خبرگزاری کار ایران

نارضایتی راننده‌های سرویس مدارس مشهد از شرایط کار با پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۱۰۴

جمعی از تاکسیران‌های سرویس مدارس شهر مشهد به شرایطی که ازسوی پیمانکاران برای کار و پرداخت مطالبات آنها تعیین شده، اعتراض دارند.

 منابع کارگری ایلنا در مشهد با اعلام این خبر گفتند: حدود هفت هزار تاکسیران و راننده سرویس مدارس در نقاط مختلف مشهد هستند که به واسطه چند شرکت پیمانکاری که مورد تایید تاکسیرانی و آموزش و پرورش هستند، به کار سرویس مدارس اشتغال دارند.

از قرار معلوم این رانندگان سرویس مدارس از شرایطی که توسط شرکت‌ها بر آنها تحمیل می‌شود، اعتراض دارند و خواستار پیگیری مطالبات خود ازسوی مسئولان شده‌اند.

گفته می‌شود این افراد باسوابق کاری متعدد؛ وظیفه انتقال دانش‌آموزان از خانه به مدرسه و بالعکس را برعهده دارند و پیمانکاران از پرداخت مطالبات قانونی آنها خودداری می‌کنند.

به گفته این رانندگان؛ هرساله شرکت‌ها مازاد بر آنچه شورای شهر و تاکسیرانی تصویب می‌کند از خانواده‌ها هزینه دریافت می‌کنند ولی راننده‌ها از حداقل حقوق قانونی خود محروم هستند.

این افراد درخصوص مشکلات بیمه‌ای خود توضیح دادند: از حدود هفت هزار نفر راننده سرویس تعدادی راننده تاکسی بوده و از بیمه‌رانندگان استفاده می‌کنند و تعدادی دیگر راننده آژانس و راننده‌های آزاد هستند که از خدمات بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند.

به گفته راننده‌های تاکسی سرویس مدارس مشهد این در حالی هست که  در این بین شرکت‌های پیمانکاری مقدار هفت و هشت دهم درصد از دستمزد راننده‌ها را بابت بیمه کسر می‌کنند و هیچیک از راننده‌ها را بیمه نمی‌کنند.

در ادامه آنها با بیان اینکه جابجایی دانش‌آموز مشمول قوانین حمل و نقل می‌شود و نباید از راننده‌ها حق بیمه کسر شود، افزودند: بر فرض محال اگر هم قرار بر کسر حق بیمه باشد باید هر راننده‌ای براساس میزان دستمزد دریافتی خود حق بیمه پرداخت کند.

به گفته راننده‌های تاکسی سرویس مدارس مشهد؛ شرکت‌های پیمانکاری مدعی‌اند توان پرداخت ۲۳ درصد سهم هزینه حق بیمه تاکسی‌سرویس‌های تحت مسئولیت خود را ندارند و هیجیک از راننده‌ها را بیمه نمی‌کنند. با این حال معلوم نیست پرداخت این همه حق بیمه کجا می‌رود و عاقبت این پول‌ها مشخص نیست.

آنها با یادآوری اینکه هزینه‌های زندگی‌شان با دیگر خانواده‌های مزدبگیر تفاوتی نمی‌کند در بخش دیگری از سخنان خود گفتند با دستمزدی که دریافت می‌کنیم، حداقل‌های زندگی‌مان تامین نمی‌شود و از عهده نیازهای اولیه خانواده‌هایمان برنمی‌آییم. این در حالی هست که به دلیل نوع و ماهیت کار تاکسی‌داری همواره در معرض حوادث شغلی قرار داریم.

این راننده‌های سرویس مدارس با یادآوری اینکه همه همکاران با امضای قراردادهایی برای یک سال تحصیلی به استخدام شرکت‌های پیمانکاری درآمده‌اند، افزودند: امکان بهبود شرایط شغلی و بیمه تامین اجتماعی برای ما وجود دارد ولی پیمانکاران با قراردادهای یکجانبه و اخذ سفته در ابتدای کار امکان پیگیری مطالبات را از ما رانند‌ه‌ها می‌گیرند و درصورت عدم تضمین یا اعتراض به عملکرد آنها، از ادامه همکاری با ما اجتناب می‌کنند در این‌صورت امکان پیگیری مطالبات صنفی خود را به‌صورت قانونی نداریم.

به گفته آنها باوجود فعالیت بازرسان تاکسیرانی، این تخلفات همچنان ادامه دارد و شرکت‌های پیمانکاری که در این بین هیچ نقشی ندارند روز به روز قدرتمندتر می‌شوند و رانندگان مجبورند برای تامین معاش خانواده‌هایشان به این شرایط تعیین شده از سوی پیمانکاران تن بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز