خبرگزاری کار ایران

ناصر آقاجری:

چشم‌پوشی از پیامدهای اجتماعیِ فریز مزدی می‌تواند بحران‌‌آفرین باشد/سیستم اقتصادیِ مطلوبِ پابرهنگان هرگز پا نگرفت

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۸۷

ناصر آقاجری با انتقاد از زیرساخت‌های تعدیلی و نئولیبرالیِ اقتصاد حاکم گفت: چشم‌پوشی از عواقب اجتماعی فریز مزدی می‌تواند بحران‌افرین باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای و عضو اتحادیه‌‌ی کارگران پروژه‌ای) تقلای کارگران برای افزایش دستمزد در دهه‌های گذشته را ناکام توصیف می‌کند. او برای این ناکامی دو دلیل عمده برمی‌شمارد: زیرساخت‌های نئولیبرالی اقتصادِ پس از جنگ و فقدان تشکیلات مستقل و دسته‌بندی منسجم کارگران.

به اعتقاد آقاجری، نیروی کار، چه کارگر و چه معلم و چه پرستار، از آنجا که تشکیلات منسجم ندارد، نمی‌تواند تمام‌قد در میدان چانه‌زنی و کنش‌گری حضور داشته باشد و از مطالبات خود دفاع کند. به همین دلیل است که چه  برای آن دسته از نیروی کار که دولت دستمزد آنها را تعیین می‌کند و چه برای کارگرانی که در مذاکرات سه‌جانبه دستمزدشان تعیین می‌شود، اتفاق مثبتی نیفتاده‌ است و هیچ گاه معیشت نیروی کار در هیچ رده شغلی و در هیچ صنفی از بن‌بست خارج نشده‌است.

او با اشاره به رنج‌های تاریخی کارگران ایرانی و تفوق سرمایه‌داری تجاری و بورژوازی دلالی در سال‌های پس از  انقلاب مشروطه در ایران که به نوعی یکی از مهم‌ترین دلایل شکست نهضت مردمی مشروطه محسوب می‌شود؛ گفت: عدم وجود یک مناسبات اقتصادی مستقل در ایران، مردم خشمگین در سال 57 را به‌سوی شعار استقلال، آزادی و جمهوری کشاند که با مناسبات تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی، استقلال فراموش شد و سیستم مطلوب اقتصادی، در راستای منافع پابرهنگان و مستضعفان به منصه ظهور نرسید.

این فعال کارگری هشدار داد: پیامدهای فراموش کردن خواسته‌های مردم، پیامدهای بی‌توجهی به مشکلات معیشتی و نیازهای حداقلی مردم و عواقب اجتماعی انجماد دستمزدها قابل چشم پوشی نیست؛ هر نظامی از این پیامدها چشم پوشی کند و با دیده اغماض به مطالبات اقتصادی مردم نگاه کند، خودش به بحران‌آفرینی دامن زده است؛ آن هم در سطح گسترده و کلان.  

وی در پایان تاکید کرد: بالادستی‌ها برای یکبار هم که شده باید از فضایی کلان‌تر و فراخ‌تر به مساله‌ی «معیشت» بیندیشند و نگذارند بحران‌های اجتماعیِ سرکوب دستمزد آن‌چنان گسترده شود که مهار کردنش نیاز به توانمندی محیرالعقول داشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز