خبرگزاری کار ایران

انتخاباتی دیگر

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۵۵۷

سید رحیم میرعبداللـه، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در یادداشت پیشرو از اهمیت جایگاه کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در پیگیری مطالبات صنفی کارگری سخن می‌گوید.

ایلنا، قرار است روز دوشنبه، هشتم آبان‌ماه مجمع عمومی انتخابات هیات‌مدیره و بارزسان کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران برگزار شود در همین راستا، سید رحیم میرعبداللـه، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در یادداشت پیشرو از اهمیت جایگاه کانون‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در پیگیری مطالبات صنفی کارگری سخن می‌گوید.

کانون های هماهنگی شوراهای اسلامی کار استانی به استناد ماده ۱۳۵ قانون کار به منظور ایجاد وحدت روش و هماهنگی در امور و تبادل نظر در چگونگی اجرای وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کار هر استان و به درخواست دست‌کم دَه شورای اسلامی کار دائر در واحدهای صنعتی یا خدماتی از طریق برگزاری انتخابات تشکیل می‌شود.

ماده ۵ آیین نامه نحوه تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و عملکرد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان و کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار‌سراسرکشور (مصوب ۳۰/۳/۱۳۷۲ هیات وزیران ) وظایف و اختیارات این تشکل استانی را کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواسته‌های مشروع و قانونی کارگران، انعقاد پیمان های دسته‌جمعی با سازمان های کارفرمایی و... برشمرده است.

البته انتخاب نمایندگان قانونی کارگران در مراجع و مجامع قانونی با توجه به مواد (۱۵۸)، (۱۶۰) و (۱۶۴) قانون کار از اهم وظایف و اختیارات کانون‌های استانی شوراهای اسلامی کار به‌شمار می آیند.

در راستای تحقق وظایف و اختیارات مذکور، تعامل سازنده میان اعضای کانون استانی شوراهای اسلامی کار ضروری است تا از این طرق امکان بررسی و جمع بندی نظرات در مورد مسائل مرتبط با حوزه کار و مطالبات صنفی کارگری بیش از پیش فراهم شود، زیرا نتایج این تعامل می‌تواند  دربردارنده پیشنهادات و نظرات سازنده ای باشد تا وزارت کار و امور اجتماعی و یا دستگاه های ذیربط بتوانند تصمیمات شایسته ای در دفاع از حقوق کارگران اتخاذ نمایند.

فلسفه وجودی کانون‌های استانی به عنوان پل ارتباطی بین شوراهای اسلامی کار واحدها با کانون عالی شوراهای اسلامی کار و سایر دستگاه های ذیربط امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیان و انتقال مسائل و مشکلات کارگران به خارج از سازمان های متبوع از طریق نمایندگان شوراهایی که در یک پروسه تشکیلاتی و سازمانی وظیفه بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها را برعهده دارند، نشانگر اهمیت جایگاه این تشکیلات در نظام حقوقی کشور است. امروزه وظیفه خطیر منتخبین کانون های استانی در انعکاس صدای حق طلبانه کارگران به گوش مسئولین و مقاماتی است که می‌توانند با درک واقعیات، گام‌هایی در راستای رفاه وتضمین آن در خدمت به این قشر زحمتکش بردارند. از اینروست که اهمیت انتخابات کانون های هماهنگی شوراهای اسلامی کار یک استان، دیگر یک انتخابات تشریفاتی و صرفا به منظور اشغال برخی کرسی های مدیریت و تشکیلاتی که قانونا می بایست وجود داشته باشد، نیست. وظایف و مسئولیت های کاندیداهای این عرصه با توجه به مطالبات غیر محقق کارگران، امروزه بیش از پیش احساس می شود. بر این اساس تمایل برای انتخاب و خدمت از سوی کاندیداها و اقدام برای انتخاب اصلح توسط اعضاء بدون شک یک تکلیف است که می تواند جایگاه این نهاد قانونی را در نظام حقوقی و در برابر هجمه های برخی از تشکلات غیرقانونی حفظ و تقویت کند.

هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، ضمن دعوت اعضاء برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات کانون، امیدوار است تا با حضور پرشور و برگزاری انتخابات قانونی، بتواند در راستای استمرار وظایف و اعتلای جایگاه قانونی این نهاد، گامی موثر و هر چند کوتاه بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز