خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی:

بحران صندوق های بازنشستگی قابل قیاس با بحران بانکی /معیشت ۱۸ میلیون نفر در خطر است

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۳۵۸

یک کارشناس تامین اجتماعی می‌گوید بحران صندوق‌‌های بازنشستگی ریشه در عدم اجرای محاسبات دقیق بیمه‌ای دارد. به گفته وی راه گذار از این بحران این است که در نظام محاسبات بیمه ای تجدید نظر شود.

«کامبیز لعل» کارشناس تامین اجتماعی و نظام‌های بیمه‌ای در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: بحران صندوق‌‌های بازنشستگی ریشه در عدم اجرای محاسبات دقیق بیمه‌‌ای دارد چرا که برهم ریختن نسبت ورودی‌ و خروجی یک صندوق، پیر شدن و در نهایت مرگ آن را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه برای بازنگری در محاسبات بیمه‌ای صندوق‌ها نیاز به تهیه گزارش‌های دقیق، موشکافانه و مشفقانه داریم ، گفت: بازنگری در محاسبات بیمه‌ای به شفاف سازی می‌انجامد. با این حال این کار تا همین حالا نیز انجام نشده و بازنگری، به تازگی وارد ادبیات حاکمیت شده است.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه البته این کار برای برخی از صندوق‌های بازنشستگی دیر شده است، گفت: صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی یکی از این صندوق‌هاست که انجام محاسبات بیمه‌ای به روزآمدی ورودی‌ها و خروجی‌های آن می‌انجامد؛ اما در مورد صندوق‌های دولتی این کار به تنهایی کفاف نمی‌دهد؛ چرا که ورودی این صندوق‌ها به علت سیاست‌های کاهش استخدام و کوچک شدن بدنه دولت به شدت کاهش یافته است.

لعل با تاکید بر اینکه امنیت اجتماعی کشور با مسئله صندوق‌های بازنشستگی گره خورده است، افزود: بازنشستگان صندوق‌ها به همراه خانواده هایشان ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در صورت دامنه دار شدن بحرانِ این صندوق‌ها معیشت همگی آنها به خطر می‌افتد.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های خروج، اصلاحات پارامتریک نظیر افزایش سن و سابقه بازنشستگی است، گفت: افزایش سن بازنشستگی قطعا با مخالفت‌های زیادی مواجه می‌شود اما باید در نظر داشته باشیم که سن امید به زندگی بالا رفته و می‌توان در آن بازنگری کرد.

وی افزود: وقتی تعداد بیمه‌پردازان کاهش و خروجی‌های آنها افزایش می‌یابد به هر طریقی که شده باید تعادل را به آن بازگرداند؛ چرا که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و اضمحلال یک صندوق را نگاه کرد؛ از این نگاه اصلاحات پارامتریک یک ضرورت علمی است.

لعل با بیان اینکه دولت هم باید تعهدات جدی جدید به صندوق‌ها تحمیل نکند و مستمری بگیران آنها را با این کار افزایش ندهد، گفت: همین حالا دولت تمامی تعهدات خود را انجام نمی‌دهد و برای نمونه حجم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت هم به بیمه‌ها تحمیل شده است.

این کارشناس تامین اجتماعی در پایان گفت: با این سیاست‌ها شاید بتوان  بحران را  کنترل کرد؛ اما در نهایت باید بگوییم که ابعاد بحران صندوق‌های بازنشستگی از حیث جمعیت تحت پوشش آنها تنها با بحران موسسات اعتباری قابل مقایسه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز