خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور:

برخورد فیزیکی با پرستاران نتیجه کمبود نیرو در بیمارستانهای دولتی است

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۳۲۷

محمد شریفی مقدم معتقد است؛ به دلیل کمبود کادر پرستاری در بیمارستانهای دولتی، توقعات بیماران و همراهان آنها برآورده نمی شود و به همین خاطر برخورد خشن کلامی یا فیزیکی با پرستار صورت می گیرد.

محمد شریفی مقدم (قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور) در گفت­گو با خبرنگار ایلنا گفت: در چهل روز  گذشته شاهد بودیم که پرستاران در بیمارستانهای مختلف، با برخوردهای فیزیکی همراهان بیماران مواجه شدند که در مواردی منجر به آسیب دیدگی پرستار شد. 

این فعال صنفی با بیان اینکه این برخوردها در بیمارستان­های دولتی گرگان، اردبیل و ارومیه اتفاق افتاده است. افزود: مسئولان وزارت بهداشت از این حوادث مطلع هستند و علاوه بر آن از جانب سازمان نظام پرستاری، از طریق مکاتبه،  مقامات قضایی را نیز از این حوادث مطلع کرده ایم.

شریفی مقدم افزود: با توجه ماهیت خاص مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستانی، کادر پرستاری به صورت پیش فرض پذیرفته است که همواره حق را به بیمار و همراهانش داده و به صورت تعاملی برای حل مشکل به وجود آمده نهایت همکاری خود را صورت بدهد؛ با این وجود این قبیل برخوردها نیز صورت میگیرد. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور که عقیده دارد برخورد خشن با کادر پرستاری تا حدود زیادی با مسئله رواج رفتارهای پرخاش جویانه در جامعه ارتباط دارد، مدعی شد: دست کم ۹۰ درصد کادر پرستاری کشور در دوران مسئولیتشان خشونت کلامی  مراجعه­ کنندگان را تجربه کرده اند؛ اما خشونت فیزیکی اتفاقی است که بیشتر کادر پرستاری بیمارستان های دولتی در معرض آن هستند.

دبیرکل خانه پرستار در توضیح مقصود خود افزود: کادر محدود پرستاری بیمارستان­های دولتی در بیشتر مواقع پاسخگوی حجم بالای مراجعه کنندگان نیست؛  توقع بیماران و همراهان آنها به درستی برآورده نمی­ شود و در نتیجه این محیط­ها بیشتر مستعد برخوردهای خشونت آمیز با کادر پرستاری هستند.

شریفی مقدم افزود: با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت، هنوز گره ای از مشکلات صنف پرستاری بیمارستان­های دولتی باز نشده است و فشار کاری صاحبان این مشاغل در بیشتر مواقع بالاست. طبق استاندارهای موجود یک پرستار نهایتا باید وظیفه سرویس رسانی به سه بیمار را برعهده بگیرد اما در حال حاضر در بیمارستان های دولتی ممکن است یک پرستار همزمان مراقبت از نُه بیمار  را نیز برعهده بگیرد.

این فعال پرستاری افزود: کادر پرستاری برخلاف کادر پزشکی در صف اول خدمت رسانی به بیماران قرار دارند؛ محیط بیمارستانی از نظر فضای روحی حاکم، به هیچ وجه مناسب نیست؛ بیمار و همراهانش شرایط نامساعدی دارند و برای همین تمامی توقعات متوجه کادر پرستاری است.

 شریفی مقدم گفت: تصور کنید بیمار و همراهانش به هر دلیل از نحوه خدمات پزشکی، فعالیت آزمایشگاه یا  رادیولوژی ناراضی هستند؛ بنابراین در چنین موقعیتی کادر پرستاری دمِ ­دست­ترین افرادی هستند که بابت وضع نامطلوب موجود مورد شماتت قرار می­ گیرند.

وی افزود: معتقدیم که اگر در بیمارستان­های دولتی مشکل کمبود نیروی کادر پرستاری برطرف شود، کیفیت خدمات پرستاری بهبود یافته و در نتیجه به دلیل رضایتمندی بیشتر مراجعه کنندگان، کادر پرستاری کمتر در معرض برخوردهای خشونت آمیز قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز