خبرگزاری کار ایران

کتاب « آینده طرح های بازنشستگی چند لایه» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۵۵۹

کتاب « آینده طرح های بازنشستگی چند لایه» تالیف و ویرایش، لانس بوینبرگ، کاسپر یون ایوجیک و اد وستیر هاوت، با ترجمه رضا غزال، توسط انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب « آینده طرح های بازنشستگی چند لایه» تالیف و ویرایش، لانس بوینبرگ، کاسپر یون ایوجیک و اد وستیر هاوت، با ترجمه رضا غزال، توسط انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شد.

در سال های اخیر مباحث زیادی در مورد اصلاح صندوق های بازنشستگی مطرح شده است و طرح های مختلفی برای آینده این صندوق ها ارائه شده است. یکی از مهمترین راهکارهای اصلاح صندوق ها نظام چند لایه تامین اجتماعی است که در لایه های مختلفی پوشش حمایتی را برای جمعیت بیشتری فراهم می‌کند و متناسب با وضعیت معیشتی و درآمدی قشرهای مختلف اجتماعی، خدمات متفاوتی انجام می‌گیرد.

این کتاب منبع مناسبی جهت طراحی، تعدیل و یا بهبود نظام های بازنشستگی کشور است؛ در حال حاضر بسیاری از صندوق های بازنشستگی کشور با مشکلات فراوانی همچون کمبود نقدینگی مواجه بوده و به بیانی ورشکسته هستند. با این وجود هنوز تغییرات و اصلاحات لازم و کافی در رابطه با صندوق های بازنشستگی کشور صورت نگرفته است.

کتاب حاضر با استفاده از تجربه کشور هلند که بر طبق نظر کارشسناسان از ساختار و عملکرد بهتری در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته برخوردار بوده است، این فرصت را به سیاستگذاران و دست اندرکاران کشورمان  می‌دهد تا از تجارب هلند و همچنین سایر کشورهای مطرح شده در کتاب در جهت اصلاح و بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی، بطور خاص، و نظام بازشستگی کشوری بطور عام، استفاده نمایند.

بانک جهانی در گزارش سال 2005 خود تحت عنوان «حمایت از درآمد دوران کهنسالی در قرن بیست و یکم: یک چشم‌انداز بین‌المللی پیرامون نظام های بازنشستگی و اصلاحات» طرحی را ارائه کرد که دربرگیرنده پنج لایه بود که عبارتند از: (1) یک لایه صفر غیر مشارکتی، (2) یک لایه یک اجباری که دارای عناصر مزایا ی معین بوده، (3) لایه دوم که آن هم اجباری بوده ولی متفاوت از لایه نخست، از نوع حق بیمه معین بوده، (4) لایه سوم که اساسا اختیاری بوده و (5) لایه چهارم که شامل دسترسی به حمایت غیر رسمی نظیر حمایت فراهم آمده توسط خانواده یا ‌‌‌تأمین مسکن ‌‌‌‌‌‌‌‌است.

کتاب مروری دارد بر طرح‌های بازنشستگی چندلایه با تمرکز ویژه بر نظام بازنشستگی کشور هلند. سیستم بازنشستگی هلند مشابه سیستم بازنشستگی ایده آل سه‌لایه‌‌ای ارائه می دهد. این کتاب با اتخاذ یک چشم‌انداز یکپارچه‌، این ‌سؤال را مطرح می‌کند که کلیه لایه‌های نظام بازنشستگی در سه عملکرد اساسی طرح‌های بازنشستگی اعم از (1) تسهیل برنامه‌ریزی مالی چرخه عمر، (2) بیمه کردن ریسک‌های خاص، و (3) تقسیم ریسک‌های کلان اقتصادی بین نسلی سهیم بوده و تعادل بهینه بین لایه‌های مختلف بازنشستگی و طراحی بهینه هر کدام از این طرح‌ها چگونه باید عمل کنند.

کتاب حاضر دربرگیرنده چهار بخش است:  بخش نخست تحت عنوان «نظام های بازنشستگی چندلایه»، عملکرد نظام های بازنشستگی چندلایه را در مرکز بحث قرار داده و اثرات احتمالی روندهای فراگیر در اقتصاد جهانی و بحران اقتصادی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز