خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روستاییان خراسان جنوبی با دریافت سهمیه فروش سوخت به آینده امیدوار شدند/دولت با تقویت بازارچه‌های مرزی از خالی شدن روستاها جلوگیری کند

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۰۳۱

یکی از اعضای شورای عالی استان‌ها معتقد است تقویت بازارچه‌های مرزی می‌تواند راه‌حلی برای بازگشت روستاییانی که به دلیل بی‌کاری و خشکسالی به شهرها مهاجرت کرده‌اند؛ باشد.

مرتضی عاصفی، نماینده شهروندان خراسان جنوبی (سربیشه) در شورای عالی استان‌ها، به خبرنگار ایلنا گفت: موقعیت استان‌خراسان جنوبی به دلیل جنگ در کشور افغانستان و همچنین خشک‌سالی دو دهه اخیر باعث مهاجرت و ترک روستا‌ها شده‌ است.

او ادامه می‌دهد: مهاجرت‌ها روستانشینان به حدی بود که بسیاری از روستا‌های کوچک کاملا تخلیه شده و جمعیت روستاها و بخش‌های پرجمعیت هم کاهش چشمگیری داشته است.

عاصفی در مورد وضعیت شغلی روستانشینان خاطرنشان کرد: شغل اصلی روستانشینان در استان دامداری و کشاورزی بود که به دلیل کم آبی بسیار محدود شده است البته حمایت‌هایی برای مدیریت آب در منطقه صورت گرفته ولی جوابگوی تقاضای کشاورزان برای امرار معاش نیست.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به "بازارچه مرزی ماهی رود سربیشه" افزود: نزدیک به 8 سال از شروع به‌کار این بازارچه می‌گذرد که هر روز رونق آن افزایش می‌یابد. در این بازارچه مرزی تقریبا همه کالا‌های مصرفی خانوار توسط شهروندان افغان خریداری می‌شود.

او به توصیف بازارچه ماهی رود پرداخت و گفت: از کارخانه‌های شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز و ... برای فروش اجناس خود به این بازارچه می‌آیند که با حمایت بیشتر بخش دولتی این ترددهای افزایش خواهد یافت.

عاصفی معتقد است که باوجود پتانسیل شهروندان افغان برای خرید از این بازارچه، می‌توان با حمایت‌های بیشتر دولت و تقویت کاری کرد که از این بازارچه سود مالی بیشتری نصیب روستانشینان مرزی بشود.

 وی درپایان به دریافت سهمیه فروش سوخت توسط روستانشینان اشاره و بیان کرد: نزدیک به 17 هزار نفر از روستانشینان استان خراسان جنوبی که عضو تعاونی مرزنشینان هستند بابت سود حاصله از فروش قانونی فرآورده‌های نفتی ماهیانه مبلغی حدود 30 هزار تا 180 هزار تومان دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول در رابطه با دریافت سهمیه فروش سوخت افزود: اجرای این طرح به چند ماه قبل بازمی‌گردد و باعث آن شده تا کورسویی برای روستانشینان خراسان جنوبی به وجود آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز