خبرگزاری کار ایران

در نامه شرکتی‌های مخابرات به کمیسیون اصل نود مطرح شد؛

نیروهای پیمانکاریِ مخابرات از حقوق قانونی محرومند/دستور پیگیریِ اوضاع را صادر کنید

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۵۴

نیروهای شرکتی مخابرات در نامه‌ای خطاب به کمیسیون اصل 90 مجلس، خواستارِ رسیدگی به اوضاع خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارکنان شرکتی مخابرات در نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس که متن آن در زیر آمده، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

در متن نامه این بخش از کارکنان شرکت مخابرات که خطاب به داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نوشته شده، آمده است:

عطف به نامه شماره 3565/5382/90 مورخ 20/4/96 کمیسیون اصل نود (90) قانون اساسی (تصویر پیوست) درخصوص پاسخ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نامه جمع کثیری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به وضعیت شغلی، عقد قرارداد مستقیم و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان شرکتی مخابرات ایران به استحضار می‌رساند، جانب عدالت و التزام به اجرای قانون کار در مکاتبه مذکور که عینا پاسخ شرکت مخابرات ایران در آن قید گردیده، لحاظ نشده است. لذا لازم دانستیم جهت احقاق حقوق خود و روشن شدن موضوع به همراه مستندات به بندهای مربوطه پاسخی خدمت جنابعالی تقدیم نماییم.

1-در سال 92 شرکت مخابرات ایران پس از کسب مجوز جذب 5000 نیرو، نسبت به برگزاری آزمون سراسری و جذب حدود 3000 نفر (مجموع فرزندان ایثارگران و نیروهای پیمانکاری شاغل در مخابرات و عمدتا فرزندان همکاران) اقدام نمود و با توجه به اینکه وضعیت مابقی نیروهای پیمانکاری و نیروهای جدیدی که در مرحله دوم آزمون (مصاحبه) مردود شده بودند و به صورت پیمانکاری مشغول به کار گردیدند و وعده تبدیل وضعیت به آنها داده شده بود، نامشخص ماند و در عوض شرکت مخابرات نسبت به جذب فرزندان همکاران بازنشسته در ازای بخشودگی پاداش بازنشستگی آنها، در استان‌های مختلف اقدام نمود.

علی‌رغم مکاتبات متعدد با مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران جهت تعیین تکلیف نیروهای بخش خصوصی و اجرای قوانین کار و پیگیری‌های مکرر از طریق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، در سال 95 شرکت خدمات اول تهران مبین پیمانکار تامین نیروی انسانی مخابرات، به برگزاری آزمون در سه استان تهران، کرمان و آذربایجان غربی جهت جذب نیروها به صورت پیمانکاری در شرکت پیمانکار و نه در شرکت مخابرات ایران اقدام نمود که پس از مذاکرات بین مدیران شرکت مخابرات ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون صنایع (جناب آقای سبحانی‌فر، جناب آقای محجوب، جناب آقای قاضی‌پور، سرکار خانم زرآبادی) آزمون به طور کامل لغو گردید.

2-طبق دستورالعمل 61429 مورخ 19/7/83 در صورتی که شرکت کارفرما (شرکت مخابرات ایران) دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب باشد، با توجه به تبصره 1 ماده 3 دستورالعمل مذکور، پیمانکار (پیمانکار تامین نیروی انسانی) موظف به اجرای طرح طبقه‌بندی شرکت کارفرماست (رعایت جدول مزد طرح طبقه‌بندی مشاغل کارفرما). که این موضوع طی نامه شماره 184583 مورخ 1/10/95 معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (تصویر پیوست) بر آن تاکید شده است. لازم به ذکر است طبق ماده 13 قانون کار و ماده 4 دستورالعمل شماره 61429 مورخ 19/7/83 کارفرما (شرکت مخابرات ایران) مکلف است قرارداد خود را با پیمانکاران به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد تمامی مقررات قانون کار و ازجمله مقررات و آ‌یین‌نامه و دستورالعمل مورد اشاره را که در راستای اجرای تبصره 1 ماده 49 قانون کار (اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل) صادر شده در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

3-نیروهای پیمانکاری در شرکت مخابرات ایران ا ز هرگونه امکانات رفاهی و وام‌های کم‌بهره و امکانات خرید اقساطی لوازم منزل بی‌بهره هستند و همه این امکانات توسط شرکت پیمانکار (شرکت خدمات اول) و با همان هزینه‌های عادی (به عنوان مثال وام 4 میلیون تومانی با سود بانکی 18درصد)، ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است شرکت مخابرات ایران، استفاده از اماکن رفاهی و ورزشی طرح قرارداد خود را از نیروهای پیمانکاری خود دریغ می‌کند.

4-در طی سال‌های 95 و 96 اخراج‌های متعددی به دلیل مطالبات صنفی نیروهای پیمانکاری به شرح ذیل صورت پذیرفته که علی‌رغم مکاتبات نمایندگان محترم شورای اسلامی ورای ادارات کار کماکان بلاتکلیف هستند.

*اخراج 15 نفر از مخابرات منطقه مازندران

*اخراج 37 نفر از مخابرات منطقه کرمان

*اخراج 11 نفر از مخابرات منطقه لرستان

*اخراج 4 نفر از مخابرات منطقه کرمانشاه

خواهشمند است با عنایت به موارد فوق دستور فرمایید موضوع احقاق حق صنفی و قانونی نیروهای شرکتی شرکت مخابرات ایران مطابق با دستورالعمل‌ها و قوانین کار جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد و از محضر حضرتعالی تقاضا داریم، صدای مظلومیت ما را به گوش سایر نمایندگان محترم مجلس رسانده و ما را یاری فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز