خبرگزاری کار ایران

محجوب در نشست سیاستگذاری حقوق شهروندی، چشم‌انداز کارآفرینی مطرح کرد:

ما در ایران برای سنگ و چوب و ماشین بیشتر از انسان اعتبار و حقوق قائل هستیم/حقوق شهروندی بیشتر روی کاغذ نقش بسته است

کد خبر : ۶۳۸۳۵۵

دبیرکل خانه کارگر گفت: کشور ما متاسفانه در زمینه ایمنی نیروی کار بسیار مسامحه‌کار است. برای سنگ و چوب و ماشین بیشتر از انسان اعتبار و حقوق قائل هستیم. متاسفانه آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم این است که موارد حقوق شهروندی بیشتر روی کاغذ نقش بسته بودند اما ما از حقوقی صحبت می‌کنیم که در عمل هم شاهد اجرای آنها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (رییس مراکز علمی کاربردی خانه کارگر، دبیر کل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس) در اولین نشست "شورای سیاستگذاری رویداد حقوق شهروندی، چشم‌انداز کارآفرینی" گفت: عبارت حقوق شهروندی عبارت فاخری است که معمولا ما آن را همان حقوق مدنی می‌دانیم. موضوع مدنیت و حقوق شهروندی موضوع تازه‌ای نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سپس به تاریخ صدر اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که می‌دانید نام اصلی مدینه؛ یثرب بوده است. پیامبر اسلام در هنگام ورود به آنجا پیمان‌نامه‌ای نوشت که همه اقوام و طوایف آن را امضا کرده و در تدوین آن مشارکت داشتند. از آن زمان به بعد و باتوجه به همین رویداد؛ نام این شهر مدینه‌النبی شد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: به اعتبار حرکت مدنی پیامبر اسلام(ص) حقوقی بین اقوام و روابط آنها ایجاد شد. این حقوق اولین نوع پایه‌گذاری حقوق شهروندی است.

وی تاکید کرد: اینکه می‌گویم حقوق شهروندی یک عبارت فاخر است؛ کلمه فاخر اشاره به این دارد که این یک چیز ستایش‌برانگیز و قابل افتخار است. پیامبر اسلام دو گروه مهم و اساسی را در حقوق شهروندی که در آن پیمان‌نامه مندرج بود؛ لحاظ کرد. دو گروهی که در جامعه آن روز بیشتر از همه سرکوب می‌شدند: برندگان و زنان. پیامبر در هر امری مشورت می‌کرد و احدی را از نظر دور نمی‌داشت.

وی اظهار داشت: این الگویی است که ما از صدر اسلام داریم. متاسفانه از زمان خلافتی و حکومتی شدن اسلام این جنبه کمرنگ شد.

محجوب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون شاهدیم که تجاور به حقوق شهروندی صورت می‌گیرد. باید پرسید جایگاه و سهم انسان کجاست و ما اکنون در حوزه انسانی می‌خواهیم این سرفصل را آغاز کنیم. امسال در سازمان بین‌المللی کار موضوعاتی پیرامون حقوق شهروندی مطرح بود از قبیل خشونت در محیط کار که قربانیان آن در درجه اول زنان هستند. مباحث در اجلاس سازمان بین‌المللی کار عموما به این سمت بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: توقع مردم از جمهوری اسلامی ستمگری نیست بلکه عدالت و مهرورزی است و اینها مواردی هستند که در حقوق شهروندی وجود دارند. آنجایی که چنین مواردی را باید محقق کند ابتدا مجلس و سپس قوه مجریه و قوه قضاییه است.

وی در پایان اظهار داشت: منظور ما از حقوق فاخر همین حقوق شهروندی است به رسمیت شناختن آزادی و حق اعتراض و اعتصاب نیروی کار به عنوان یک فرهنگ. کشور ما متاسفانه در زمینه ایمنی نیروی کار بسیار مسامحه‌کار است. برای سنگ و چوب و ماشین بیشتر از انسان اعتبار و حقوق قائل هستیم. متاسفانه آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم این است که موارد حقوق شهروندی بیشتر روی کاغذ نقش بسته بودند اما ما از حقوقی صحبت می‌کنیم که در عمل هم شاهد اجرای آنها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز