خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

در جامعه‌ای که همه چیزش سیاسی است مگر می‌شود کارگر سیاسی نباشد/تصویب سبد معیشت به‌عنوان ملاک دستمزد حاصل گفت‌وگوهای اجتماعی بود

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۴۱۱

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه نادرست‌ترین روش، تصمیم‌گیری فردی است، گفت: وقتی می‌خواهیم به حل مسایل بنگاه‌های مشکل‌دار اقدام کنیم باید سراغ تشکل‌ها و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی در نشست تخصصی گفتگوی اجتماعی سه‌جانبه در مجموعه فرهنگی تلاش، گفت: شاید به وضوح بتوان گفت کارگران در دوره اصلاحات بهترین شرایط را داشتند و توانستند پیمان‌های دسته‌جمعی را منعقد کنند. از همین رو سازمان بین‌المللی کار این پیمان را تقدیر کرد.

وی درخصوص تشکل‌های کارگری گفت: تشکل‌ها باید متکی به خود باشند و نه دولت‌ساخته. اگر تشکلی دولت‌ساخته باشد باید منویات دولت را پیش ببرد.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: وقتی جامعه کارگری را داریم چرا باید سر سفره دولت بنشینیم؟ اگر کارگر دستش در جیب خودش باشد، می‌تواند اعتراض خود را به موقع اعلام کند.

وی با تاکید بر این مطلب که؛ تشکل‌های مستقل از دولت می‌توانند دولت را نقد کنند، اظهار داشت: برخی معتقدند کارگر نباید سیاسی باشد. مگر امکان دارد در جامعه‌ای که زن خانه‌دار، مداح، پزشک، معلم و راننده تاکسی آن سیاسی هستند و سیاسی فکر می‌کنند، کارگر سیاسی نباشد.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به فاصله ٦٣ درصدی مزد از حداقل معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: حداقل دستمزد سند گفت‌وگوهای اجتماعی است که باید طی سه سال این فاصله را جبران کنیم.

وی سبد معیشت کارگری را ملاک تعیین حداقل دستمزد برای سال ٩٧ اعلام کرد و گفت: مصوب شدن سبد معیشت خانوار برای ملاک تعیین دستمزد حاصل گفت‌وگوهای اجتماعی بود.

صادقی با اشاره به وجود ١٤٢٠ واحد مشکل‌دار در کشور گفت: چطور کشورهای چین و مالزی توانستند خصوصی‌سازی را اجرا کنند؟ کافی است به تجارب این کشورها نگاه کنیم و آنها را الگو قرار دهیم.

وی از معاون روابط کار خواست که همایش ملی کار را احیا، فصل ششم قانون کار را به نقد بگذارد و توسط کارگران چکش کاری کند و درنهایت گفت‌وگوهای اجتماعی را احیا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز