خبرگزاری کار ایران

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور:

لزوم اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در حوادث کار/شهرداری‌ها در پیشگیری از حوادث ساختمانی نقش مهمی دارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۲۶۲

براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: حوادث کار یکی از علل مهم از بین رفتن کار مفید در سطح کشور است که متاسفانه به علت عدم اطلاع، آموزش و رعایت مسائل ایمنی توسط کارفرما و کارگران منجر به اینگونه حوادث می‌شود.

عباس شیری با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار در بخش تولید و ساختمان کشور یادآور شد: براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

او گفت: در حوادث کار علاوه بر از بین رفتن نیروی کار فعال شاهد خسارات مالی و اقتصادی هستیم. علاوه بر آن با اشغال تخت‌های بیمارستانی در اینگونه حوادث هزینه‌های هنگفت به بخش درمان و بیمه وارد می‌شود.

شیری در ادامه با بیان اینکه به علت عدم آگاهی کار فرمایان در زمینه بکارگیری کارگران اتباع و عدم آگاهی از نوع پوشش بیمه‌های ساختمانی پس از حادثه، آنها به گرفتاری  زیادی از لحاظ  قضایی و مالی دچار می‌شوند، افزود: در این بخش دولت می‌تواند با آموزش و آگاهی بخشیدن به کار فرمایان و مالکان عمده‌ساز و خرده‌ساز تا حد زیادی از مشکلات پیش‌روی آنها که غالبا قضایی است، پیشگیری کند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه در این خصوص قانون کار به صراحت وظایف کارفرما و بازرسان وزارت کار را مشخص کرده است، افزود: باتوجه به اینکه شهرداری‌ها یکی از مراکز اصلی صدور مجوز ساخت و ساز و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی خرد و کلان هستند، لازم است در بخش پیشگیری از حوادث ساختمانی شهرداری‌ها نقش اساسی را ایفا کنند.

طبق اظهارات وی، شهرداری‌ها می‌توانند با هماهنگی با ادارات کار و کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی با اخذ هزینه از کارفرمایان و مالکان در جهت پیشگیری از حوادث ساختمانی قبل از صدور پروانه ساخت و ساز  اقدام کنند.

شیری در خاتمه به آموزش نیروی کار و حفظ نکات ایمنی در واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری تاکید کرد و گفت: هرچند بازرسی و نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما لازم است کارگران و نیروی انسانی شاغل در این واحدها از آموزش‌های لازم برخوردار شده و نسبت به حق و حقوق خود آشنا باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز