال پایدار روستایی تصویب کردند، گفت: دولت در حال اجرای این قانون است هدف از این قانون استفاده بیشتر از ظرفیت روستاها، فراهم کردن توسعه کسب و کار و رفاه اجتماعی و روستایی و جلوگیری از مهارت از روستاها به شهرها است.

وی افزود: با جلوگیری کردن از افزایش روند مهاجرت و فراهم آوردن فرصت کسب و کار باید به تامین امنیت شغلی برای روستاییان نیز اندیشید. با دادن تسهیلات برای کسب و کار از طریق صندوق کارآفرینی امید تلاش داریم با توجه به این تفاهم نامه مکانیزم بیمه اجتماعی آنها نیز راه بیاندازیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مولفه‌های مهم امنیت شغلی تامین بیمه اجتماعی برای شاغلان است، گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان می‌تواند نقش شتاب‌دهنده هم در توسعه روستایی و هم سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: رفاه اجتماعی صاحبان کسب و کار در روستاها باید ارتقا یابد. هم اکنون بیشترین کارهایی که در حال انجام دادن آنها هستیم؛ متوجه کالاها محصولات و تولیدات داخلی است که درصد بسیار زیادی از آنها در روستاها تولید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز