خبرگزاری کار ایران

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی کشور:

نگرانی از تکرار حادثه یورت پابرجاست/معادن ناایمن تعطیل شوند

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۳۳۶

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی کشور می‌گوید: باوجود اینکه بازرسی‌های ایمنی از اکثر معادن کشور انجام می‌شود، اما نگرانی از وقوع تکرار حوادث مشابه آنچه در معدن یورت اتفاق افتاد، همچنان پابرجاست.

«حسین ربیع نژاد» مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی کشور در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: با وجود اینکه بازرسی‌ها ایمنی از اکثر معادن کشور انجام می‌شود اما نگرانی از تکرار حوادث مشابه آنچه در معدن یورت، اتفاق افتاد، همچنان پابرجاست.

وی که بازرس سازمان نظام مهندسی معدن استان گلستان نیز محسوب می‌شود، با بیان اینکه معادن ذغال سنگ در راس وقوع حوادث کار قرار دارند، تصریح کرد: تا قبل از وقوع حادثه در معدن ذغال سنگ زمستان یورت که به مرگ 44 کارگر انجامید، هیچکس حتی فکر وقوع این حادثه را هم نمی‌کرد اما حالا همه به این فکر افتاده‌اند که چگونه می‌توان از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کرد.

ربیع نژاد با بیان اینکه باید بی‌تعارف در صورت ناایمن بودن معادن آنها را تعطیل کنیم، افزود: تعطیلی معادن نباید تنها پس از وقوع حادثه انجام شود بلکه هر زمان که لازم باشد باید این کار را انجام داد، البته در این مواقع نگرانی از بیکار شدن کارگران و مردم محلی که تنها محل ارتزاق‌شان از فعالیت معدن است افزایش می‌یابد، اما در هر حال حفظ جان انسان ارجحیت دارد.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات معادن عدم توجه پیمانکاران به استانداردهای ایمنی و بهداشت کار است، افزود: در ایران به دلایل متعدد شاهد تغییر  پیمانکاران هستیم این در حالی است که عموم پیمانکاران توجه چندانی به استانداردهای ایمنی ندارند و البته پیمانکاران معدن ذغال سنگ کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ربیع نژاد افزود: پیمانکاران باید از لحاظ رعایت ایمنی در پروژه‌هایی که به دست می‌گیرند، رتبه بندی شوند تا کارفرمایان هنگام واگذاری پروژه‌ها به آنها به روشنی از عملکرد آنها در پروژه‌های قبلی مطلع باشند.

بازرس سازمان نظام مهندسی معدن استان گلستان در پایان با بیان اینکه عموما از اینکه فعالیت‌های معادن ذغال سنگ به صرفه نیست، گلایه می‌شود، افزود: این ادعا پس از حادثه معدن یورت تکرار شد و حتی اگر درست باشد نباید دستاویزی برای بی‌توجهی به مباحث ایمنی باشد چراکه به صرفه نبودن دال بر این نمی‌شود که به برای حفظ جان کارگران ارزشی قائل نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز