خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو:

«بازنشستگی پیش از موعد» حقِ مسلمِ کارگرانِ معادن/از اشتغال مجدد بازنشسته‌ها جلوگیری شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۸۲۶

اکبر علیپور می‌گوید: بازنشستگی پیش از موعد تنها دلخوشی کارگرانی است که اشتغالِ سخت و خطرناک در معادن را تجربه می‌کنند.

اکبر علیپور (رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: اجرای دقیق این آیین‌نامه و فراهم آوردنِ امکانِ بازنشستگی پیش از موعد، بدیهی‌ترین حق کارگران معادن کشور است.

وی با بیان اینکه کار در معدن، سراسر آسیبِ جسمی و روحی است و کارگر را پیش از آن که به سنِ پیری برسد، فرسوده می‌کند؛ گفت: کارگر معدن اگر پیش از موعد بازنشست نشود، نه کاراییِ لازم را خواهد داشت و نه می‌تواند از پسِ آسیب‌های دوران پیری بربیاید؛ لذا سازمان تامین اجتماعی بایستی بحث بازنشستگیِ پیش از موعد را برای معدنچیان جدی بگیرد و با درخواست کارگرانی که تقاضای بازنشستگیِ زودرس دارند، بی‌قید و شرط موافقت کند.

این فعال کارگری در ادامه بحث به شرایط موجود در معدن چادرملو پرداخت و گفت: در معدنِ ما هستند کارگرانی که با دستمزد بالا با استفاده از آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشسته می‌شوند؛ ولی بعد از بازنشستگی، با وجود آن که مشکل معیشتی چندانی ندارند، بازهم بازگشت به کار می‌کنند که این مساله مشکل‌آفرین است.

وی در تشریح این مساله گفت: بازگشت به کارِ بازنشسته‌های پیش از موعد، هم امکان اشتغال را از جوانانِ متخصص و جویای کار سلب می‌کند و هم در مسیرِ بازنشستگیِ پیش از موعدِ شاغلان خلل ایجاد می‌کند؛ چراکه سازمان تامین اجتماعی ممکن است به همین بهانه با درخواست بازنشستگیِ پیش از موعدِ متقاضیان مخالفت کند.

علیپور تاکید کرد: شرایط چادرملو را به اطلاع مسئولان رسانده‌ایم؛ هم سازمان تامین اجتماعی و هم اداره کار در جریان این موضوع هستند و انتظار داریم با جلوگیری از بازگشت به کارِ بازنشسته‌ها، مسیر را برای اجرای قانون فراهم کنند و نگذارند حق کارگرانِ زحمتکشِ معادن پایمال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز