خبرگزاری کار ایران

یورونیوز بررسی کرد؛

قرارداد موقتی‌ها در میدان مین به دنبال آتیه‌ای بهتر/خویش‌فرمایان تنها خواب بازنشستگی و درمان رایگان را می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۴۸۰

اروپایی‌ها در این اندیشه هستند که خدمات بیمه‌ای شامل حال کارگرانی شود که به‌ صورت خویش‌فرما، قرارداد موقت و پیمانی کار می‌کنند. آنها از خود می‌پرسند چرا با تغییراتی که در بازار کار ایجاد شده خود را هماهنگ نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، شبکه تلویزونی یورونیوز در گزارشی به تحلیل نحوه ارائه خدمات اجتماعی به شاغلانی پرداخته است که به صورت خویش‌فرما، قراردادموقت و پیمانی کار می‌کنند.

گزارشگر با تاکید بر اینکه افرادی که قرارداد کار دائم ندارند برای داشتن آتیه‌ای بهتر ناچار به پیدا کردن راه خود در میدان مین هستند، به بررسی چالش‌های پیش‌روی شاغلان قرارداد موقت یا خویش‌فرما پرداخته و با چند نفر از آنها گفت‌و‌گو کرده است.

یک نفر از مصاحبه‌شوندگان که نمی‌خواهد نامش اعلام شود، می‌گوید: من در حال حاضر به صورت خویش‌فرما کار می‌کنم و در کاری که دارم روزی دو سفارش قبول می‌کنم. اگر بخواهم تمام حق بیمه‌ را از جیب بپردازم آخر ماه ۴ تا ۵ یورو بیشتر در جیبم نمی‌ماند. من از پس پرداخت حق بیمه خویش‌فرمایی برنمی‌آیم و با این شرایط باید خواب بازنشستگی و بهره‌مندی از درمان رایگان را ببرم.

وضعیت کارگران قرارداد موقت و پیمانی که بیشتر کارگران اروپایی را تشکیل می‌دهند هم به همین ترتیب است. آنها از تمام مزایای بیمه‌ای بهره‌مند نیستند و همه آیتم‌ها خدماتی شامل حال آنها نمی‌شود لذا آنها باید برای برخی از این خدمات هزینه‌های جداگانه‌ای بدهند.

اروپایی‌ها در این اندیشه هستند که مزایای اجتماعی این دسته از شاغلان را به سطح افراد قرارداد دائم برسانند تا آنها تا آخر عمر دغدغه بازنشستگی، مرخصی استعلاجی با حقوق و... را نداشته باشند.

گزارشگر به مفهوم «اقتصاد گیگ» پرداخت. در اقتصاد گیگ فردی که اشتغالش موقت است با چند کارفرما سرکار دارد. این در حالی است که در نظام سنتی روابط کار یک کارگر یا یک کارفرما سرکار داشت. خویش فرمایانی که از آنها سخن می‌گوییم بیشتر در این بخش از اقتصاد فعالیت دارند و حالا با داشتن چند کارفرما مشخص نیست که چه زمانی نظامی برای آنها تعریف می‌شود که بخشی از پرداخت حق بیمه‌های آنها را دولت‌ها و یا شرکت‌ها برعهده بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز